Laten masteren en dan het resultaat...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Arjan Rietvink heeft mijn beste solo plaat verneukt. Ik kwam er een paar jaar later achter toen ik op zijn site mijn plaat als referentie tegenkwam. Dat was ook voor mij de reden om zelf te gaan masteren, met vallen en opstaan welteverstaan :D Gelijk vinyl gaan doen, 26 vinyltjes verder weet je wel goed wat je eigen mastering doet van je studio naar de plaat. En inderdaad luistert dat een stukje nauwer dan elk ander digitaal medium.

Arjan Rietvink heeft mijn beste solo plaat verneukt. Ik kwam er een paar jaar later achter toen ik op zijn site mijn plaat als referentie tegenkwam. Dat was ook voor mij de reden om zelf te gaan masteren, met vallen en opstaan welteverstaan :D Gelijk vinyl gaan doen, 26 vinyltjes verder weet je wel goed wat je eigen mastering doet van je studio naar de plaat. En inderdaad luistert dat een stukje nauwer dan elk ander digitaal medium.

Ummm... Dus omdat jij je plaat als referentie tegenkwam op zijn site was je beste solo plaat verneukt?
Ik snap het effe nie

Ik denk dat hij bedoelt dat hij een plaat had laten masteren die voor zijn oren niet goed klonk, maar dat hij niet wist wie de masteraar was. Tot hij dus op de site van die Arjan zijn plaat als referentie zag staan.

prcies :D

Ik denk omdat hij geen rekening houdt gehouden met het feit dat het opp vinyl moest komen, of juist express veeel te veel hoog eraf had gedraaid, en ook wat sublaag eraf. Terwijl het een 1 nummer per kant 45 toeren plaat werd.

Hee, wacht ff, als dat niet De Wachtert is ! :D hoest jongeh.

Ik denk omdat hij geen rekening houdt gehouden met het feit dat het opp vinyl moest komen, of juist express veeel te veel hoog eraf had gedraaid, en ook wat sublaag eraf. Terwijl het een 1 nummer per kant 45 toeren plaat werd.

Uche uche!

Beetje lame dat hij die hi-cut deed dan, dat gaat automatisch tijdens het persen :p
En sublaag eraf halen is ook jammer, als ie het daar nu alleen mono had gemaakt was het al prima voor de naalden van de platenspelers.

Ach ja, amateurs heb je overal :p

Maar hij maakte dus reclame voor zichzelf door een slecht gemasterde track op zijn site te zetten?

Bedankt voor de replys en info :).

Het gaat gewoon trouwens gewoon om digitale stuff.. Ben er onderhand door onenigheid weggegaan.

Die kerel bakte er niets van ik zag uiteindelijk dat het gemasterd was op -4 tm -0 db..... oftewel een grote tiefus compressie/limit. hele reveerb effect was ook Gone. de hele inhoud en feeling compleet verziekt.

Walgelijk, en niemand die ooit nog aan mijn tracks komt! :). Ik doe nu zelf gewoon alles mocht ik ooit nog ergens langs komen en ze willen het masteren oid zeg ik bekijk het maar lekker, ik ga wel ergens anders heen.
Maar ik doe het echt voor de fun niet om bekend te worden of iets, ik heb gewoon een baan en heb niet eens behoefte om te draaien oid.
Aan Vynil zal ik wel niet toe komen zo goed ben ik niet :) ben technisch nog redelijk ''newbie'' maar heb wel een goede fantasie en ben erg creatief.

Vind het wel leuk om iets te hebben gereleased omdat het gewoon vet is. Maar goed heb nu 1 trackje op beatport die dus compleet verziekt is (Y)
En idd zoals Niel al zei, beter gewoon zelf alles uitvogelen want wie weet nou beter dan jezelf hoe je tracks moeten klinken............

Klote dat je track destijds niet goed gemasterd is. Dat kan natuurlijk altijd wel eens gebeuren. Ik praat t niet goed, maar iemand op 1 track een stempel geven is wel wat kort door de bocht, niet?

Zoals bij zoveel mastering studio's geldt: slechte mix erin, geoptimaliseerde slechte mix eruit. Veel mensen vergeten dat mastering geen wondermiddel is, maar een subtiele correctie en optimalisatie.

Ja zeg je dan: maar kan een masteringstudio me dan niet vertellen wat er niet goed is, zodat ik dat aan kan passen, en vervolgens de mix beter word: Nee, dat gaat niet. Sommige dingen zijn smaak, andere fouten. Een mastering engineer kan je een hele lijst punten aangeven, maar dat betekend niet dat dat ook fouten zijn, OF dat je technisch gezien in staat bent die fouten op te lossen, ook al weet je wat er mis is.

Laat masteren aan de proffesionals over!

Beste Synth lui...

