Nord 2x + FX workflow

Dacide

Ouwe rot
Beste allen,

Zoals sommigen van jullie wellicht nog weten ben ik al lang zoekende naar een eerste hardware synth (ok niet helemaal, heb ook een mopho gehad)

Hierbij twijfelde ik tussen de Virus B, Nord 2x en Blofeld. Lange tijd ging mijn voorkeur uit naar de Virus vanwege de combinatie tussen een goede interface en goed geluid (mede door de FX)

De Blofeld klinkt top, maar heeft een 'beperkte' interface.

De Nord heeft de allerfijnste interface, maar ontbreekt het aan FX.

Nu heb ik op de Dancefair een tijdje lopen pielen met de Nord lead 2x en ben helemaal verliefd geworden. De oscillatoren klinken standaard zo enorm goed, dat lukt met never met een virus (zonder fx)

Voor mij is de keuze dan ook behoorlijk op een Nord Rack 2x gevallen.

Dan nu de vraag:

FX heeft een Nord 2x niet.. je bent daarom afhankelijk van externe FX bronnen. Maar hoe pik ik dit balletje op in mijn situatie?

Ik gebruik een PC met Ableton en een Focusrite Saffire. Hieraan zit een Novation 49 SL mk2 en launchpad.

Midi out van de SL mk2 gaat naar de Nord
Audio out van de Nord gaat terug mijn Saffire in.

Kan ik in dit geval software FX gebruiken? Dus in real time?

Ik kan het geluid van de Nord naar een apart audio kanaal in Ableton laten gaan. Hierop kan ik dan FX VST's zetten (bv reverb of delay)
Maar is dit mogelijk zonder vertragingen? Want de pc moet immers realtime een audio signaal processen middels FX.

Of moet ik juist hier van af stappen, en gaan investeren in een hardware multi-FX processor en dit audio signaal+FX terugsturen naar de Focusrite.

Wie o wie kan me helpen?

He Dacide,

Ik gebruik geen Ableton (Logic), maar het idee is natuurlijk hetzelfde. Ik doe het eigenlijk precies zoals jij zegt. En dat werkt prima.

Dus de Nord op een Audio kanaal, deze monitoren en daar direct (eventueel via een send) de reverb, delay, compressor opzetten. Echt helemaal super. Een beetje reverb en een delay doet de Nord Lead echt leven. Ik vind hem altijd erg makkelijk in de mix liggen.

Overigens kan de NL2x ook erg vet klinken als je een voice op 4 slots zet. Ik vind zelf het filter van de Virus (TI) wel lekkerder, maar dat is een kwestie van smaak...en je kunt natuurlijk altijd nog een vst filter op het audiokanaal van de NL2x zetten voor de afwisseling :).

Ah ok. Goed om te horen!
Scheelt weer een 100-300 euro voor een externe FX processor..

Maar je ondervindt dus geen lag/vertragingen/latency doordat de PC realtime moet processen?

(alhoewel, ik bedenk me net, zo'n lag heb ik ook niet als ik volledig in the box werk... met effecten op audio kanalen)

Ik heb me trouwens nog nooit verdiept in hardware FX... maar nu ik dit aan het schrijven ben zie ik er wel de voordelen van in... Gewoon lekker een set aan echte knoppen voor je neus.. Is weer net ff iets meer hand-on qua bediening.

Ik merk hier op de Mac niks van vertragingen. Zoals je ook al zegt werk je in de Box ook met stapels effecten op een kanaal.

Zelf heb ik ook een zwak voor hardware synths, maar alle effecten heb ik eigelijk-in-the-box. In veel hardware synths vind ik de reverb echt helemaal niks, deze gebruik ik dan liever software matig, maar ook bijvoorbeeld als je wilt layeren dat je dan 1 reverb en delay gebruikt.

Precies zoals Erik werkt doe ik dat ook, heb een template gemaakt in Logic met alle audio channels op monitor. Werkt perfect en geeft heel veel vrijheid.
Met mijn hardware achtergrond - eerste mixertje was een brak realistic ding zo'n 20 jaar geleden en de laatste een 03D - moest ik hier erg aan wennen, geef me nu maar een Motu interface...

Patrick.

Heldere antwoorden. Bedankt.

Maar mocht ik via hardware fx willen werken, dan kan ik in feite een multi fx processor nemen die ik dan tussen de Nord en de Audio interface zet? En dan alsnog laten binnenkomen in ableton in een audio kanaal? (heb nog nooit met hardware fx gewerkt)

ja dat kan, ik zou het echter lekker met vst fx doen, tenzij je eventide spul hebt....

let op, een NL heeft 4 parts, dus 8 inputs nodig op je interface...

(virus snow niets voor je?? )

Die snow zit in het zelfde schuitje als de waldorf, ongetwijfeld top geluid. Echter beperkte interface.
Het TI gebeuren vind ik dan wel erg interessant. Maar de snow is sowieso even te duur voor nu. Max budget ligt echt rond de 350-450 euro. Dus het bereik van de blofeld, virus b en nord rack 2/2x.

Gewoon proberen joh, de prijzen van een Nord 2x en Virus B zijn aardig stabiel. Bevalt het niet dan schuif j'm gewoon weer door.

Precies zoals Erik werkt doe ik dat ook, heb een template gemaakt in Logic met alle audio channels op monitor. Werkt perfect en geeft heel veel vrijheid.
Met mijn hardware achtergrond - eerste mixertje was een brak realistic ding zo'n 20 jaar geleden en de laatste een 03D - moest ik hier erg aan wennen, geef me nu maar een Motu interface...

