Het Bitwig topic -

Ik ben ook wel erg benieuwd! Ben alleen nog niet zo lang geleden overgestapt op Studio One juist vanwege efficiëntere workflow.

Er zitten hier alleen zulke fijne dingen in die ik toch mis in Studio One. Weet iemand iets over audio editing in bitwig en pitch/stretch algoritmes?

ik heb studio one pro v2.

ik heb de demo geprobeerd. best grappig, maar daar heb ik het dus ook gelijk wel mee gehad. veel te kinderlijke overkomen.

Ik zelf wacht zeker af wat studio one V3 gaat doen in het najaar, maar ik zelf ben niet overtuigd van Bitwig. Vond het het lange wachten niet echt waard.

Ik draai nu de laatste versie van Ubuntu 13.10.

1.03 draait aanzienlijk beter onder OSX hier. De eerdere problemen met traagheid zijn verdwenen dus nu kan ik eens flink gaan testen.

Bitwig eerste indruk

Bitwig eerste indruk

Zojuist ook de demo van geïnstalleerd en zowaar direct zonder problemen lopen. Even als gereedschap beoordeeld en hij verdient een plaatsje in de gereedschapskist. draait ook onder Linux en zo is de feel ook wel. Tijdens de eerste scan van mijn aanwezige VST's liep er midi en loops. Windows vond dat Bitwig crashte en stelde de bekende popup voor. verrassend genoeg dacht Bitwig hier anders over en ging onveranderd door! Eerste impressie is een soort mix van de eenvoud van fruityloops (zonder de pattern sequencer), de duidelijkheid voor wavevormen van Wavelab en Recycle met als toevoeging wat welkome functies uit Ableton. Voor live optredens denk ik dat Ableton er flink bovenuit blijft... wordt vervolgd

Ik blijf er bij dat de workflow wel heel erg overeenkomt met Ableton. Mensen met Ableton Live ervaring zullen weinig moeite hebben met Bitwig. Her en der vind ik de user interface wat chaotisch en wil Bitwig teveel doen op een klein stukje scherm en zonder zoomen oid wordt het dan snel priegelen.

De interne FX vind ik heel behoorlijk en de presets zijn vaak behoorlijk bruikbaar. Een instant Ableton killer vind ik het nog niet (daarvoor missen nog teveel features) maar er zou potentie in kunnen zitten. Op dit moment is mijn oordeel echter nog dat een v2.0 (mits deze voldoende van de ontbrekende features bevat) pas echt kan concurreren met Ableton. Ableton zal ondertussen echter ook niet stil zitten en laten we ook niet vergeten dat Bitwig (letterlijk) in de keuken van Ableton heeft kunnen kijken maar dat Ableton nu ook naar Bitwig kan kijken. Leuke features pikken werkt natuurlijk wel twee kanten op. ;)

Van de 3 grote features die in v2.0 zouden moeten gaan komen (native modular system, network sync en online collab) vind ik er echter maar 1 interessant en bovendien alledrie van lagere prioriteit dan zaken als bijv. VST multi outputs.......eerst de basics en dan de goodies graag!

In een directe vergelijking viel me trouwens op dat de audio engines van Ableton en Bitwig toch wel een ander karakter hebben. Zelfs als ik een hardware synth direct binnen laat komen via een external instrument in beide DAW's hoor ik verschil in karakter. Als ik vergelijk met direct luisteren via de DSP mixer van mijn audio interface moet ik de conclusie trekken dat de Ableton audio engine eerlijker is en dat de bitwig audio engine de boel enigzins romantiseert (duwtje in het laag/midlaag vooral maar ook in het hoog klinkt het anders). Iemand anders dezelfde bevinding?

Zou het eerste daw zijn dat anders klinkt zonder actieve plugins, misschien iets over het hoofd gezien in je setup? Als ik het zo hoor blijf ik lekker bij cubase, gewoon pianorol en lineair arrangement view ipv al dat DJ loopjes blokjes geneuzel. Maar geen multi outs op VSTi's da's wel een mega misser zeg.

Zal eens kijken of ik er vanavond aan toe kom. Misschien houden mijn oren mij wel voor de gek (lijkt me vreemd overigens, ik hoor duidelijk verschil).

Dan zal het een setting of plugin zijn die je over het hoofd hebt gezien, alle daws klinken droog hetzelfde

Zou het eerste daw zijn dat anders klinkt zonder actieve plugins, misschien iets over het hoofd gezien in je setup?

Ik gebruik beiden DAW's tegelijk (dat kan met Coreaudio) en in mijn Ableton template heb ik alleen een Fabfilter L2 op de master staan maar die heb ik er voor de luistertest uitgegooid om goed te kunnen A/B-en. Ik hoor dus al verschil als ik bijvoorbeeld mijn Bass Station 2 beluister via een external instrument waarna zowel Ableton als Bitwig de audio direct naar de master out sturen.

Overigens is het naar mijn ervaring niet ongebruikelijk dat er verschillen in klank bestaan tussen verschillende audio engines.

herkenbaar die beleving. Ben ook van mening dat DAWs een eigen klankkleur lijken te hebben. Vooral FLstudio lijkt wat wollig te klinken zonder FX. Kon er nooit mijn vinger opleggen. Pas eens een gemaakt project via FL beluisterd en hierna ditzelfde project beluisterd met FLstudio als VST plugin binnen Reaper. Resultaat: meer open en dynamische sound. Toen eens 2 gemasterde loops in 2 verschillende DAWs ingeladen. Zelfde samplerate, clean en gelijk volume. Beide gerenderd als wav en dan met de ogen dicht random afspelen. na rendering werd het verschil minder waarneembaar maar met het significante verschil dat mijn twijfels blijven bestaan. ( Het zal wel tussen mijn oren zitten)

Beide gerenderd als wav en dan met de ogen dicht random afspelen.

Dit heb ik dus ook gedaan (omdat ik dacht dat het een stukje vooroordeel was) en ik kon zonder uitzondeirng aangeven wanneer Ableton of Bitwig de audio speelde.......

Ik heb hem ook even gedemood en ik vind de workflow wel nice. Beetje combi tussen FL en Ableton.

Ik begrijp dus goed dat ik geen midi outs kan toevoegen voor bijvoorbeeld Kontakt? Want dat is wel echt een dealbreaker. Zonder dat probleem zou ik bijna overwegen om over te stappen.

Een soort van roadmap zou hun situatie wel goed doen denk ik. Ze zijn nu vooral bezig met bugfixen (wat uiteraard de juiste prioriteit is) en hebben pas daarna nieuwe features in de planning. Maar wanneer kunnen we bepaalde zaken dan ongeveer verwachten?
Gezien hun manier van werken de afgelopen jaren verwacht ik overigens niet dat ze iets dergelijks zullen publiceren.

Ook heeft Bitwig via twitter aangegeven dat ITB voorrang heeft op OTB. Dus betere ondersteuning voor de aansturing van externe hardware zal nog even op zich laten wachten helaas.....

Wat ik ook nog niet hebben kunnen vinden maar wellicht dat het wel kan:
- sidechainen
- de mogelijkheid om alle kanalen als send te gebruiken. Dat kan in FL Studio en dat gebruik ik heel veel. Dat je een beetje overspraak krijgt eigenlijk.

Back