Sample starter

Antonius

Nieuwkomer
Beste lezer,

Ik heb op mijn PC een aantal soundsamples en geluidsfragmenten.
Nu stel ik me voor dat ik een klein apparaat heb, aangesloten op de PC met een twintigtal drukknoppen.Iedere knop link ik aan een geluidsfragment of sample. Als ik op knop 1 druk start sample 1 zonder vertraging en wanneer het tijd is voor fragment 2 druk ik op knop 2, enz. Ik kan de samples in willekeurige volgorde starten en stoppen, meerdere samples tegelijk weergeven, samples infaden en uitfaden indien nodig. Dit laatste is dan meteen de volumeregeling om alle samples even hard te laten klinken. Zo bouw ik een geluidscollage op die ik al bezig zijnde opneem (in stereo).

Bij voorkeur werk ik met een een apparaatje met knoppen of aanraak-pads i.p.v. met muis en toetsenbord. Ik snap dat er software voor nodig is.

De samples zijn in .wav formaat en kunnen een seconde duren maar ook wel 10 minuten.
Met een tweekanaals mixer (Vestax VCI)en software gaat dit wel maar moeilijk omdat je maar 2 kanalen heb waar je telkens weer een nieuwe sample in moet laden en met korte samples kun je dit niet bijbenen en kun je je ook niet concentreren op de mix.
Hoe kan ik dit het beste realiseren? Ik weet niet of ik wel op het goede forum zit.

Groet,
Antonius.

Natuurlijk zit je op het goede forum :).

De meeste apparaten hebben maximaal iets van 16 pads (rubberen drukknoppen) - Akai MPC en aanverwanten. De MPC heeft bijv. wel 4 groepen waartussen je kunt schakelen, dus heb je effectief 64 pads.

Voor het volume van een sample aan te passen moet je vaak een menu induiken - of je doet het op het moment van afspelen, omdat de kracht waarmee je zo'n pad indrukt gebruikt kan worden om het volume van de afgespeelde sample te bepalen.

Een hele goedkope oplossing is een rijtje mp3-spelers. Klinkt raar, maar die hebben ook de benodigde aparte uitgangen; haal een mengpaneel met 20 kanalen en fade in/uit naar hartelust. Een MPC is duurder. Een laptop met Ableton Live is ook een optie, al kan een MPC2500 bijvoorbeeld net weer goedkoper zijn dan dat omdat je behalve de laptop ook een controller nodig hebt, een licentie voor de software en een geluidskaart voor muziekproductie (audio-interface).

Kijk eens naar dit:

of dit:

Het kan ook wat alternatiever, maar dan kom je al aan het programmeren en wordt 't prijziger:

Natuurlijk kun je een van deze dingen combineren met een apparaat dat genoeg sliders heeft zodat je makkelijk in- en uit kunt faden. De APC40 heeft die schuiven en knoppen al er op zitten.

een bcr2000 is wellicht ook nog een goede/kope optie

Een hele goedkope oplossing is een rijtje mp3-spelers. Klinkt raar, maar die hebben ook de benodigde aparte uitgangen; haal een mengpaneel met 20 kanalen en fade in/uit naar hartelust. Een MPC is duurder. Een laptop met Ableton Live is ook een optie, al kan een MPC2500 bijvoorbeeld net weer goedkoper zijn dan dat omdat je behalve de laptop ook een controller nodig hebt, een licentie voor de software en een geluidskaart voor muziekproductie (audio-interface).
...
Deze DIY is nog goedkoper dan een rijtje mp3-spelers :
MP3 Trigger

...Alleen de samples los van elkaar faden etc. gaat niet lukken want dit is maar één player met één output.
Ik werk zelf weinig of niet met samples maar toch : a full-duplex serial control port that provides full transport control, remote triggering for up to 256 tracks, and fast real-time volume control.
Voor veel van dat sample-gebruik lijkt me dat toch al te kunnen voldoen gezien de € 49,50. (Voor Niel klik hier...)

and fast real-time volume control.

Maar is dat per track of voor de main out? Want dat kan ik er helaas niet echt uit te halen.

Dank voor jullie reacties.

Mooie lichtshow op zo'n Novation soundpad. Erg veel knoppen en mogelijkheden. Ik moet 's kijken of ik er wat mee kan en wat het kost. De oplossingen in MP3 formaat zijn niet geschikt. Ik werk met lineaire PCM, oftewel ongecomprimeerd.

Zelf dacht ik meer aan iets eenvoudigs.

9k=

Groet,
Frans.

Laatst gewijzigd:
Voor zoiets heb je ook wat meer professionele apparatuur, dan heet dat een Digital Announcement Repeater of een Message player. Kunnen vaak lange stukken uncompressed audio triggeren (vanaf Memory Card), aangestuurd via externe contactschakelaars / triggers en/of MIDI.
Veel in gebruik bij installaties, opstellingen etc., dus wat robuuster gebouwd maar vaak ook stevig aan de prijs.

