Phaser

Snelkookbami

Sidechain everything!
Ik moet toegeven, ik gebruik nooit phasers. Ik mis ze niet, maar ik denk er eigenlijk ook over na om een phaser te gebruiken. Nu bestaat dit effect natuurlijk niet voor niks en heb ik waarschijnlijk mij nog nooit erin verdiept. Nu kan ik op Youtube gaan zoeken, maar ik vind het leuker om jullie te vervelen.

Waarom gebruik jij phasers en hoe gebruik je ze?

Ik gebruik ook niet echt phasers, ik had een EHX Small Stone maar die heb ik verkocht, nu heb ik alleen een Voodoo Vibe wat eigenlijk een chorus is maar meer als een phaser klinkt maar ook weer niet helemaal :)
Die gebruik ik alleen voor gitaar eigenlijk...

Strings, hihats, rides, snares, gitaar en nog veeeeeeeeel meer.

inderdaad, kan bijna overal over, hihat delay en strings zijn mijn favorieten
gebruik ze meestal als insert
hou zelf het meest van de sound van de ouwe modellen, ibanez pt9, smalstone, univox microfaze. allemaal kwestie van smaak

In mn doepfer patches gebruik ik de A-125 bijna altijd....
Voor FX gebruik ik een Pearl PH-03.... :okdan:

a125.jpg

Waarom gebruik ik een phaser? Omdat ik het in sommige gevallen heerlijk vind klinken.
Hoe? Nou gewoon een synth er in pluggen en spelen.
Bij mijn Eminent had ik een vroege 70's Small Stone maar die heb ik samen met de Eminent verkocht en nu gebruik ik alleen nog mijn MXR Phase 100

oude moog 12 stage.
gebruik hem nog niet zo lang, maar hij klinkt wel goed.
op gitaar , zang, thermine etc

Strings, hihats, rides, snares, gitaar en nog veeeeeeeeel meer.

idd op rides ..strings ..vaak op lange release tyde sounds

een vd lekkerste fx jes meestal around ..kiomt bymij vaak voor iig

div pedaaltjes arion / bos ph
:halleluja
hail 2 tha phaser

Bij optredens meestal over de lead synth.
Om deze wat dynamischer en spannender in het geluid te maken.
Meestal had ik de linker hand op een andere synth voor de akkoorden , en had ik geen hand over om een bender /wiel of knop te bedienen.
Maakt eigenlijk niet uit welke phaser , maar iig staan ze nooit afgesteld op een diepe "bomberflight"
Dus wat subtiel out of phase , met een modulatie van 1x in de 4 a 5 seconden.

Ik vind het wel lastig dat je geen mix hebt in de meeste analoge phasers en flangers, het is alles of niks. Een Small Stone staat nog op het verlanglijstje, ik heb nu een Boss RPH en die gebruik ik ook regelmatig. Lekker veel opties, goede klank maar wel typisch Roland/Boss. Het gaat hier meestal over drums of inderdaad string/pad achtige klanken.

Lijkt me toch niet zo moeilijk om een soort van dry /wet regeling te maken.
Aftakken .. 1x naar de phaser en 1 x naar mixert ;)
Als diy kun je gewoon een 100k tot 500k stereo pot gebruiken .[ 1 voor het circuit , 1 na het circuit]
Er zijn ook aparte oplossingen daarvoor te koop in de vorm van een peNdaal zelfs.

Phaser is een heerlijk effect, subtiel tot extreem. Het kan een synthlijntje een stuk meer vibe geven, zonder het karakter van het geluid aan te passen. Lekker levendig en organisch.

Zelf gebruik ik veel de phase90 van MXR, jummy!

vocals, guitar, alle soorten synth souds, drums, etc etc. op sequences vind ik het lekkerst denk ik :D

Back