Krijg een aantal toetsen niet werkend

hellfire

Nieuwkomer
Hoi,

Ik heb een Roland GW-7 met een paar defecte toetsen.
nu heb ik me hier een paar weken geleden gemeld in de open chat ruimte. Op wat advies daar heb ik destijds mijn rubberen contact strips met alcohol schoongemaakt.
Dit heb ik enkele malen gedaan maar nog steeds zonder resultaat.
De eerste dag doen nagenoeg alle toetsen het nog, op 2 na die een voor mij onverklaarbare vertraging (seconde of 2) geven tussen aanslag en daadwerkelijke geluidsweergave. De volgende dag zijn er uiteindelijk weer 5 toetsen die het gewoon niet doen dan wel een vertraging geven. Ik heb de strips nu al 5 keer schoongemaakt maar nog steeds zonder resultaat.
Ik begin onderhand te twijfelen of het niet aan de gouden contactpunten op de printplaat ligt. Zodoende heb ik dit getest met een stukje aluminiumfolie en daarop reageerde alle toetsen perfect.
Kan dit probleem dan echt enkel aan de contactstrips liggen? Want dan bestel ik zo snel mogelijk nieuwe.

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

De truc met de gom al geprobeerd?

De JX-3P truc met de conflakesdoos al geprobeerd?

Als je deze trucs niet kent vraag het dan even; ik typ het niet allemaal bij voorbaat al uit. :)

De truc met de gom ken ik wel maar nog niet geprobeerd. Die andere truc ken ik niet.

Voorlopig heb ik het echt op een enorme n00b manier opgelost.
Ik heb op de contacten op de printplaat stukjes aluminiumfolie gelegd, zeer risicovol want hoewel ze wel lijken te blijven zitten, mocht er een stukje omhoog komen maakt deze meteen contact met de contactstrip en blijft deze toets een aanslag geven.

Kun je mij die andere truc uitleggen?

laat maar komen die conflakes truuk

Slechte toetscontacten bij een JX-3P en ongetwijfeld bij enkele andere synths ook, kan je verbeteren door de toets te verdikken met een stukje karton van een cornflakesdoos ter hoogte van het contactrubber. Rubbers die na reinigen toch nog niet (goed) werken, werken met die methode vaak terug perfect. En je ziet of voelt er niks van aan het klavier.

Zelfs met lastige klanten als een D50 klavier heb ik deze truc niet moeten toepassen (werkte met reinigen en gommen perfect), bij 3P's heb ik het met succes toegepast gezien. Door de verdikking zet het rubber anders contact op de print, en dan werkt hij terug.

Back