Digitaal jammen

Een jaar geleden was Ohm Force bezig met de ontwikkeling van een online DAW waarmee je met meerdere mensen aan een project kon werken. Hoe ver dat inmiddels gevorderd is weet ik niet eigenlijk, heb het de laatste tijd niet zo meer bijgehouden..

bedoel je online jammen?

zou wel tof zijn, een soort chatbox met audio, dat je realtime hoort wat anderen spelen..
online gamen kan ook, dus waarom niet online jammen?

Ik ben nog nooit iets tegengekomen wat echt werkt. Simpelweg omdat het allemaal niet sync loopt :D. Wat wel leuk is, is de mixer output naar Skype sturen, dan kan iemand anders meegenieten :)

http://soniccharge.com/microtonic

Bedoel je met jammen dan digitaal live ? Dat is in zekere zin mogelijk met deze VST; leuk paardje om mee te werken hoor. Zeer divers en je kan er alle kanten mee uit.

Edit: oeps online samenwerken klinkt wel als een leuk concept.

Zoek binnen het forum eens op Ninjam. Daarmee schijnt iets dergelijks mogelijk te zijn. Op YT tal van tutorials gevonden hierover. Het latency probleem wordt opgelost door een vaste eenheid van 1 of 2 maten te hanteren.

Ik heb een hele tijd geleden wat gejamd op Ninjam en dat viel best mee. Key changes enz. zijn iets moeilijker om te doen, aangezien je altijd "live" speelt met de vorige maat van de andere spelers (en omgekeerd). Maar al bij al is dit wel de beste oplossing.

De gemiddelde internetverbinding geeft iets te veel latency, waardoor echt live spelen (dus niet "live" met de vorige maat) niet meer leuk is. Bij een snelle verbinding met lage latency is het nog wel werkbaar, maar het blijft onnatuurlijk om pas na ~50ms te horen wat je speelt. Het voordeel daarvan is dan weer dat je wel gemakkelijker chord changes etc. kan uitvoeren. Maar persoonlijk hou ik het dan liever bij de Ninjam methode.

Back