Axxe LFO probleem

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

JohnDoe21

Gedeactiveerd account
Het volgende....als ik bij me Axxe de VCA gain slider omhoog gooi en alle modulatie sliders staan op nul hoor ik alsnog de LFO door de audio output. Hoort dat? Zo nee wat is er aan de hand?
Dus alle sliders op nul behalve de VCO waveforms, VCF freq en een beetje ADSR en het lijkt erop alsof een noot blijft hangen.
Ik heb het keyboard al bekeken en zelf als ik het keyboard loskoppel van de pcb klinkt alsnog een noot.....dus het zal ergens op de pcb moeten zitten.

Het vreemde is dat ik hier 2 Axxe's heb die precies hetzelfdfe gedrag vertonen....

Als je de VCA gain open hebt staan dan is het toch logisch dat je een drone krijgt? Dan staat je signaal pad toch gewoon open? En wat hoor je de LFO doen, de toonhoogte van de drone een beetje varieren?

Ja oke maar als ik dus geen toets aansla hoor ik dus idd die drone.....ga ik daar modulatiesliders bij open gooien dan gedraagt de LFO zich als een LFO.....

Dus het is normaal dat je een drone hoort als de VCA gain open staat?

Het volgende....als ik bij me Axxe de VCA gain slider omhoog gooi en alle modulatie sliders staan op nul hoor ik alsnog de LFO door de audio output. Hoort dat? Zo nee wat is er aan de hand?
Dus alle sliders op nul behalve de VCO waveforms, VCF freq en een beetje ADSR en het lijkt erop alsof een noot blijft hangen.
Ik heb het keyboard al bekeken en zelf als ik het keyboard loskoppel van de pcb klinkt alsnog een noot.....dus het zal ergens op de pcb moeten zitten.

Het vreemde is dat ik hier 2 Axxe's heb die precies hetzelfdfe gedrag vertonen....
Volgens de manual krijgt de ADSR ook een signaal van de LFO (wss een triggering). Als je deze kan uitzetten en verder alle modulaties op nul, zou er niets meer te horen mogen zijn. (ik heb zelf geen Axxe en ga dus enkel af op het schema uit de manual).
[EDIT]Er is ergens een 'auto-repeat schakelaar' afgebeeld, rechts boven op je toestel, mogelijk moet je die gebruiken=> OFF[/EDIT]

Attachments

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    35,7 KB · Bekeken: 121
zou er niets meer te horen mogen zijn.

...behalve als je bewust de gain van de VCA open zet, want die staat los van de ADSR-modulatie op de VCA. Het is zoals vinnieq zegt: je zet daarmee gewoon het signaalpad vanaf de VCO naar de output open, onafhankelijk van het keyboard.

Is overigens niet zozeer puur een ARP-dingetje. De gains op de VCA's in mijn modular doen precies hetzelfde. Daarmee kan ik de VCA open draaien zonder stuursignaal.

...behalve als je bewust de gain van de VCA open zet, want die staat los van de ADSR-modulatie op de VCA. Het is zoals vinnieq zegt: je zet daarmee gewoon het signaalpad vanaf de VCO naar de output open, onafhankelijk van het keyboard.

Is overigens niet zozeer puur een ARP-dingetje. De gains op de VCA's in mijn modular doen precies hetzelfde. Daarmee kan ik de VCA open draaien zonder stuursignaal.

Is dit te omzeilen dmv een mod? Juist met VCA gain erbij klinkt me bass's veel vetter maar zodra je dus niet speelt komt die drone weer....vet irritant...

De hoeveelheid "gain" van de VCA bepaal je toch met de envelope ?!?
Ik zie het probleem niet, tenminste niet bij de VCA.

Misschien vind je het bereik van de ENV niet groot genoeg en dan met name de sustain van de ENV.
Want die Sustain bepaalt in hoevere de VCA openstaat op het moment dat jij een klaviertoets ingedrukt houd.

kuch-synthesizer-kuch-basiskennis-kuch :P

nee zelfs met de env op de vca volledig naar beneden en met gain vd vca volledig omhoog hoor je die drone......maar het is idd wat vinnieq al zei met waveforms omhoog en gain omhoog zet je hem geheel open aangezien de vco continue een waveform uitspuugt....

Maar natuurlijk hoor je dan die drone, die envelope moet toch alleen zijn werk doen als jij een klaviertoets indrukt oftwel een gate ernaar stuurt. Die Envelope stuurt daarna alleen maar de VCA aan (wat gelijk staat aan die knop die je opendraait en dan een drone hoort), Er loopt geen audio door een envelope, maar dat mogen duidelijk zijn neem ik aan. Dus wanneer jij een klaviertoets ingedrukt houdt, dan staat die beruchte "VCA knop" alsware gelijk aan de Sustain van je VCA-Env. Als nou het bereik van de sustain lager licht dan de waarde van die "VCA knop" dan kan je idd met de VCA-knop iets boosten. (net zoals op mijn sys100m)

Ze hadden die VCA knop er gewoon niet op moeten doen bij jou want je bent meteen in de war :P

Het is echt heel logisch en er is niks kapot aan die axxe.

:koffie:

Er zitten bij wijze van spreken twee cv inputs op de VCA. Een zit gekoppeld aan de VCA gain slider, die niks anders is dan een volumeknop. De andere zit gekoppeld aan de envelope generator die afhankelijk hoe de ADSR sliders staan een in de tijd varierende spanning aflevert als je een toets indrukt. Als de ADSR sliders naar beneden staan en de VCA gain slider ook dan hoor je niks. Met de alleen de VCA gain slider omhoog hoor je die drone. Met alleen de ADSR sliders hoor je een toon die overeenkomt met de toets die je indrukt en in de tijd kwa volume varieert. Met de VCA gain slider erbij hoor je een dronetoon die harder wordt afhankelijk van de stand van de ADSR sliders. De VCA staat maximaal open bij een bepaald voltage. Als de som van de voltages van de VCA gain sliders en de enevlope generator groter is dan dat bepaalde voltage dan gaat de VCA niet harder want het is geen versterker maar een spanningsafhankelijke verzwakker. Zoals RSB zegt, het hoort echt zo. Je ziet het alleen niet zo vaak op een synth.

Okee dat snap ik allemaal wel maar ik zou graag willen dat de VCA gain alleen open gaat als ik een toets aansla....

Wel een vreemd ontwerp dan van ARP...:?

Je kunt ook het volgende doen:
De VCA fader dichtschuiven
Dan vastlijmen
Letters wegkrassen

Als je geluid uit je Axxe wilt krijgen zet je de ADSR sliders op 0-100-100-0% en hopla: geluid.

Ofwel: de VCA slider is extra, het is niet verplicht 'm te gebruiken.

Je kunt ook het volgende doen:
De VCA fader dichtschuiven
Dan vastlijmen
Letters wegkrassen

Als je geluid uit je Axxe wilt krijgen zet je de ADSR sliders op 0-100-100-0% en hopla: geluid.

Ofwel: de VCA slider is extra, het is niet verplicht 'm te gebruiken.

Beter om hem dan eruit te solderen en voor een belachelijk hoge prijs op iebee te zetten.....lege slider slot lassen we dan wel dicht....

Maar zonder gekkigheid.....zodra de VCA gain erbij komt heb ik geluid wat ik wil, vol, booming....zonder klinkt de Axxe maar iel....en wat jij zegt 0-100-100-0 is ook niet den oplossing....

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back