meten studio-ruimte

na'keithia

synthsloper
Even een vraagje;

Overal lees ik dat men de akoestiek meet voor de opbouw van een kamer naar studio-ruimte.

Je zou toch zeggen dat een meting effectiever zou zijn wanneer deze gebeurt met alle apparatuur en meubels al in de ruimte?
Ik bedoel deze spullen staan er tijdens het mixen immers toch ook?

Je kan door te meten zonder spullen veel flexibeler meten (omdat er nog niets staat). Tevens meet je de ruimte en wordt je niet gestoord door meubilair, etc.
Zo vind je eenvoudig de beste (en daaropvolgende) luisterposities.
Ook kan je in een lege studio het makkelijkst aan de slag met acoustische verbeteringen.
Pas als alles zo goed is als je het wil hebben, zet je je spul neer en probeer je de zaak zo goed mogelijk te houden.

Karstieman heeft gelijk (vind ik...)
In een ruimte zonder spullen meten geeft een veel accurater beeld van de te verwachten problemen.
Bijvoorbeeld: Staande golven kunnen worden gedempt door meubilair, maar zijn er dan nog steeds en beïnvloeden de klank.
Flutter echo's worden ook gedempt door meubilair, apparatuur en gordijnen.
Aan de hand van hoogte, breedte en lengtematen is op voorhand al in te schatten hoe een ruimte zich zal gaan gedragen.

Meten in een kale ruimte geeft betere meetresultaten.
Overigens blijft de regel van de oude Dr.Blan altijd gelden: Meten is weten, MITS men weet WAT men meet.... :)

Back