Kapotte mixer, waar te beginnen?

Soundmaster M

Stamgast
Nadat ik vorige keer mijn mixer uit heb gezet, doet hij het niet meer. Ik heb hem net aan gezet maar het power lampje brandt niet meer en ik hoor alleen korte ploppende geluidjes over mijn monitor. Het gaat om een Soundcraft Spirit M8.

Ik heb geen idee wat te doen en waar te beginnen. Is dit iets wat ik zelf op kan lossen, of moet ik hem door een prof na laten kijken?

Ik zal allereerst beginnen met het nakijken van de zekering(en) en op eventuele kabelbreuken of dergelijke

Ik vermoedt dat de M8 een SMPS (switched mode power supply) heeft en deze zijn vaak wat lastiger te repareren. Ik woon in DB en wil er wel een blik op werpen.

Kijk, dat is nuttige informatie!
Mijn gedachte zegt: doormeten en kijken of ik en kapotte op kan sporen. Is het zo simpel?

Studioduif: Bedankt voor het aanbod! Ik ga er even zelf mee pielen, in de hoop er nog wat van te leren, maar ik zal het zeer zeker onthouden!

Kijk je wel uit, die smps is niet bepaald iets voor amateurs, op de helft van die pcb staat 220volt en nog meer na de diodebrug.

Deze voedingen herstellen is trouwens niet zo makkelijk (op omplofte elco's, zekeringen en losse stekkertjes na)

Hmm, in dat geval maak ik 'm even open om te kijken naar evt. ontplofte elco's en anders breng ik hem weg.

Studioduif: weet jij hoe je hier mee om moet gaan?

Ik wil niet lullig zijn maar als je hier eerst de vraag gaat stellen waar je moet beginnen dan geef je hier mee aan dat je geen ervaring heb met het repareren van apparatuur. Als je hem echt gemaakt wil hebben zou ik hem door een professional laten doen.

Succes

No offence taken.
Ik begrijp je punt. Ik ga me er ook niet aan wagen als het niet iets overduidelijks is. Ik heb weinig ervaring met het repareren van spullen maar een ontplofte elco kan ik nog wel uitsolderen en vervangen.

Elco's zijn waarschijnelijk helemaal niet ontploft maar gewoon versleten

Uiteraard, een beetje m'n eigen vlaams taalgebruik :D, bolle elcos doen me denken alsof ze intern omploft zijn8D

zelf gebruik ik altijd een ESR meter om de staat van elco's te bepalen.

Voor de geintereseerden een link met een interesant e-boek over het repareren van smps voedingen.
http://www.powersupplyrepairguide.com/

Een paar jaar terug heb deze gekocht en gelezen toen ik er niet uitkwam met een smps uit een soundcraft spirit.

Zeker een aanrader, staat vol met trukjes en tips

Vanavond dankzij de hulp van Frank/studioduif een hoop wijzer geworden! De boosdoener was een defecte zenerdiode. Ook zijn er 3 elco's verdacht, dus deze ga ik voor de zekerheid ook vervangen.
Enorm veel dank aan Frank dus!

Echter nog 1 puntje waar ik nog tegen aan loop:
Op de diode staat "1N 5378B 950". Wanneer ik hierop google vind ik niks. Wanneer ik 950 weglaat vind ik wel dat het een 100 V 5,0 W zenerdiode is. Maakt dat laatste getal iets uit in het type diode?

Back