basslines..

Toevallig heb ik alle hierboven genoemde Synth zelf: SE1x, M3X, Minimoog (de echte) en alle soft synth's
en niet een van de VA die ik heb (Supernova, Virus, Q, Z1) komen in de buurt van het laag van de voorgenoemde
moog en moog klonen.
waarbij de Mini bijde andere nog wel verslaat vooral in het laag.
Het klinkt via deze 3 heel soepel, dik, vet, rond, met heel veel energie.
Dat halen mijn VSTi tjes nooit, wat in de buurt komt is de VirusB die ik heb.
En dan ook enkel in de buurt.
Opvallender is nog dat ik bij de 3 moog en Moogklonen nooit een EQ hoef tegebruiken.
Alles klinkt lekker zoals het uit de synth komt, zoals Nolet zei, een beetje compressie
en je hebt een fundament bas die altijd in de mix past.
Bij alle andere is dat toch anders, vooral de Novation en de Q zijn verre van zwaar gewichten
tegenover de Mini.
Heyt enige wat dikker is als mijn minimoog, zijn mijn prophet 5's 8) en mijn Sixtrack.
Maar ja dan moeten ze wel in Unison, en dan nog klinkt vooral de MiniMoog en de SE1x strakker

Re: basslines..

Origineel geplaatst door djsirjamez
De vraag is eerder gesteld maar echt een fijn antwoord nog niet kunnen krijgen, vandaar nogmaals mijn verzoekje..
WELKE software synths zijn perfect voor je basslines. En dan wil ik met name die basslines kunnen evenaren die je vooral in de RNB, Pop/Rock muziek hoort.. je kent het wel, je hoort in feite geen bassline melodie ofzo maar je voelt gewoon de zwaarte voortkomen uit de kicks.. dat maakt het zo'n mooi geheel.

Bij de meeste Basslines zit er zoveel mid in, als je dat weg filtert dan wordt het laag meestal veel te laag en te zwaar om nog tot zijn recht te komen. In de Junglist zit een Initial PreSet die kun je 3 octaven naar beneden zetten en dan een bassline spelen, dan wordt ie mooi laag maar vaag te laag. Ik probeer dan wel alles onder de 40Hz weg te halen zodat ie niet gaat kraken.. maar dat is het ook weer niet.

Ik was afgelopen donderdag in amsterdam (Bittere Zoet) daar speelde een kennis van mij met haar bandje. De bassist gebruikte een bass gitaar en een contra bass. Kijk die dingen maken wel een heel mooi laag, hoewel ik de contra bas mooier vind dan de bass gitaar.

Maar welke soft synths behalen nou die mooie volle laag basses, zoals de commerciele CDs als J-Lo, Kane etc behalen?

...dan moet je maar eens de Spectrasonics Trilogy uitchecken...
3GB aan bass patches, met alle typen bas die er zowat zijn...

:okdan:

Is vast leuk zoiets als Trilogy. Maar zelf een baslijn uit een synth halen is toch leuker. Heb je het tenminste zelf gemaakt.

IMHO dan he !

Origineel geplaatst door Niels
Is vast leuk zoiets als Trilogy. Maar zelf een baslijn uit een synth halen is toch leuker. Heb je het tenminste zelf gemaakt.

IMHO dan he !

Vast wel, maar die synths klinken meestal zo plat. Uit die trilogy komen veel realistischere bassen, dat je bij het slappen bv. het glijden over de snaren hoort enzo.

Hij's best aardig voor het echte Disco werk of voor R&B, Funk, Soul en.. whatever...

Maar aan de andere hand, die Nord Lead 2 Kloon van DiscoDSP, de Discovery is ook supervet om bassen uit te rkijgen(deze leest trouwens Nord Lead 2 sysex patches, zonder problemen).

Origineel geplaatst door Grooveron
Toevallig heb ik alle hierboven genoemde Synth zelf: SE1x, M3X, Minimoog (de echte) en alle soft synth's
en niet een van de VA die ik heb (Supernova, Virus, Q, Z1) komen in de buurt van het laag van de voorgenoemde
moog en moog klonen.
waarbij de Mini bijde andere nog wel verslaat vooral in het laag.
Het klinkt via deze 3 heel soepel, dik, vet, rond, met heel veel energie.
Dat halen mijn VSTi tjes nooit, wat in de buurt komt is de VirusB die ik heb.
En dan ook enkel in de buurt.
Opvallender is nog dat ik bij de 3 moog en Moogklonen nooit een EQ hoef tegebruiken.
Alles klinkt lekker zoals het uit de synth komt, zoals Nolet zei, een beetje compressie
en je hebt een fundament bas die altijd in de mix past.
Bij alle andere is dat toch anders, vooral de Novation en de Q zijn verre van zwaar gewichten
tegenover de Mini.
Heyt enige wat dikker is als mijn minimoog, zijn mijn prophet 5's 8) en mijn Sixtrack.
Maar ja dan moeten ze wel in Unison, en dan nog klinkt vooral de MiniMoog en de SE1x strakker

Precies!!! Geen EQ, geen moeilijke dingen. Gewoon spelen en klaar!

Ik heb hetzelfde met mijn Virus A. Daar moet ik echter wel ongeveer 4 stemmen in Unison doen om in de buurt te komen van de Moog (clonen). Dat zijn dus 8 oscilatoren die je op elkaar stapelt. Mijn M3x heeft maar 2 a 3 oscilatoren nodig om moddervet te klinken.

kan iemand mij eens inlichten hoe je de compressor over zo'n bassline gebruikt dan?!!

ooit wel eens een basskick en de bassline op hetzelfde kanaal gezet en daar een compressor overheen?

Lastig te zeggen bij compressors altijd. Er is nooit één super instellling die altijd werkt.
Ik gebruik nu vaak de LA2A. Die heeft 2 knoppen. Gain reduction en make-up. Ik compres vrij hard altijd. Maar dat moet helemaal niet. Voor het bassgeluid wat jij zoekt zou ik de boel wel platwalsen. 1 x compressen en misschien nog een keer snoeihard limiten. Luister gewoon en laat je vooral niet misleiden door rooi lampjes en VU naalden die tegen de randjes geramd worden!

Origineel geplaatst door djsirjamez
kan iemand mij eens inlichten hoe je de compressor over zo'n bassline gebruikt dan?!!

ooit wel eens een basskick en de bassline op hetzelfde kanaal gezet en daar een compressor overheen?

zou ik niet doen, een bas kick is meestal kort en met veel dynamiek.
Gewoon flink compressen 1.5 tot 1.inf met een Thold tussen de 10 en 20 DB
korte attack tijd (niet tekort ivm het begin van de Kick)
release op gehoor als de basdrum weg is de moet de release in komen.

Voor de Basline, (dit is voor Hip hop R&B Rock en algemeen synth bassen goed tegebruiken)

1.5 compressie
THold - 20 DB
Release vrij lang als het een vloeiende bas is korter als het een puntige of korte bas is.
Heeft je Comp Auto functies zal hij voor baslijntjes waarschijnlijk op Auto al lekker gaan klinken.

Maar door het verschil in energie zou ik ze niet op de zelfde comp. zetten.

Verder natuurlijk veel spelen met de knopjes en je oren goed gebruiken.

ik bedoelde Baskick ;)

yep had goed gekunt

Leer basgitaar spelen en leer om te gaan met compressie en equalizing. Dat is *de* manier om je te onderscheiden van al die suffe synth baspartijtjes.

Back