afbrokkeling en breukjes in synth land door crisis

afbrokkeling en breukjes in synth land door crisis

• Totaal aantal stemmers
    28
  • Enquete gesloten .
En tot slot heb je nog de digitale bakken die zeker wel uniek zijn al was het maar omdat hun exacte algoritme niet vrijgegeven is of beschermd worden onder een patent.
Enkel interessant uit nostalgische waarde omdat puur technisch gezien deze bakken niets bijzonders hoeven te zijn tov softsynths.

Niet altijd waar. FM softsynths met identiek hetzelfde algoritme als een DX7 klinken toch niet als een DX7 mk1 omdat die naast zijn algoritme ook lekker oude elektronica (converters enzo) had die de eindklank mee bepalen. Let op dat ik hier niet van "beter" of "slechter" spreek.

En daarnaast is de interface ook nog een verschilfactor. BV digitale synths met vectorsynthese. Als je geen hardware pook bij je softsynth hebt, werkt dat al heel anders.

je bedoeld de synths prijzen van tegenwoordig zijn de oude hype prijzen van huizen in Nederland je doet maar. wel een mooie synth.

Niet altijd waar. FM softsynths met identiek hetzelfde algoritme als een DX7 klinken toch niet als een DX7 mk1 omdat die naast zijn algoritme ook lekker oude elektronica (converters enzo) had die de eindklank mee bepalen. Let op dat ik hier niet van "beter" of "slechter" spreek.

En daarnaast is de interface ook nog een verschilfactor. BV digitale synths met vectorsynthese. Als je geen hardware pook bij je softsynth hebt, werkt dat al heel anders.

Ook samen muziek maken in de studio is vele malen leuker als je met hardware werkt dan software. Met software is het toch lastiger om met 2 verschillende personen ieder een partij te spelen....zelfde geldt voor mixen OTB.

En ik ben het met de meeste eens dat hardware toch anders klinkt dan software. Maar het grappige is dat er nu een hele generatie opgroeit die voornamelijk met software werkt en het geluid van hardware niet eens kent en als ze het al kennen het waarschijnlijk niet eens mooi vinden omdat hun helden muziek maken met software :D

Ik zie wel vaker mensen verbaasd kijken als ik uitleg dat mijn manier van muziek maken overeenkomt met Reason, maar dan met fysieke apparaten. :)

Nicolas_2000 schreef:
Klopt, en ik ben blij met je laatste zin.

Nu, die convertors, hoeven we dat niet eindelijk een beetje te relativeren?
Investeren in een behoorlijke audio interface(s) zou dus de truk moeten doen?

fourier schreef:
En ik ben het met de meeste eens dat hardware toch anders klinkt dan software.
Zowel argumentatie als nuancering (hardware = digitaal / analoog) zijn bij zulk een uitspraak echt wel vereist.

tja

Laatst gewijzigd:
Zowel argumentatie als nuancering (hardware = digitaal / analoog) zijn bij zulk een uitspraak echt wel vereist.

Ik heb het niet zozeer over het verhaal tussen analoog en digitaal. Ik bedoel dat een hardware synth meestal (veel) beter klinkt dan zijn software variant. Waar dat aan ligt weet ik niet precies maar spreek uit ervaring.

De druk die een hardware synth van nature heeft heb ik bij geen enkele softsynth ervaren en ik heb er toch wel een aantal ;) . Daarbij houd ik ook erg van de imperfectie van hardware synths...met name analoge synths. En dan hebben het nog niet gehad over het programmeren van geluiden. De snelheid van geluiden ontwerpen op een synth met knoppen of met een softsynth....tja.

Maar er zijn tal van softsynths die fantastisch zijn. Maar dat zijn (meestal) geen imiteer softsynths maar originele ontwerpen!!!

Ben van huis uit een gitarist en zal nooit wennen aan het feit dat een synthesizer ( uitzonderingen daargelaten ) niet waardevaster is dan een willekeurige computer.
Zo kocht ik een xs8 enkele jaren terug waar ik nu zo'n 1500 euro op moet laten vallen.
Ik kan me de dx7 van 5680,- nog herinneren, die doen nu zo,n 200 euro als je geluk hebt tenminste.
Ik ruilde in die tijd ook een Gibson les Paul in voor een tx7 , had ik die Les Paul gehouden dan was die nu zo'n 2300 euro waard geweest, de tx7 nog 50 euro.
Nee, in synthesizerland was het altijd al crisis.:D

Laatst gewijzigd:
Dat is met de meeste gitaren, versterkers en effecten toch ook zo? Uitzondering zijn de toppers van de betere merken.

Nou, gedeeltelijk klopt dat wel ,versterkers schrijven inderdaad ook best hard af verder is het ook niet zo erg .
Een hobby mag geld kosten en je koopt iets nieuws omdat je het hebben wilt niet als investering.

Back