Sample editen

Manulistica

Ingeburgerd
Hallo SF-ers,

Ik heb vroeger vaak sony soundforge gebruikt om samples te editen. Dat was de windows tijd. Ik ben overgestapt op de mac en dus op zoek naar een nieuw dergelijk programma.
Nu weet ik dat Wavelab een goed programma is, maar zijn er ook nog andere programma's die je hiervoor kunt gebruiken? Of is het handiger om samples te editen in cubase/ableton?

cheers 8D

Als ik samples bewerk gebruik ik Cooledit Pro...heet tegenwoordig Audacity....gleufk

Het hangt er vanaf hoe je de samples wilt editen. Met cubase/ableton moet sowieso lukken.

Als je soundforge leuk vond.. dan vind je audicity ook wel leuk..
zelfde type programma.. ongeveer zelfde interface..
iets minder jippie als je er veel effecten over wil gooien

ik zou zeker geen cubase installeren om even snel een sampletje te editen ..
maargoed ik zou zowiezo geen sampletje editen in cubase, tis niet mijn type daw :) (maar das smaak)

En dat is nu weer soundbooth toch? Ja, niet helemaal, maar in de nieuwe adobe pakketten zit audition i.i.g. ook niet meer. Cool edit blijft dan het beste naar mijn mening.

En dat is nu weer soundbooth toch? Ja, niet helemaal, maar in de nieuwe adobe pakketten zit audition i.i.g. ook niet meer. Cool edit blijft dan het beste naar mijn mening.

Soundbooth en Audition zijn twee verschillende pakketten, Soundbooth wordt inmiddels niet meer verkocht en Adobe raadt klanten aan over te stappen op Audition. (zie ook http://www.adobe.com/nl/products/soundbooth/)

Als extra suggestie, ik heb het zelf niet gebruikt nog, maar heb Waveosaur ook al een aantal keren voorbij zien komen hier op het forum.

Is het niet zo dat elke sample-editor eigenlijk hetzelfde doet in misschien een heel klein ander jasje? Dan lijkt het me toch handig dat je de samples intern in een DAW edit, daar kunnen alleen maar voordelen aan hangen.

ow, ik dacht andersom, nouja....

Tja, als je met een DAW werkt lijkt het me inderdaad logisch het daarbinnen te doen, of je moet een specifieke reden hebben (dat de editor in je DAW bijv. niet de gewenste functionaliteit heeft en er geen vst of zo voor is).

Peak pro, Wavelab, Audition, Audacity, er zijn tal van opties. Maar Soundforge blijft voor mij in ieder geval het grootste gemis op OSX. Veruit de meest praktische en snelle editor die er is...

Het feit dat je de selectie in een wav gewoon kunt drag en droppen in een nieuwe file op je desktop en dat je de de selectie-locaters gewoon heen en weer kon slepen zonder debiele toetscombinaties, ben ik nou gek of kan dat nou echt alleen met soundforge? Poe...

:1 woord: ableton :P, voor mij een verademing en doet precies dat wat je verwacht dat het doet.

complete vrijheid, samples knippen plakken, lopen, freezen en naar een andere track slepen, naar de samper slepen en daar door de glide gooien, weer freezen, effectje dr over, freezen, grouperen layeren, freezen..sidechainen
enfin, dat dus 8):mega::okdan:

:1 woord: ableton :P, voor mij een verademing en doet precies dat wat je verwacht dat het doet.

Ik wil als een gek in kunnen zoomen tot op individueel sample-niveau. Dat laat Live me echt niet doen. Verder gebruik je dan niet je hele scherm, en je ziet maar 1 sample per keer.

SF4.5 was prima, 6.0 was de laatste versie voordat Sony er mee aan de haal ging. Wavelab heb ik nooit aan kunnen wennen.

Het bouwen van een goede editor met een goede user-interface is schijnbaar heel erg moeilijk.

Ik wil als een gek in kunnen zoomen tot op individueel sample-niveau. Dat laat Live me echt niet doen. Verder gebruik je dan niet je hele scherm, en je ziet maar 1 sample per keer.
.

ik heb nog niet de behoefte gehad om meerdere samples in 1 x te zien, als dat een eis is dan lukt het met ableton niet nee. Maar dat zoomen ken toch?

Met Ableton kan je toch geen samples editten? Misschien op een hele omslachtige manier ofzo..
Maar cut/reverse/normalize etc. gaat niet.. het is geen sample edit programma..

Audacity is prima vind ik, en het is gratis itt Soundforge..

Back