Verschil in merken

Gnn

A D# F# E
Thuis heb ik een Soundcraft (EPM8) staan. Prima mixertje: eigenlijk nooit klachten gehad: o.a. mijn synth gaat hier doorheen. Totdat ik vorige week een Mackie Onyx 1640i uitprobeerde: synth > Mackie > 2x KRK Rokit 6 G2.
Naar mijn idee "hoor" je een goede mixer niet, maar - jemig - wat zat daar een verschil tussen. Testen doe ik altijd op een pianogeluid, en waar hij door de Soundcraft misschien een beetje "dof" klinkt, was hij door de Mackie zo helder, dat ik de hoge EQ zelfs een beetje terugdraaide. 8~

De vraag is dus een beetje: wat is nou goed? Als in, wat voor kleine mixer (12-20 kanaals) hoor je nou niet, en wat moet zoiets kosten? Ik dacht dat Soundcraft best een goed merk was, maar daar heb ik me blijkbaar in vergist, of is dat alleen voor de goedkope mixers van hun:?. Niet dat ik nu direct iets nieuws wil kopen:engel:, maar ik ben toch benieuwd hoe ik een goede mixer kan herkennen in de winkel...

Je kunt het alleen eerlijk vergelijken als je die Onyx bij je thuis neerzet en als je iemand anders het aansluiten laat doen terwijl je zelf op dezelfde plaats blijft zitten om te luisteren, met hetzelfde signaal er door, op hetzelfde volume. Zo elimineer je alle variabelen behalve die van de mixer.

Tja, "dof" - kun je met de EPM de equalizer helemaal uitschakelen? Wellicht dat dat de oorzaak is.

Ze kleuren allemaal een beetje.

Ik heb boss, souncraft, alesis en yamaha mixers

De yamaha (mg16/4) is het meest neutraal en kleurt het minst:

deze:

yamaha_MG_16_4_main.jpg

Dat zal bij de nieuwe modellen ook nog wel zo zijn.

Niet dat de yamahas beter zijn of zo, tis voornamelijk ook een smaak.
Je monitors en de acoustic van je ruimte kleuren de sound ook enorm. Het is dus een kwestie van je smaak vinden.

Naar mijn idee "hoor" je een goede mixer niet

Zelfs daarover verschillen de meningen. Ik vind zelf ook dat het niet de taak van de mixer is om het signaal te veranderen (anders dan wanneer je daarvoor kiest met de EQ), maar anderen hebben juist wel liever een mixer die "warmte" toevoegt.

Maar een mixer met een EQ zonder bypass kleurt eigenlijk altijd wel een heel klein beetje. Het is niet te doen om een EQ te maken die echt helemaal niks doet op de 0 stand.

een goeie mixer maakt je sound beter, en kleurt dus wel degelijk. zodra je je eq gebruikt word het geluid natuurlijk sowieso gekleurd. de vraag is hoe die kleuring gebeurt. bij veel budgetmixers kun je beter van de eq afblijven, want dat maakt het alleen maar lelijker. waarom denk je dat veel mensen neve's, tridents, etc willen? die maken alles mooier wat er doorheen gaat.

ik heb de onyx als livemixer en daarvoor voldoet ie aardig, maar de studio komt ie hier niet in. want de dayner is vergeleken met de onyx weer een wereld van verschil.. :D

Er zijn nu twee mixers geweest die mij zijn tegengevallen in vergelijking met andere mixers: Behringer Xenyx iets (doh!) en dus die Soundcraft, en dat was allebei vanwege "dofheid", en dat was idd niet te corrigeren met meer hoge EQ erbij...

Als alles mooier wordt, is dat natuurlijk mooi meegenomen :P

Dit is een onderwerp waar we niet helemaal uit zullen komen denk ik
Smaken verschillen nu eenmaal. Wat de één mooi vind, vind de ander spuglelijk.
En wat mag van een mixertje van een paar honderd euro verwachten?
Testen in een winkel gaat ook al niet. Meestal hangen er andere speakers aan, is de ruimte in de winkel anders dan bij de meeste bij ons op de zolderkamertjes.
Mooiste zou zijn om een mixer een week op proef te hebben, maar daar trapt helaas weer geen enkele winkelier in

Back