Waar zijn alle cassettebandjes en 4 tracks / opname tech gebleven?

Nyquist theorema: je moet samplen aan minimaal de dubbele frequentie van de hoogste frequentie die je wil reproduceren. 44.1khz wordt dus, theoretisch maximaal, 22.05khz.

En zelfs de beste tape krijgt het boven de 14/15k moeilijker en moeilijker dus die 20k daar is ook eerder een laboratoriumgetal dan wat je daadwerkelijk te horen krijgt. Denk hierbij ook een beetje aan de verbruiks- en uitstootcijfers van brandstofauto's in de folder vergeleken met de echte wereld.

Bij tape hangt de lineariteit van de response af van hoe luid je het opneemt, dus het is een tradeoff tussen SNR en lineariteit. Nu is dat vooral een issue bij cassettes, al helemaal bij goedkope cassettes, omdat je daar spreekt van ruisvloeren en afrol die sterk in het hoorbare gebied zitten. Ga je naar een peperdure mastertape op dito Abbey Road waardig R2R deck, dan zit je met specs waar een CD jaloers op kan worden. En een kostprijs waar je ook niet goed van wordt.

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Technics had er natuurlijk de ± 3dB range of zo bij moeten zetten, met -50 dB boven 14 kHz schiet het ook niet op.
Uit de handleiding.

TRSM63.png

Is best wel goed gezien de lage snelheid van 4.8cm/sec.
Deze specs haalt de Yamaha MT-100 of 120 pas bij een snelheid van 9.5 cm/sec.

Bij tape hangt de lineariteit van de response af van hoe luid je het opneemt, dus het is een tradeoff tussen SNR en lineariteit. Nu is dat vooral een issue bij cassettes, al helemaal bij goedkope cassettes, omdat je daar spreekt van ruisvloeren en afrol die sterk in het hoorbare gebied zitten. Ga je naar een peperdure mastertape op dito Abbey Road waardig R2R deck, dan zit je met specs waar een CD jaloers op kan worden. En een kostprijs waar je ook niet goed van wordt.
Ja OK, reel to reel is natuurlijk van een hele andere orde dan een cassettebandje. Dan krijg je beetje Betacam vs VHS vergelijkingen. Allebei tape, maar de eerste werd gebruikt voor professionele opnames en de tweede was voor de consument thuis.

Zover ik me kan herinneren kwam ook de Equaliser enorm op zodat huis vaders toch hun cassette sound konden oppeppen. Mijn pa had een R2R.. ik had de cassettes...
Maargoed ik heb achter mijn huidige deck ook wat testen gedaan. Enorm verschil in opname kwaliteit trouwems. Post EQ en de 4k Knop op mn SSL werkt echt prima

Laatst gewijzigd:
Ja OK, reel to reel is natuurlijk van een hele andere orde dan een cassettebandje. Dan krijg je beetje Betacam vs VHS vergelijkingen. Allebei tape, maar de eerste werd gebruikt voor professionele opnames en de tweede was voor de consument thuis.
En andersom bekeken, als je ziet wat een mastertape en -apparatuur kost, is het natuurlijk ook wel indrukwekkend dat men die technologie naar een goedkope cassette en -deck heeft kunnen vertalen terwijl het nog steeds aanhoorbaar was als je er wat aandacht aan besteedde.

Ik vraag me af hoeveel mensen er meedoen aan de (zeer beperkte) cassette retro hype, inclusief zelf opnemen, die het destijds al een keer meegemaakt hebben. Voor mij was 1 keer wel genoeg. :)

ik koop tegenwoordig LP's die samengesteld zijn door cassettes uit de 80's -nooit uitgebracht behalve erg beperkt op K7 bandjes - underground stuff. Kun je nagaan wat mijn referenties en inspiraties zijn voor eigen projectjes die jullie al zagen verschijnen met de sf contest.

Er zijn er al 7
Scherm­afbeelding 2026-09-23 om 17.12.22.png

Ik vraag me af hoeveel mensen er meedoen aan de (zeer beperkte) cassette retro hype, inclusief zelf opnemen, die het destijds al een keer meegemaakt hebben. Voor mij was 1 keer wel genoeg. :)
De verkoop van tapes van bands is denk ik vooral om iets tastbaars/collectibles te hebben en de band te supporten. Dat mensen zelf nog muziek van radio, plaat of CD op cassettebandjes opnemen zoals vroeger kan ik me niet echt goed voorstellen, tenzij je nog een of andere antieke Kadett rijdt met een cassettedeckje erin misschien.

haha in mijn Opel Manta GT (jahaa!) gebruikte ik zo'n adapter om minidisc te kunnen spelen op mijn kenwood cassettedeck. Ik wed dat ik dat ding nog héb en het nog werkt ook. Zelfs mijn draagbare MD's werken nog, behalve de batterijen, die laden niet meer, na 30 jaar :)

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Ik heb recent mijn minidisc speler uit een hele diepe la getrokken, en die werkte ook nog steeds. Maar de batterij inderdaad zo dood als een pier, maar op zich makkelijk te vervangen want hij is uitneembaar en er zijn nog kopieën te krijgen.

Het zal wel een leeftijdsding zijn. Ik ben opgegroeid met cassettebandjes en heb er nog steeds honderden; af en toe digitaliseer ik er een paar. En voor sommige medeliefhebbers neem ik mijn muziek ook op. Bij alle muziek die ik uitbreng bedenk ik of de nummers op een bandje passen: 30 minuten, 45, of een uur (2x30). Maar dat is meer OCD dan nostalgie.

Back