TB 303 (en klonen) mixen

Morpher

Ouwe rot
Ik hou erg veel van klooien met acid lijntjes, gebruik daar zelf een x0xb0x voor!:peukie:

Zoals jullie weten verandert het volume nogal wanneer je aan de filters draait!
Soms verdwijnt mijn TB lijn zowat (wanneer ik hem erg laag filter).
Nu was mijn vraag dus: hoe houden jullie ervaren TB gebruikers de 303 goed overeind in de mix?
Mijn eerste gedachte was een multiband compressor.
Wat zijn jullie tips of handigheden hier voor?

Alvast bedankt voor de hulp.
:okdan:

Waarom multiband? Met 'n DBX166 zou het ook al lukken hoor.

Ervaring met compressie?

ik gooi de mijne gewoon door een distortion fx.. en poef.. weg volume verschillen..
als ik geen zin heb in distortie... dan is het een compressor..

Distortion werkt ook wel ja :)

hoe bedoel je sidechainen met de rest?

Hm ja maar toch hoor ik hem soms verdwijnen in de mix :(
Ook als ik hem compress..
Sidechainen creëert wel ruimte maar doet natuurlijk niks aan de volume verschillen.
En een distortion is niet altijd een optie, dat verandert de hele vibe van een track.
Bedankt voor jullie tips!

Ben benieuwd naar de toekomstige tips die er nog bij komen!:eureka:

Eq op het laag? Of een extra filter in de mix op dat kanaal zetten met wat resonance op dat punt waar je wat mist..

nee, dat is 'm helemaal.

multiband is totale overkill voor zoiets.. ik heb ooit op 1 track een compressor als insert op een 808 gebruikt, verder nooit. je weet hoe een 303 of een kloon reageert, gewoon je hand op de fader terwijl je met name de resonance verandert (daar zit het grootste volumeverschil).. klaar.

Hm ja maar toch hoor ik hem soms verdwijnen in de mix :(
Ook als ik hem compress..
Sidechainen creëert wel ruimte maar doet natuurlijk niks aan de volume verschillen.
En een distortion is niet altijd een optie, dat verandert de hele vibe van een track.
Bedankt voor jullie tips!

Ben benieuwd naar de toekomstige tips die er nog bij komen!:eureka:

Compressie reageert op het signaal niveau. En die veranderd maar heel weinig als je aan de resonantie knop zit. Wat wel veranderd is het spectrum van het signaal en dat is de oorzaak van het verschil in waargenomen volume.
Als je de 303 door een distortion haalt, dan gebeurt er iets heel anders. De piek die de resonantie veroorzaakt word nu afgekapt waardoor er ook in het gebied boven de resonantie frequentie veel signaal zit. Het hele geluidsspectrum zit dus vol met signaal. En dat zorgt ervoor dat je altijd ongeveer dezelfde geluidsdruk ervaart. En dat maakt mixen een stuk makkelijker.

Gain riden is eigenlijk de enige oplossing als je geen vervorming wilt.

Gewoon volume fader automaten, compressie is helemaal niet nodig! Met automaten blijft je soundje ook lekker dynamischer :)

Ik vind dit ook altijd een lastige synth om goed in de mix te krijgen. Idd wat compressie en gain riden us wat ik zelf ook doe.

gebruik altijd compressor op 303. Die stel ik af dat het volume quasi gelijk blijft, ongeacht stand van resonance.

gebruik altijd compressor op 303. Die stel ik af dat het volume quasi gelijk blijft, ongeacht stand van resonance.

Ik gebruik zelf de dbx 266xl maar heel goed kan ik hem niet afregelen. Ofwel hoor je de volumeverschillen nog steeds ofwel hoor je teveel compressie. Mss zijn er wel compressors die beter geschikt zijn hiervoor. Welke gebruik jij Wim?

Ik gebruik zelf de dbx 266xl maar heel goed kan ik hem niet afregelen. Ofwel hoor je de volumeverschillen nog steeds ofwel hoor je teveel compressie. Mss zijn er wel compressors die beter geschikt zijn hiervoor. Welke gebruik jij Wim?

alles behalve een referentie: alesis 3630 :)

zal ook wel meer limiting als compressie zijn

Ik zou graag een FRM RNLA hiervoor gebruiken, maar dat komt me te duur uit, want met 1 kom ik niet toe ;)

Back