forum soms lastig te doorgronden

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Enzo.F

vrijwillig lid
Wat ik jammer vind aan het synthforum is dat er doorgaans veel opinie over synthesizers, welke goed, beter en best zijn, wordt geschreven en dat de praktische info als hands-on, work-arounds en uitleg van functies door elkaar staat. Dit komt de ontsluiting van informatie niet ten goede.

Ik ben een tijdje lid en vind het zeer plezierig om zaken te lezen maar de off-topic-grapjes tussendoor zijn niet heel bevorderend voor de leesbaarheid. Wellicht is een rating-system voor de reacties in het forum te implementairen. De lezer kan dan selecteren welke rating een reply dient te hebben alvorens deze getoond wordt in zijn scherm, de anderen zijn verborgen.

Groet, Jeroen

die rating is er toch al? ...5 sterren achter de topics in de forum lijst... maar het lijkt er op dat weinig mensen daar echt wat mee doen...
het kan dus boven aan deze thread ook door op Discussie waarderen
menu_open.gif
te klikken en dan een waardering te geven...

gaat niet om de topic's maar om de replies. Zodat je alleen inhoudelijk replies kan laten zien. De incrowd - grappig bedoelde off-topic chat kan je daarmee verbergen.

Ehhm Enzo, don't want to bust your bubble, maar SF is een grote slow chat, happy family. Niet een of andre droge synth "vraagbaak"
Wat voor de een een waardevolle reply is, is voor de ander geneuzel en andersom

Thanks! Doorgaans is de sfeer in de topics wel gezellig! Maar ik had een scheiding tussen de gezellige geneuzel-topics en de wat meer praktische info in gedachte. De hulpvaardigheid is veelal erg hoog en daar ben ik erg blij mee!

cheers, Jeroen

Als je dat goed wil doen moet je Synthforum ombouwen tot Stack Overflow (maar dan voor synths). Dan krijg je "droge" antwoorden :).

Maar ja, het is inderdaad vaak slowchat.

OF je moet iemand hebben die steeds alle relevantie informatie uit de discussie vist en in de startpost plakt zoals bijvoorbeeld bij Tweakers. Maar daar zie je ook dat het geen vlekkeloos systeem is (aangezien iemand daar tijd voor moet hebben), en moet je alsnog 80 pagina's slow-chat door om eventueel een antwoord te vinden op wat je zoekt ;)

Ik denk dat de slow-chat inherent aan het discussiëren op een forum is. Als je echt alle slow-chat er tussenuit haalt wordt het ook maar een saaie steriele boel.
Voor wat betreft het geven van een waarde aan individuele posts, ik denk dat dat niet gaat werken. Ik verwacht (maar kan dat mis hebben) dat de meeste mensen het niet gebruiken (zie nu ook het weinige gebruik van de waardering op discussie-niveau). In dat geval kan het natuurlijk ook zomaar voorkomen dat je een reactie mist, omdat toevallig een paar leden een persoonlijk conflict hebben met een ander lid (iets wat af en toe toch voorkomt ;)) en daarom die reactie laag gewaardeerd hebben, terwijl die misschien wel heel nuttig was.

En er is natuurlijk altijd nog de SynthWiki voor de snelle feitjes. :D

Nou een soort +1 functie voor een bepaalde post is wel leuk, maar negatief modereren daar heb ik niet zo'n zin in. En mensen gaan ook weer juist grappige posts omhoog modereren natuurlijk.

Ik denk dat er zeker wel wat winst te halen is als het op forum indeling aankomt. Een groot voorbeeld is bijvoorbeeld het 'hardware' deel onder het 'software' hoofdblok.
Verder zou je een soort offtopic/onzin/huiskamer hok kunnen introduceren. Als mensen over hun dagelijkse leven willen praten met medesynthgenoten kan dat daar. Dat zie je op meerdere grote fora terug. Werkt zeer goed, kijk maar eens naar Fok! je komt geen onzin topic tegen in een van de tientallen subfora.

...
Ik denk dat de slow-chat inherent aan het discussiëren op een forum is. Als je echt alle slow-chat er tussenuit haalt wordt het ook maar een saaie steriele boel.
...

Slow chat betekent slappe praat, prietpraat, slaapverwekkende tekst. Zeggen dat een forum zonder prietpraat een saaie steriele boel wordt, is natuurlijk de boel op z'n kop zetten.
Dat Synthforum een veel te hoog gehalte aan slappe praat bevat, zie ik als gevolg van noem 't maar "slow moderation".
SF zou veel leesbaarder zijn en veel minder verworden tot een social medium voor the usual incrowd van een paar tientallen leden, als er wat meer to the point werd gepraat. Daardoor wordt SF niet saaier, maar juist boeiender, informatiever.
Less is more.

Daar heb je Chat al voor. En draden zoals "weinig opzienbarends".
De hangplek-functie is alleen leuk voor een kleine groep forumleden, maar heeft m.i. een afstotende werking op mensen die af en toe naar SF komen en anders wellicht meer aangetrokken zouden worden om actief aan SF deel te nemen.
SF betaalt een te hoge prijs voor al die smalle praat, vind ik.

de chat is al de aangewezen hangplek waar je je lekker kan vervelen en vervelen kan... een verschil met de reguliere threads waar zich juist zo nu en dan inspirationele vonkjes voordoen om zo af en toe een ludieke opmerking te plaatsen... serieuze spinnenwebbenthreads zijn ook zo duf, het is geen synthwiki...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back