Kan een CD slechter gaan klinken na verloop van jaren ?

Je geheugen is in staat om zaken rooskleuriger te maken dan ze destijds werkelijk waren. In 1985 werd er anders gemastered voor CD dan tegenwoordig. Ik heb ook CDs uit die tijd met popmuziek en sommigen klinken nergens naar. Dat heeft niets te maken met krassen of zoiets.

zoals met alle spullen heb je te maken met slijtage. Ik heb 1 geval van CD bronzing, dat is een CD van Tangerine Dream "Cyclone" van de eerste Virgin uitgave. Ik heb nu de remaster uit 1995. Klinkt een stuk beter.

Ik denk dat je eerder eens moet gaan kijken of de installatie waar je het op afpeelt niet eens toe is aan de recap. Dat verklaard een hele hoop namelijk.
Verhoogde ruisvloer, minder dynamiek, behoorlijke afname van laag,....
Met een recap bedoel ik alle electrolieten en tantalen van de CD-speler, voorversterker en eindversterker.
Ik heb hier CD's liggen uit dezelfde periode maar die klinken nog als vanouds.
Ook heb ik een 'Fabrieks-CD als proef een jaar lang op de vensterbank laten liggen in de volle zon. Ging helemaal perfect.

Wat ook een rol speelt (en dat is al eerder geoppert) is dat je in de loop van de tijd anders gaat luisteren.
Ben ik ook gaan doen. Dat hoort erbij. Je leert in de loop van de tijd een hele boel en dat sluipt er langzaam maar zeker in.

Ik denk dat je eerder eens moet gaan kijken of de installatie waar je het op afpeelt niet eens toe is aan de recap. Dat verklaard een hele hoop namelijk.
Lijkt mijzelf ook een heel stuk waarschijnlijker.

Hoe verhoudt je oude installatie zich tov een nieuwe?
Wat zeggen moderne cd's als referentie?

Eneuh, het is 2012, probeer eens een versgeperste versie of een hoop mp3's van hetzelfde album. :stupidHeb je meteen een antwoord.
Hoe klinkt het op Spotify ?

Back