Electro bass - Reverse Engineering

ARTFX

Ingeburgerd

Wat wil ik graag weten hoe je de bass sound op 1:19 maakt, dat is voor mij de enige vraag, ik heb dingen in mijn hoofd en heb geen idee hoe ze te maken, de bass sound die ik hieruit bedoel lijkt er enigzins op dus misschien kan ik het met een soortgelijke techniek doen.. De sound op 1:19 die ik bedoel is de heavy electro bass die volgens mij tweemaal op een F# klinkt, dan dropt naar een D en weer terug naar een F# (noten kunnen niet kloppen aangezien mijn oor niet zo nauwkeurig is).

Het belangrijkste wat ik wil weten is wat voor waveform hiervoor gebruikt zou zijn, gewoon een SAW of misschien toch SQUARE? Of zouden het misschien twee layers zijn? 1 voor de body en 1 voor dat hoge piep geluid erin..

Zo'n screeching bass sound maken is geen probleem, alleen de toon en timbre van deze klinkt zo vet, en ik heb al heel de dag zitten proberen, maar niets wat in de buurt komt qua klank, de hoeveelheid distortion heb ik het ook nog niet over.

Daarbij wil ik dit weten om de techniek erachter te leren zodat ik dit toe kan gaan passen op mijn eigen sounds en/of om er gewoon beter van te worden.

Alvast bedankt.

Ja oke, zover was ik al. Maar dat is het hem nou juist, het gaat om de timbre van dit geluid. En om eerlijk te zijn denk ik ook niet eens dat het die Modern Talking waveform is. Het is ook zeker niet de wel zo bekende Growl sound van hem maar meer die bass met die wat hogere toon erin.

Ik kan harde bass sounds maken, dus dat is het probleem niet. Ik probeer er alleen achter te komen waardoor de toon van dit geluid zo anders klinkt als de meeste bass sounds die gemaakt worden. Er is iets aan dit geluid wat anders is, maar ik kan er niet achter komen wat.

Ik wil dit weten met oog op reverse engineering en hoe deze techniek toe te passen op andere sounds, maar daarvoor zal ik eerst deze sound uit moeten vinden.

Jawel dat doe ik wel.. :D Vraag me alleen af of hij me de juiste richting in wil sturen.

Je bedoeld dat schreeuwende wop wop djieuw wop geluid?
Interessant geluid.
Er zitten meerdere lagen in het wop gedeelte:
Het laag is gewoon een 909 achtige kick met lange decay en meer snappy pitch envelope.
Het hoge is vreemd. Het lijkt wel gepitchte noise, maar dan met iets schreeuw achtigs ipv de noise. Dat zou je, denk ik, kunnen maken met unison wavetable oscillatoren die je pitch moduleert met een ahd envelope en wat je sterk bandpassed met een door dezelfde ahd envelope gemoduleerd filter/eq.

Skrillex doet volgens mij bijna alles met FM8. Er zwerven presets op internet met een paar van deze wobbles.. Even zoeken op internet!

Back