Front paneel voor DIY midi controller

kaihugo

Stamgast
Ik ben alles bij elkaar aan het zoeken voor het bouwen van een midi controller, gebaseerd op het Pocket Electronic bordje van doepfer. Ik wil dit in een aluminum kast stoppen als deze:

http://www.thomann.de/nl/adam_hall_87407_v_19_1he_leergehaeuse.htm

Alleen vraag ik me af waar ik dit kan laten bedrukken/etsen/graveren en van gaten kan voorzien? Alleen niet al te duur als dat kan..? Ook wil ik graag een gat laten frezen voor een IEC socket. Heeft iemand een idee?

Yep frontplaten.net :-) je kan dan deze kast gebruiken en een overlay of frontje hierop monteren.
Lasergestuurd gaten snijden en graveren, hoeft niet te veel te kosten. Heb je een ontwerp ?

Yep frontplaten.net :-) je kan dan deze kast gebruiken en een overlay of frontje hierop monteren.
Lasergestuurd gaten snijden en graveren, hoeft niet te veel te kosten. Heb je een ontwerp ?

Vind ik ook erg interessant! Heb er weinig kaas van gegeten moet ik eerlijk bekennen, het ouderwetse handwerk boren en schuren is niet zo heel strak .. haha .. welke software moet je hebben om een ontwerp aan te leveren? Is dat zelf een beetje te leren, zal iets van cad/cam zijn?

Stel, ik ontwerp een frontpaneel voor een diy synth en wil dat laten lasercutten uit alu-plaat .. wat gaat dat bij benadering kosten?

Ik kan helaas geen metaal lasercutten....maar er zijn alternatieven die wel werken.
Aangezien er een basis frontplaat bij deze 19"case zit, kan je daar eerst de gaten in boren.
Als die gaten niet helemaal strak uitgelijnt zijn, kan je met een frontje van mij of een overlay de gaten mooi afdekken en ziet alles er toch strak uit ! Dat werkt heel simpel en is betaalbaar.
Als je zelf nog de tekening aanleverd in bijvoorbeeld coreldraw / autocad of i.d. dan is het helemaal top !
Maar ik kan ook met een schets of jpg uit de voeten....ligt een beetje aan de hoeveelheid gaten..

@ Richard2000: heb je ook ervaring met het verschil in bestellen bij bv Schaeffer of via die PanelPool in Target3001?

Bedankt voor alle reacties!

@R Koppes, jij doet die site zelf? Had er al een mailtje via die site gestuurd. Het is me niet helemaal duidelijk; zou je ook de gaten kunnen boren en een gat kunnen maken voor de IEC socket? Ben een beetje bezig geweest wel met dat front panel designer programma van Schaeffer, maar heb nog geen finaal ontwerp gemaakt. Het komt neer op 16 gaten voor potmeters vooraan met daaronder 16 keer een tekstje en misschien nog een titeltekstje in een hoek. Verder een groter gat aan het achter paneel voor de IEC socket met 2 kleine schroefgaten ernaast.

@Eraser127/richard2000 Daar ben ik ook wel benieuwd naar. De ervaringen met Schaeffer. Want eigenlijk kom ik niet zo enorm duur uit bij schaeffer, met alles wat ik wil kom ik uit op een 50 euro, maar daar zit dan wel een aluminium paneel bij, wat ik in principe zelf zou aanleveren. Daar zit echter nog geen achterkant bij, en daar betaal ik gelijk weer een 26 euro voor.

Ik vind het alleen allemaal zo'n gedoe, en zou het liever bij iemand in NL willen langsbrengen, laten bewerken, om het daarna gelijk weer mee terug te nemen.

Verder, kan iemand een goede site aanraden in NL om alle andere zaken te kopen als potmeters en knoppen? Ik ken wel sites als Conrad en Smallbear, maar weer zou ik het makkelijk vinden in NL te kunnen bestellen, om zo alles enigzins ook snel te hebben.

En als laatste, als potmeters moet ik lineaire 10K potmeters hebben. Welke zijn aan te raden?

ik heb bij schaeffer al heel veel besteld, top kwaliteit, maar niet goedkoop...

uitgebreide 2HE 19", met kleur gevulde engravings in gekleurd geanodiseerd aluminum 3mm, zit je zo rond de 100 euro.

wat ik wel prettig vind aan de bijgeleverde software is dat je per handeling duidelijk kunt zien wat het kost.

Ah ja, had je toen ook zelf het frontpaneel naar hen opgestuurd? Dat laatste maakt het inderdaad heel prettig.

@SynnyS: ja dat lijkt me ook het makkelijkste dat ontwerp zelf te sturen, maar bij wat voor een kast had je dat gedaan dan? Want bij die adam & hall zou ik dan ook nog die hele gaten voor bevestiging moeten namaken enzo. Verder ook een achterpaneel laten maken?

En ja had die musikding site ook al een paar keer zien langskomen. Hebben veel ja. Ik heb toch neem ik aan eentje met knurled shaft nodig? En die 6.3 of 6 mm is toch ook de standaard voor zo'n beetje alle knoppen erop te kunnen zetten?

Back