TB 303 (en klonen) mixen

Aardig wat interessante tips ondertussen :D

Gain riden vind ik zelf altijd wat lastig. Misschien moet ik dat in mijn daw zelf even teken dat is misschien makkelijker!
Het mix probleem komt inderdaad vooral vanwege het geschommel in frequentie/spectrum. Dat maakt het zo lastig voor mij om te mixen!

Leuk om te lezen hoe jullie dit oplossen

Voor mensen die met ableton live werken kan je eventueel de flattenator gebruiken. Als je van de sound ervan houd tenminste.

zo moeilijk is het niet, gewoon een beetje oefenen.. :D zelf doe ik het op alle kanalen tijdens een mix, ik mix 100% op mijn d&r mixer en automatiseer niks, dus het is altijd veel werk om een mix te maken. volumes goedhouden, soms eq beetje bijsturen, soms aux sends wat meer of minder, op de juiste tijd drummachines aan of uitzetten in de mix of patterns veranderen..

Aardig wat interessante tips ondertussen :D

Gain riden vind ik zelf altijd wat lastig. Misschien moet ik dat in mijn daw zelf even teken dat is misschien makkelijker!
Het mix probleem komt inderdaad vooral vanwege het geschommel in frequentie/spectrum. Dat maakt het zo lastig voor mij om te mixen!

Leuk om te lezen hoe jullie dit oplossen

Gain riding (het level aanpassen op macro-niveau, vroeger deden ze niet anders) is inderdaad een goede manier van werken met een 303. Ik gebruik zelf een oude harddisk recorder van Akai waarmee ik dit achteraf toepas. Er zit geen echte automatisering op, maar op sommige plaatsen haal ik gewoon wat dB's weg met een editing tool om het geluidsniveau wat constant te houden.

En je kunt natuurlijk compressie + gain riding ook combineren. Zo kan je de 303 + effect (galm) lekker door een compressor halen voor het gewenste effect, en de hele zwik later gain riden.

Aan de andere kant.....ik vraag me wel eens af hoe ze dat vroeger deden. Ik heb veel oude acid hier staan en volgens mij waren veel van die gasten helemaal niet zo bezig met een evenwichtig geluidsniveau (soms hoor je zo'n 303-lijntje wel eens half verzuipen in de andere elementen). Toch klinken die tracks erg lekker qua sfeer en zo....het moet ook allemaal weer niet te perfect, denk ik dan :)

da's precies de goeie instelling. acid, maar ook andere muziek, moet niet te perfect zijn..je haalt heel makkelijk de feel eruit met alle plugins, automatisering en nabewerking. tot op zekere hoogte is technische kennis handig en in sommige genres zelfs cruciaal, maar uiteindelijk zal het bij een goeie track niemand uitmaken of een 303 3 noten lang wat in de mix verzuipt of niet.

zeker degenen die eind jaren 80, begin 90 begonnen toen er nog geen forums of internet waren, deden maar wat, soms met wat hulp van ervaren producers. maar over het algemeen was het van 'klinkt het goed, dan is het goed'..

zeker degenen die eind jaren 80, begin 90 begonnen toen er nog geen forums of internet waren, deden maar wat, soms met wat hulp van ervaren producers. maar over het algemeen was het van 'klinkt het goed, dan is het goed'..

ik maakte me toen inderdaad niet druk over compressie -wist nog geeneens dat het bestond- en toen heb ik wel gereleased en veel opgetreden...nu weet ik wél wat een compressor is en komt mn muziek niet meer naar buiten :-)

Maar misschien vinden de jongeren die nu met (over)compressede muziek opgroeien, de plaatjes van 20 jaar geleden wel 'slecht' klinken.

nee joh, die klinken 'authentiek', 'vintage' 'klassiek' en zo..:D

ik mag me ook graag omringen door steeds betere spullen (al blijft het wel allemaal ouwe meuk) maar het was juist die spirit van naiviteit en vrijheid die enkele van de allerbeste tracks hebben opgeleverd. veel van dat spul zou nu niet eens meer door de selectiecriteria van 'grote' dancelabels heenkomen..

