roland RE-201

gracetunes

Nieuwkomer
Hallo,

Ik sta op het punt om een Roland RE-201 vintage space echo aan te schaffen. Te gek geluid en volgens mij niet te evenaren met namaak. Ik heb al wat zitten zoeken en vind er heel wat te koop, van 300 tot 650 euro, maar heb mij ook al laten wijsmaken dat er veel brol tussen zit. Hoe kan ik als leek zorgen dat ik kwaliteit koop? maw, wat is de top 5 checklist van zo'n ding en hoe kan een niet-kenner dat snel checken? (bij eventuele aankoop). Is het te riskeren om zo'n ding (bv van het buitenland) te laten opsturen?

dank,

Ik weet niet of er veel andere dingen zijn die je kan checken behalve dat de potmeters niet kraken en dat het tape loopwerk niet piept (dat is iets met rubbere wieltjes die dan afgesleten zijn ofzo). Ik denk dat je rond de € 500 een degelijke 201 hebt, alles daaronder is wel een beetje onder de gangbare prijs, dus daar zou dan wat mis mee kunnen zijn, of dat kan natuurlijk ook een mazzeltje zijn! ;-)

Je kan even kijken of de koppen niet teveel zijn ingesleten. Dat is wel een van de voornaamste dingen die ik zou controleren. Op google zie je verschillende fotos van ingesleten koppen en dat wil je dus niet. Daarnaast is het belangrijk dat je luistert of de motor stabiel is. Dat houd in dat die niet zit te schommelen in de delaytijd. Je kan dit makkelijk controleren door er een constante ruis/toon doorheen te gooien en als die dan whaawhaawhaa zegt is het niet goed. het moet dus whaaaaaaaaa zijn. Probeer dit evt uit op verschillende snelheden. Knoppen die kraken is bijna onoverkomelijk met een app. van deze leeftijd en er zullen er bijna altijd wel een paar een beetje kraken.

Daarnaast wilt de echo zelf ook onderhoud van jou door de loop van tijd. 1x in de zoveel tijd een nieuw tapeje erop, even demagnetiseren en een drupje olie op bewegende delen. Dan zal je merken dat je heel veel liefde terug krijg van die oude baas :)

Je kan even kijken of de koppen niet teveel zijn ingesleten. Dat is wel een van de voornaamste dingen die ik zou controleren. Op google zie je verschillende fotos van ingesleten koppen en dat wil je dus niet. Daarnaast is het belangrijk dat je luistert of de motor stabiel is. Dat houd in dat die niet zit te schommelen in de delaytijd. Je kan dit makkelijk controleren door er een constante ruis/toon doorheen te gooien en als die dan whaawhaawhaa zegt is het niet goed. het moet dus whaaaaaaaaa zijn. Probeer dit evt uit op verschillende snelheden. Knoppen die kraken is bijna onoverkomelijk met een app. van deze leeftijd en er zullen er bijna altijd wel een paar een beetje kraken.

Daarnaast wilt de echo zelf ook onderhoud van jou door de loop van tijd. 1x in de zoveel tijd een nieuw tapeje erop, even demagnetiseren en een drupje olie op bewegende delen. Dan zal je merken dat je heel veel liefde terug krijg van die oude baas :)

:okdan:

Is het te riskeren om zo'n ding (bv van het buitenland) te laten opsturen?

Ik heb de mijne vanuit Duitsland laten opsturen, als de verkoper m goed inpakt kan er weinig gebeuren en de buitenkant van een RE-201 is stevig maar 100% garantie heb je toch nooit. Ik had m voor 570 wat wel wat hoger is dan de gangbare prijs maar hij is ook in hele goed staat. Ik kijk of de verkoper een goede feedbackscore heeft en dan vertrouw ik t wel, je moet toch wat ;)

En een Space Echo is DIK® :luv:

Ik heb een paar space echo's laten opsturen. 1x ging niet goed, maar dat kwam doordat de verkoper hem waardeloos had ingepakt en ik niet nadrukkelijk had gezegd dat hij goed ingepakt moest worden.
Andere keren gingen goed.

En ja..voor de oplettende lezer..ik heb meerdere space echo's want die dingen zijn zoooooo gaaf :D

Back