Degene die op zoek is naar goede mastering voor zijn tracks kan bij mij terecht.
Eerste track is altijd gratis!!!

Je kan je track sturen via we transfer naar artek@burn-audio.com
Voor het beste resultaat kan je het beste wav. aanleveren.

Beste Synth lui...

Degene die op zoek is naar goede mastering voor zijn tracks kan bij mij terecht.
Eerste track is altijd gratis!!!

Je kan je track sturen via we transfer naar artek@burn-audio.com
Voor het beste resultaat kan je het beste wav. aanleveren.

Hm..... En wat heb je zoal aan referenties, waardoor het aannemelijk is dat je goede mastering doet?

Mastering is ook een beetje het afvoerputje geworden van producers wiens inkomen gedaald is door muziekpiraterij. Om nog een beetje nering te hebben bieden veel mensen mastering aan. Dat de resultaten niet altijd even gelukkig zijn, laat zich raden.

Je kan je releases ook laten masteren door mij. Ik bied scherpe tarieven. Of het goed is weet ik niet, maar ja. ;)

Ik doe mastering ook zelf tegenwoordig. Maar dat is gewoon een prijskwestie. Veel muziek brengt niet genoeg meer op voor velen om die paar honderd pop extra te schuiven voor mastering, dus dat laat je dan maar achterwege. Ja, dat is jammer, maar zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Als je muziek voor niks wil, dan heb je maar te accepteren dat het op niks klinkt. :)

Goede mastering begint met duidelijke communicatie.

Voordat ik begin met de mastering wil ik eerst duidelijk weten welke kant de klant op wil gaan wat geluid betreft, zeker in het geval van een nieuwe klant. Als ik voor een label werk en de opdracht binnenkomt via het label dan wil ik altijd contact met de artiest om ook zijn/haar visie op de mastering te horen. Mocht dat niet zo zijn/niet kunnen, dan nog wil ik graag horen wat de artiest van de masters vind nadat deze zijn gedaan. Ook om eventuele aanpassingen te doen. Tuurlijk sla IK ook wel eens de plank mis en heb ik iets de andere kant op gestuurd dan wat de artiest in gedachte had. Dat kan gebeuren, maar daarom doe ik ook revisies. Als mastering engineer lever je een service en dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat de klant met een 100% tevreden gevoel bij je weggaat (en weer terugkomt natuurlijk)

Wat dus eigenlijk het probleem is geweest van de topicstarter is het feit dat er geen goede communicatie is geweest. Dat kan aan de mastering-engineer hebben gelegen maar net zo goed aan hem zelf. Jij bent de klant en vraagt een service van iemand welke nageleefd moet worden, je (het label in dit geval) betaald er tenslotte voor.

Over DIY mastering, wat tegenwoordig veel gebeurd. Ik kan me er iets bij voorstellen, maar dat zou eigenlijk geen mastering mogen heten.
Het 'basisprincipe' van mastering is oa.: door een objectief en ervaren persoon, die de muziek/mix nog nooit heeft gehoord in een speciaal daarvoor ingerichte studio de muziek beoordelen en EVENTUEEL aanpassingen doen. Eigenlijk is DIY mastering precies het tegenovergestelde; je hebt de muziek zelf gemaakt dus kun je het niet objectief meer beoordelen en je studio is geen studio welke geschikt is voor mastering. Veel mensen denken ook dat je met mastering perse aanpassingen MOET doen aan het geluid, maar dat is absoluut niet waar. Als een mix helemaal in orde is en er helemaal niets aan hoeft te gebeuren, dan is de mastering-engineer de aangewezen objectieve persoon om dit te kunnen beoordelen. Dat is ook mastering.

Klopt, het is niet zo zeer het kleuren als wel compatibel maken van een opname.
Er is ook geen standaard recept, de track dicteert wat er evt nodig is.

Artiesten die ruis noise gebruiken om de leegte op te vullen die ze muzikaal niet gevuld krijgen

Er is iets wat voor mij niet helemaal duidelijk is.

Het schijnt zo te zijn dat faseverschuivingen lastig zijn wanneer je je nummer op vinyl perst. Ik heb gelezen dat dat dan geld voor de lage frequenties, de naald zou dan uit de groef schieten.

Stel je hebt faseverschuivingen in het gebied 250 Hz tot 1000 Hz, schiet de naald dan ook uit groef? Vanaf welke frequentie kan je gerust faseverschuivingen maken zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat de naald uit de groef springt?

Het is voor vinyl per definitie een stuk lastiger masteren ivm de beperktheid van het medium.
Dynamiek, teveel laag, teveel hoog, lengte van de track, rotatie snelheid zijn allemaal factoren om rekening mee te houden voor vinyl. Te veel laag ook zonder fase verschuiving zal je naald uit de groef laten springen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back