Patrick.

He Patrick, de overstap naar Apple en Logic is trouwens super bevallen en zeker zo met de Nord Lead en de effecten. Maar goed laten we het Topic niet kapen ;-)

Die snow zit in het zelfde schuitje als de waldorf, ongetwijfeld top geluid. Echter beperkte interface.
Het TI gebeuren vind ik dan wel erg interessant. Maar de snow is sowieso even te duur voor nu. Max budget ligt echt rond de 350-450 euro. Dus het bereik van de blofeld, virus b en nord rack 2/2x.

Vergis je niet in een virus B, veel knoppen maar ook veel gekut in menu's, dat heb je met een TI niet.
en een ti heeft veel meer klank mogelijkheden.

Maar idd, gewoon doorschuiven als het niets is....(ik vind persoonlijk, een virus analoger klinken dan een NL)

Helemaal mee eens wat interface betreft. De Nord is op dit gebied niet te kloppen.

Maar hoe dan ook.. de TI ben ik niet in geïnteresseerd. Simpelweg omdat mijn budget dat niet toe laat.

Zal voor 90% zeker een Nord Rack 2x worden.

Dat de virus analoger klinkt dan een Nord... geen idee. Maar ik ben niet op zoek naar iets dat analoog klinkt ofzo. Dan kocht ik wel een analoge synth.

Maar je ondervindt dus geen lag/vertragingen/latency doordat de PC realtime moet processen?

(alhoewel, ik bedenk me net, zo'n lag heb ik ook niet als ik volledig in the box werk... met effecten op audio kanalen)

.

latency = verschil in tijd tussen input en output

als je 'in the box' werkt heb je helemaal geen latency (zou je enke horen als verschil in tijd tussen aanslaan midikeyboard, en geluid uit je speakers...als je gewoon audifiles afspeelt en hierop FX zet, heb je eigenlijk geen latency)
als je geluid uit je Nordlead binnenhaalt via geluidskaart, dat processed in DAW (FX), en dan terug buitenstuurt, heb je dus 100% zeker latency.

de hoeveelheid hangt vooral af van : je geluidskaart, je CPU, hoeveel FX je gebruikt.

Dus gewoon stellen dat je in je setup géén last gaat hebben van latency, vind ik heel voorbarig...

En een losse effect module kopen voor een Nord? Ik heb 2 Boss SX-700's en een Digitech Quad v2, zijn allebei te vinden voor een klein prijsje (rond de 50-70 euro denk ik). De Quad V2 heb ik voor 35 euro op E-bay kunnen scoren.

Eventueel bij opname naar je DAW alleen het droge signaal uit de Nord gebruiken, als het audio is overstappen op effecten in the box. Heb je tijdens het componeren geen gezeur met (eventuele onmerkbare?) latency omdat het geluid door de computer heen moet --> 2 x de ASIO audio buffer, opname buffer en afspeel buffer, is misschien maar 10ms bij 256 of 512 samples bij 44.1 khz samplefrequentie, maar toch.... Anders de samplefrequentie omhoog naar 96 khz, dan wordt de latency weer korter, als je computer dit trekt.

Er zijn nog meer opties, b.v. Zoom 1204 (zijn de meningen sterk over verdeeld, beetje lo-fi efx bak). In het archief op SF zijn veel topics te vinden over low-cost EFX bakken.

** edit, net te laat zie ik, Seiko is me voor **

Laatst gewijzigd:
Ik merk zelf niks van de latency en mijns inziens heb je ook latency als je een hardware effect gebruikt (en dan eventueel deze weer de computer in routen en dan weer er uit naar je monitoren). Overigens zal deze latency waarschijnlijk wel (veel) lager zijn omdat hij de processor van de computer niet gebeukt.

Oja ook veel Hands-On en in je budget is de JP8000/8080. Wellicht nog makkelijker dan de Nord. Novation (Super)Nova is toch ook een erg goede keuze en ook veel hands on.

Dat klopt, maar dit compenseert alleen bij sequencen, toch? Dan word je midi data net even wat eerder naar de synth gestuurd.

Als je een stukje speelt of jamt met keys, dan heb je toch wel te maken met latency (al dan niet hoorbaar/merkbaar)? Als je alleen maar nootjes intekent in je grid maakt latency niks uit.

Latency komt door de omvang van je ASIO audio buffer. Bij direct monitoring van hardware met software FX heb je er 2 keer temaken met de buffer. Als je de CPU niet te veel belast, dan kan de buffer heel klein worden, mits alle onderdelen een beetje meewerken in de computer.

Ik heb me trouwens nog nooit verdiept in hardware FX... maar nu ik dit aan het schrijven ben zie ik er wel de voordelen van in... Gewoon lekker een set aan echte knoppen voor je neus.. Is weer net ff iets meer hand-on qua bediening.
En die hands-on, dat valt tegen, of je moet voor de Eventide doosjes (Timefactor/Space) gaan of een Kaoss Pad. Of een Alesis Ineko, of een van die kleine bakjes die daar van afgeleid zijn. Je kunt ook naar gitaar-effecten kijken, daar zit ook wel wat moois tussen.

Aan de goedkopere bakjes zoals een MIDIVerb of MPX valt niet veel realtime te tweaken, het verschil met je controller goed instellen voor de effecten in Live te doen is absoluut minimaal. Zelfs bij het duurdere spul (Eclipse, Fireworx) mag je met een controller aan de slag; het is Olympisch kampioenschap menu-schoonspringen.

Back