hardware vs software

Als je een goede track maakt dan maakt het niet uit of je met hardware of software werkt..
Mensen op de dansvloer interesseerd het geen moer waarmee een plaat gemaakt is..

Met software kan je vaak meer voor minder geld, je kan meerder meerdere 'copieen' van hetzelfde apparaat tegelijk gebruiken..

Hardware heeft soms een specifieke sound, het gaat dan vaak vooral om oudere apparaten uit bv 80er en 90er jaren. Denk bv. aan analoge synths of 12-bit samplers met analoge filters..

Dus, het is maar net wat je lekker vind werken en wat je budget is...

Qua coolheidfactor is hardware natuurlijk wel de bom.. Zo'n rack met een zooi spullen is gewoon lekker om naar te kijken en om aan te friemelen..
Vergelijk het met met sexy vrouw naakt voor je neus, of eentje op het scherm van je computer.. Tja, de keus is simpel dan toch? ;-)

Mensen op de dansvloer interesseerd het geen moer waarmee een plaat gemaakt is..

Het gaat er toch als eerste om wat jij prettig vindt klinken, en niet hoe het dansvolck erover denkt?

Precies, je gaat voor een sound, lukt soms met software soms met HW.
beiden hebben voor of nadelen.

grootste nadeel van hardware : de prijs
tweede nadeel, je kunt niet meerdere exemplaren ervan openen. ieder stuk hardware heeft maar 1 instantie.

wat is dat toch altijd met dat 'analoog klinkt warmer' ?
ik ben een liefhebber van analoog spul, maar ik zie zo'n bewering graag onderbouwd.
wat is de definitie van warm? meer mid-laag? rijk aan even harmonischen? meer ruis?

'analoog heeft meer headroom'
digitaal heeft genoeg headroom, je moet ook niet op -6 dBFS gaan opnemen en dan klagen dat je geen headroom meer hebt. nergens voor nodig! dat dit bij analoge apparatuur gebruikelijk is om een optimale balans tussen ruisniveau en oversturing te bereiken.. veel analoog pro- spul is oversized ontworpen zodat dat optimale werkgebied zo groot mogelijk is. een uitgangsniveau van vele decibels hoger zonder oversturing komt dan ook regelmatig voor. toch moet je even opletten: 0dB VU of PPM is dus géén 0dBFS !

Wel heeft analoog weer die onvoorspelbaarheid, ruis in componenten, lichte variaties / drift en niet helemaal optimaal werkende componenten en circuits die voor een bepaalde klank kan zorgen, en dat kan erg mooi zijn. het is maar net welke klank je zoekt. Voor veel mensen telt het uiterlijk, tastbaarheid en praktische bediening heel erg mee (voor mijzelf ook).

Zowel met hardware als met software kan je hele mooie resultaten krijgen.

wil je van die hippe radio (4x4) complextro/electro/dubstap maken, software
wil je vette dikke oldskool 808/303 electro, hardware.

Je moet gebruiken wat je lekker vind werken, waar je tevreden over bent qua sound en wat binnen je budget past
Verder iedereen lekker laten lullen
Als ik een romige analoge bass sound wil pak ik de moog, als ik een scherpe snerpende metalige bass wil pak ik bv massive
Tis niet muziekstijl afhankelijk
Elk ding, software of hardware, heeft zn waarde. En voor die waarde moet je m gebruiken.
PUNT

@MOTIFFF: leg mij eens uit wat jij onder warme toon en meer diepte verstaat? Dit zijn namelijk termen die zo vaak gegooid worden als het op hardware aan komt, maar vaak niet definieërbaar zijn en zo subjectief als het maar kan.

Warmte distortion termen kun je alleen begrijpen als je thuis een hardware bak hebt en dan vergelijkt dus als ik hier pagina vol schrijf dan weetje nog niet hoe het klinkt.
Mijn ervaring is dat ik met hardware bij extreme settings wat veel producers doen zodat piek voldoende is oftewel ready for Tv/ Radio. Met software is extreme settings niet haalbaar vanwege weinig headroom.

Over het algemeen klink hardware beter dan software, maar dat wil niet zeggen dat je hardware moet hebben. Let daarbij ook even op het verschil tussen outboard gear (compressors etc) en synthesizers of andere instrumenten. Deze laatste zijn nagenoeg niet na te maken, veelal omdat er sprake is van onstabiele oscillatoren wat he karakter van een synth meegeeft, daardoor klinkt het vaak beter.

Het hoeft niet perse maar ligt eraan als je een hit wilt maken maarja de draad is klinkt hardware beter de antwoord is ja. Dat wilde hij even weten geloof ik.

Echter, ik maak al jaren muziek met enkel software. Heb wel synths gehad maar deze weggedaan. De software van tegenwoordig is van een dusdanig hoog niveau, dat je er wereldhits mee zou kunen scoren. Een bekende metafoor hierbij is, het gaat om de kok, niet om de keuken.

Totaal met je eens je moet weten waar je mee bezig bent dat is ook belangerijk. Maar ik heb niet gezegd dat Hardware belangrijker is dan de kok? Je trekt de onderwerp naar een andere onderwerp en dan gaan we weer over isolatie hebben dan ruimte speakers ect. zo ken ik er nog één je oren is ook heel belangrijk.. Logisch Motifff :D

In de praktijk kan een nieuw beginner al mixen met een analoge tafel bijvoorbeeld Soundcraft Ghost. in de ITB moet je fader continue veranderen omdat volume omlaag is gegaan het is net of je in de vicieuze cirkel werkt. }:|

Laatst gewijzigd:
Qua coolheidfactor is hardware natuurlijk wel de bom.. Zo'n rack met een zooi spullen is gewoon lekker om naar te kijken en om aan te friemelen..
Vergelijk het met met sexy vrouw naakt voor je neus, of eentje op het scherm van je computer.. Tja, de keus is simpel dan toch? ;-)

Ik denk dat dit eigenlijk wel een hele mooie samenvatting is :mega:

Je hebt electro en electro.

Van die blikken gecomprimeerde meuk die de kinderen tegenwoordig zo leuk vinden kan niet digitaal genoeg. Wat oude mannen met bierbuiken op SF beweren wat electro is kan alleen met analoge bakken gemaakt worden.

Gewoon je digitale signalen nog een keer door een oude analoge ruisbak gooien en je hebt analoge warmte ;)
Wat veel mensen als warm ervaren is meestal niet veel meer dan vervorming.
Gooi bijvoorbeeld je favoriete VSTi eens door een Mutronics Mutator. Klinkt meteen een stuk analoger :)

Wat veel mensen als warm ervaren is meestal niet veel meer dan vervorming.

och een keer osc3 de filter laten moduleren , mod wheel langszaam opendraaien.
en dat alles natuurlijk op een minimoog .
lijkt me dat dat de discussie wel verduidelijkt.
( tis echt veel meer dan alleen wat distortion.... )
maar goed, herhalen van feiten en oude discussies alweer
ik ga schaatsen

maar goed, herhalen van feiten en oude discussies alweer
ik ga schaatsen

Naakt zeker? Doe wel je rookworst/unox muts om anders vries je met deze weer in je zwarte slipje *D

Laatst gewijzigd:
Oh yess!

een ouderwetse HW vs SW thread!

/me verschanst zich in het hardware kamp ;-)

-C-

Inderdaad een meer dan fantastische samenvatting. Maar 1 aspect ontbreekt nog: de nadelen vd hardware vrouw:
grootste nadeel van hardware : de prijs
tweede nadeel, je kunt niet meerdere exemplaren ervan openen. ieder stuk hardware heeft maar 1 instantie.

Back