Nuttige handleiding: bachelor thesis - Internal Mixing of Dance Music

:okdan:

Nice!

Je kan tegenwoordig blijkbaar ook alles beweren en er voor slagen.
Sommige uitspraken zijn echt onzin.
Equalizer: it is better to deliver a duller mix down, because the
mastering engineer can brighten things up more easily than the other
way round.

Voor een thesis vind ik het onderzoeksgebied veel te groot (slecht afgebakend) en de diepgang erg miniem.
Vernieuwend is het ook niet, dergelijke 'guides' zijn schering en inslag op het internet en in 'de boekskes'.

ach, ik heb ooit een afstudeerscriptie van een rockacademie student langs zien komen tijdens een muziekmarketing cursus, had ik net zo goed in een week kunnen schrijven. Maar zo zit het nou eenmaal in elkaar. We (langdurig muziekaparatuur enthousiastelingen) onderschatten onze eigen kennis ook vaak merk ik als ik bij leken ben, of beginners. Als je 15 jaar of langer bezig bent vanuit je passie is het logisch dat je meer kennis opsteekt dan een hbo studentje die vanuit een hobby na 4 jaar een scriptietje schrijft.

Dat van die EQ zit we iets in als je niet weet hoe je bv het geheel frisser kan laten klinken en lomp +3 db op alles boven de 8 khz gooit. Wat raphie ook zei in zijn tutorials, het is beter om te min eq'en dan te plus eq'en. Misschien had die afstudeermeneer het wat beter kunnen formuleren.

Ik had het leuk gevonden als hij wat dieper was ingegaan op bepaalde zaken, want zo lijkt het alleen maar op een handleiding voor beginnende hobbyisten.

Misschien bewaart hij dat voor zijn master ... :D

"We (langdurig muziekaparatuur enthousiastelingen) onderschatten onze eigen kennis ook vaak."

Dat gebeurt heel snel, ik geef zelf regelmatig trainingen en dan is dit een enorme valkuil. Zit ik op het niveau van de strategie en dan willen zij slechts weten op welk knopje ze moeten drukken.

Al met al is het helemaal niet verkeerd om zo nu en dan flink wat stappen terug te doen en ook al is 99% gesneden koek, die laatste 1% is soms heel verhelderend.

Back