Sample editen

Ableton edit toch non-destructive? Een goeie audio editor is gewoon simpeler, niks meerdere sporen, gewoon goed knippen plakken etc en snel samples uit een lange bron kunnen trekken. Soundforge was(ik zat volgens mij uiteindelijk op 5) koning simpel. Je maakt een selectie, schuift de start en eindpunten totdat het goed loopt en pakt de selectie op en dropt hem op je bureaublad met je muis. Of je plukt gewoon de stukjes snel uit de grote wav en gaat dan de nieuwe samples bijwerken als nieuwe files op je bureaublad. Gouden workflow.

Kan me wel voorstellen dat je Soundforge wil gebruiken want mij is het ook niet helemaal duidelijk waar Ableton z'n bestanden soms laat als je die ge-edit hebt.

In ableton kun je ook een externe editor selecteren zoals Soundforge. Je drukt dan in ableton op 'edit'. Vervolgens kun je je gang gaan. Heb dit overigens nog niet geprobeerd.

Edison, de editor die wordt meegeleverd met Fruity Loops kan dit ook heel gemakkelijk.
Die is trouwens ook als standalone te krijgen.

Ableton edit toch non-destructive? Een goeie audio editor is gewoon simpeler, niks meerdere sporen, gewoon goed knippen plakken etc en snel samples uit een lange bron kunnen trekken. Soundforge was(ik zat volgens mij uiteindelijk op 5) koning simpel. Je maakt een selectie, schuift de start en eindpunten totdat het goed loopt en pakt de selectie op en dropt hem op je bureaublad met je muis. Of je plukt gewoon de stukjes snel uit de grote wav en gaat dan de nieuwe samples bijwerken als nieuwe files op je bureaublad. Gouden workflow.

dit is dus exact wat ik in ableton doe.

ik maak een apart project aan, puur als sample editor, waar ik mijn samples als parts kan knippen slepen plakken van en naar verschillende tracks, deze weer samen voegen tot 1 sample, effecten, etc. en als je een sample "klaar" hebt, sleep ik m naar mijn main project.:okdan:

ik kan me echt niet voorstellen dat dat ergens anders nog makkelijker mee kan

Dat is volgens mij toch nog steeds non-destructive? Heb je buiten Ableton weinig aan...

Dat is volgens mij toch nog steeds non-destructive? Heb je buiten Ableton weinig aan...

het resultaat is toch gewoon een wav/audio file, dus die kun je gebruiken waar je maar wilt?

Laatst gewijzigd:
Wel destructive dus? Ik ben benieuwd, je gebruikt Ablton's simpler hier voor? Of sampler? Ik krijg daarin al niet gewoon met de muis direct een stukje wav geselecteerd...

Wel destructive dus? Ik ben benieuwd, je gebruikt Ablton's simpler hier voor?

samples editen gewoon in een audio-track, en indien gewenst sleep ik het resultaat in simpler en speel ik er een melodie mee in etc.

voorbeeld van werkwijze in ableton is dan;

audio track aanmaken, audiofile inslepen of opnemen op die track
audio file bewerken (in de file loopen, envelopes aanbrengen etc) non destructive,
sample verdubbelen (ctrl d) en in de copie weer wat schuiven met de loop en envelopes,
stukje uit het midden van de sample halen en dit op wat locatise er tussen plakken
effectjes over de audio track, de verschillende parts samenvoegen tot 1 part en je hebt een bewerkte sample etc etc. etc. totale vrijheid en inderdaad nog steeds non destructive.

en dan; de audio track "freezen" (ableton maakt dan op de achtergrond een audiofile van de totale track incl de effecten, zodat je de plugins in principe niet gebruikt en je processor ontlast, de parts kun je nog steeds editen!)

Als je dan de sample van de "ge-freezde" track naar een andere audio track sleept (kopieerd) maakt ableton hier automatisch een wav-file van! (dus incl de effecten, een render zeg maar)

en die sleep je dan weer in je simpler om er mee verder te freaken.

het geweldige aan dit is dat het allemaal drag and drop is en dus razendsnel

En dat noem jij simpeler dan wav openen, loop selecteren, en dan slepen naar je desktop klaar?

En dat noem jij simpeler dan wav openen, loop selecteren, en dan slepen naar je desktop klaar?

het gaat hier (bij mij) over samples editen, creatief zijn, niet over een simpel loopje maken, wat is daar nou leuk aan :Z dat is in ableton 1x slepen

Het gaat hier over een goeie audio editor als Soundforge, niet wat is je fijnste DAW. Een audio editor is je snijtafel, niets meer, niets minder. En daar is op OSX een gebrek aan. Althans, gemeten aan Soundforge.

Creatief ben ik wel met mn Octatrack qua samples ;)

Het gaat hier over een goeie audio editor als Soundforge, niet wat is je fijnste DAW. Een audio editor is je snijtafel, niets meer, niets minder. En daar is op OSX een gebrek aan. Althans, gemeten aan Soundforge.

Creatief ben ik wel met mn Octatrack qua samples ;)

ìk heb het ook inderdaad over het editen van de audio, niet over mijn favoriete daw, dat dat editen toevallig het fijnst kan in ableton, daar kan ik ook nix aan doen :mega:

ik heb soundforge overigen nog nooit gebruikt dus qua vergelijk weet ik het even niet.
maar qua snijtafel he ik nog geen betere dan ableton gevonden (software-gewijs althans)

Objectief gezien zijn vrijwel alle bovengenoemde audio-editors effectiever qua workflow, maar gewenning is ook veel waard.

Ik ben benieuwd, je gebruikt Ablton's simpler hier voor? Of sampler? Ik krijg daarin al niet gewoon met de muis direct een stukje wav geselecteerd...

Objectief gezien zijn vrijwel alle bovengenoemde audio-editors effectiever qua workflow, maar gewenning is ook veel waard.

Maar objectief gezien heb jij ook nog nooit in ableton samples ge-edit op bovenstaande manier.. :)

Back