nee joh, die klinken 'authentiek', 'vintage' 'klassiek' en zo..:D

ik mag me ook graag omringen door steeds betere spullen (al blijft het wel allemaal ouwe meuk) maar het was juist die spirit van naiviteit en vrijheid die enkele van de allerbeste tracks hebben opgeleverd. veel van dat spul zou nu niet eens meer door de selectiecriteria van 'grote' dancelabels heenkomen..

Maar het zijn toch altijd de kleine labeltjes die de trend zetten (lees innovatief bezig zijn)? :D
Beste platen ooit gekocht zijn tot nu toe veelal kleine labels met beperkte oplage.
Grote labels willen eenheidsworst dat aan de massa verkocht kan worden als kipnuggets :r

Ouwe meuk is zo goed als je er mee werken kan natuurlijk, geloof niet eens dat je het zo slecht doet Ruud ;)

dank u..:D

maar de grote labels van nu en de grote labels van toen zijn toch verschillende dingen. de sukkeltjes van nu mogen niet in de schaduw staan van oude groten als djax, r&s, plus8, etc. die wilden ook nog weneens gekke dingen uitbrengen waarvan ze wisten dat het z'n geld amper weer op zou brengen, maar dat werd dan weer gecompenseerd door de grote klappers..

Daar heb je weer een punt, maar andere tijden ook.... Saskia moet nu ook haar best doen om een release tot een financieel succes te krijgen, Renaat kan zijn schaapjes al op het droge hebben en is nog steeds lekker bezig maar het zal ook geen vetpot ala beginjaren 90 zijn denk ik Plus 8 is nu Minus geloof ik, weet niet of ze echt veel geld hebben verdiend maar zeker vele mooie producties uitgebracht )ook het Probe label meerekent) Midden/eind jaren 80 en begin jaren 90 was het hoogtepunt van de elektronische muziek qua omvang denk ik, iedereen die ik kon kocht wel vinyl in grote getale(n) zou mooi zijn als men weer warm liep voor "nieuwe" producten :)
Maar niet te vergelijken :D

..da's precies de goeie instelling. acid, maar ook andere muziek, moet niet te perfect zijn..

+10!
Ben het hier eigenlijk ook zeker wel mee eens!

Het hoeft niet allemaal te glimmen en te schitteren natuurlijk, vooral niet bij de muziek die ik maak!
Hou wel een beetje van de DIY, lofi, rauwere soundjes, sterker nog ik vind dat vaak meer 'karakter' hebben dan zo'n kei schone plaat (dat haalt voor mij altijd het menselijke eruit). Ik noem dat overproduceren.
Desondanks vroeg ik mij toch wel af hoe iedereen dat anders deed hier!
Het moet natuurlijk niet te rommelig worden.8o)

Afwisselen/stoppen van drums vond ik ook een leuk idee. Of wanneer het rommelig wordt in combi met een ander synth lijn, gewoon de synthlijn een octaafje omhoog gooien, zit ie ook weer wat minder in de weg.

ik maakte me toen inderdaad niet druk over compressie -wist nog geeneens dat het bestond- en toen heb ik wel gereleased en veel opgetreden...nu weet ik wél wat een compressor is en komt mn muziek niet meer naar buiten :-)

Jaa dit probleem is heel herkenbaar! Vroeger gooide ik bij wijze van spreken alle platen die ik maakte overal online. Nu eigenlijk niks meer..
Hoe meer je weet hoe meer je weet dat je niets weet.:biertje:

Hehe kijk maar naar die remasterd platen soms, het origineel klinkt voor mij dan nog 10x beter.. Zelfs een krakende plaat van vroeger is heerlijk!
Perfect bestaat niet!

Back