Zelfs Roland maakt ze! Zie http://lib.roland.co.jp/products/en/brochures/res/62223174/7002_AR_72.pdf

Of wat meer de betaalbare kant op; er zijn tegenwoordig leuke all-in-one multitrack recorders die (zo het lijkt) best eens zouden kunnen doen wat je zoekt.
Kijk bijv. eens naar de Zoom R8 (klein) of R24 (wat groter). Deze hebben de interessante mogelijkheid om middels de 'trigger pads' bij ieder kanaal (8 of 24 stuks) een geluid te starten, 'single shot' maar ook 'looping' is mogelijk.
Met de volumeschuifjes kan je dan ook nog de mix goed bepalen, en de loop is ook nog te stretchen (tempo aanpassen zonder toonhoogte te beinvloeden).
Die Zoom apparaten gewoon met WAV / linear PCM dus uncompressed.
Uitwisselen met de computer gaat via Memory Card of USB (via stick of direct aangesloten aan de computer).

http://www.zoom.co.jp/products/r8
http://www.zoom.co.jp/english/products/r24/

Laatst gewijzigd:
sample starter

sample starter

Dank voor jullie reacties.
Mooie lichtshow op die Novation. Teveel knoppen en teveel mogelijkheden voor mijn doel, vrees ik.
De MP3 oplossingen zijn niet geschikt voor mij omdat ik alleen lineaire PCM gebruik, oftewel ongecomprimeerd geluid.

Zelf dacht ik aan iets meer eenvoudigs.

Ik krijg alleen een veel te kleine afbeelding in dit bericht terwijl ik toch 600x800 pixels heb geüpload.

sample player_studio Bob Kommer.jpg

Het is een software sample starter ontwikkeld door Bob Kommer Studio's. Om in radio-uitzendingen live samples te kunnen bijstarten. Alleen geschikt voor Mac OS. En ik, arme ziel, heb natuurlijk Windows. Anders wist ik het wel. Dertig knoppen waar dertig samples onder kunnen worden gezet. Iedere knop heeft een volume regelaar. Simpeler kan het niet.En je blijft natuurlijk in het .wav-formaat werken. Maar om nou een andere computer te gaan kopen...

Antonius.

Attachments

• sample player_studio Bob Kommer_small.jpg
    sample player_studio Bob Kommer_small.jpg
    77,1 KB · Bekeken: 111
Laatst gewijzigd:
Dit ziet er uit alsof je het in 2 dagen in SynthEdit kan bouwen. Als je niet bang bent om zelf iets te maken - download het hier: http://www.synthedit.com/

lekker moeilijk doen allemaal, gekut met computers, Antonius koop gewoon een Korg Microsampler dan heb je 36 samples voor je die je volledig willekeurig en afzonderlijk kan starten/stoppen/loopen/reversen/door fx gooien enz enz... met MIDI en USB dus je akn alles vanuit je pc erin zetten, kost maar 280 euro nieuw

Beste Bass,

En in die Korg kan ik gewoon m'n eigen samples in .wav-formaat zetten die soms wel 50 MB of 100 MB groot zijn per sample? Van ieder sample kan ik het volume regelen? Ik kan meerdere samples tegelijk weergeven? En gaat de bediening met hardwareknoppen of software knoppen? En is het niet al te ingewikkeld? Ik wil met ongecomprimeerd geluid kunnen werken.

Antonius.

50 mb per sample noem ik geen samples meer

ik denk bij 'samples' ook niet direct aan geluidsfragmenten van 7 minuten ...
Ik snap eigenlijk niet goed wat je nu eigenlijk wil bereiken ?

Het loont misschien de moeite om in jouw threads een beetje meer achtergrondinformatie te geven wat je juist wil bereiken, want in je threads gebruik je dikwijls terminologie die niet écht strookt met wat je bedoelt. Voor de gemiddelde samplist is en 'sample' een kort stukje van hoogstens enkele seconden, en doorgaans véél minder (sample van een kickdrum bvb die nog geen 1 seconde duurt).

Als je weet dat voor hardware samples het héél uitzonderlijk is dat ze méér dan 256 mb aan samples in hun geheugen kunnen laden, kunnen we dus in jouw geval ongeveer geen enkele hardware aanraden. Maw jij probeert met samples iets te doen waar blijkbaar de voorbije 30 jaar nog nooit iemand een sampler voor heeft gebruikt, vreemd dus.
Verder heb ik nog nooit en te nimmer gehoord dat iemand een sampler kocht en meerdere minutenlange samples tegelijkertijd zou willen afspelen. Zelfs om 'drones' te kunnen maken van 30 minuten heb je geen sample van 30 minuten nodig : ik kan gerust een drone van 30 minuten maken gebaseerd op een sample van 0,5 seconden.

Je zal in ieder geval meer naar eens software-oplossing moeten gaan...googelen op software sampler dus, er bestaat wellicht freeware hiervoor.

Back