Dag Nicolas, kan je echt helemaal gericht een klank die je in je hoofd hebt programmeren, dus algoritme kiezen en alle operatoren gericht instellen? Hoe heb je dat geleerd, bepaald boek gelezen of gewoon heel veel praktische ervaring opgedaan?
Ik probeer het ook zoveel mogelijk gericht te doen maar ik kan absoluut niet met eenzelfde voorspellingsgraad de parameters instellen en wijzigen zoals ik dat op een subtractieve synth doe.
Tot in zekere mate kan (of kon, het is een paar maanden geleden) ik dat gericht. Eens je met redelijk wat feedback of niet gehele verhoudingen tussen frequenties gaat werken is het -voor mij althans- wat moeilijk te voorspellen hoe het eindresultaat gaat klinken. Maar zolang ik daar van weg blijf, gaat dat heel gericht. Een deel is natuurlijk hetzelfde als subtractief, en sommige andere parameters hebben een "vertaalbare" invloed.
Ik heb het meest geleerd van enkele online artikels over geluiden maken. Hoe analyseer je het gewenste geluid, welk algoritme kies je daarvoor dan best, hoe stel je alle delen dan in en niet onbelangrijk werken met de keyboardfratsen.
Als oefening voor mezelf, om mezelf ervan te overtuigen dat ik het gericht kon, heb ik zo een klank gemaakt (op de monotimbrale Mk1!) met links een bas, in het midden een string en rechts nog een tingeltje erbij.
Voor 200 Euro kan je makkelijk een SY77 kopen, ik zag zelfs deze week een SY99 verkocht worden voor 300 Euro! Veel krachtiger engine dan de DX7, extreem breed klankenpallet, uitstekende bouwkwaliteit en een onwaarschijnlijk krachtige klank. Ik heb het hier al dikwijls gezegd, SY/TG77 en SY99 rule!
Nog bedankt voor het promoten van de SY! Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van het beest en ben bang dat ik geen leven meer ga hebben
Heb hem voor 300 Euro kunnen kopen, in mooie staat plus een stapeltje diskettes (inclusief twee originele demos) sustain pedaal en een geprinte handleiding
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.