Roland SH2 of SH1

Status
Please reply by conversation.
Moet ook zeggen dat ik nooit een SH1 in het egie heb gehoord. alleen de SH2 en de SH-09
Hebben de SH1 en SH2 het zelfde filter? en oscillators?

Maar nog liever een ProMars...dat is een vette bak.

De SH-1 heeft twee EGs en de SH-2 2 VCOs (die je helaas niet handig van elkaar kun verstemmen, laat staan syncen). DE SH-1 is zeldzamer meen ik. Je kunt ook naar een SH-09 uitkijken. Ik heb de SH-2 en de SH-09 uitgebreid naast elkaar gehad. Klinken precies hetzelfde (met 1 VCO).

Ja inderdaad promars blijf ook interessant, maar is gewoon zo groot. Kijk; punt waarvoor ik hem zoek is omdat ik mijn bassen die ik met mn jupiter 4 heb gemaakt voor mijn album (altijd op basis van 1 osc, met misschien sub, maar geen unison) live ook wil kunnen maken, waarbij ik gewoon dicht bij die sound in de buurt wil zitten. Ik ga veel toeren en vliegen en durf dat eigenlijk niet met een jupiter en hij is ook nog eens groot en lomp, zelfde dus met die promars, dus zoek een kleine roland uit diezelfde tijd. Er komt sowieso nog een backup synth mee.

Sh09 is inderdaad een goede. Komt ook op hetzelfde neer en is veel goedkoper, heeft dan wel geen aparte envelope op de VCA, maar dat heeft de SH2 ook niet bedenk ik me nu, en de SH1 heeft dat heel beperkt.

Mmm, wat raden jullie me aan nu? Wat kan ik het beste gebruiken om dicht bij mijn Jupiter in de buurt te komen? Maar wat is wel echt een beetje mee te nemen? Een SH09 is wel makkelijker te vinden.. Of toch maar nog een Jupiter 4 erbij nemen voor live, en helemaal laten servicen en klaarmaken voor tour, en dan backup parts meenemen? Wie heeft ze naast elkaar gehad? Het gaat me om snappy korte basjes. Met redelijk veel mid en niet overdreven veel 'sublaag'.

sh5 ?
of is die te groot voor in het vliegtuig?

anders zou ik voor die 2 eg's gaan.

Ik vind de SH09/SH2 snappier dan de JP4. Ik zou gewoon voor een 09 gaan als je de SH1 te duur is. de 09 is ook een stuk kleiner

Ha ja SH5 is ook te gek, maar die zou ik inderdaad ook alleen in studio laten.

Ja je vind de SH09/SH2 snappier? Ik vind de JP4 behoorlijk snappy hoor, heel erg snelle envelopes. En veelzijdig in te zetten dmv ENV op VCA. Wat ik echt fijn vind van de JP4 is dat de oscilators zo enorm leven, ik neem aan dat die van de SH09 en SH2 vergelijkbaar zijn? En hoe is het filter in de SH's?

...

Sh09 is inderdaad een goede. Komt ook op hetzelfde neer en is veel goedkoper, heeft dan wel geen aparte envelope op de VCA, maar dat heeft de SH2 ook niet bedenk ik me nu, en de SH1 heeft dat heel beperkt.

IK heb vorig weekend uitgebreid met een SH-1 kunnen spelen :P

Voor de SH-1 VCA kun je kiezen uit de ADSR en de AR. Daarvoor zit er een schuifschakelaartje in de VCA sectie.

Het filter van de SH09/2 Is typisch 24dB en verschilt volgens mij niet zoveel van dat van de JP4. Ik las laatst dat er twee filterversies zijn van de JP4. Ik weet niet of dat waar is, of ze verschillen en ook niet welke type ik gehad dan gehad zou hebben. De resonantie is erg mooi en schoon, van laag toch supersoon. Het mooie van de JP4 vond ik dat 'ie zo lekker overstuurde met de VCA vol open, lekker randje. De SH09/2 heeft dat war minder. Als je op tournee gaat en je synth alleen voor basjes gebruikt zou ik een 09/2 meenemen: lichter, compacter, minder kans op dure schade als er wat mis gaat of verlies als ie gejat wordt, of helemaal de geest geeft

Ik heb ook een SH-1 en het is inderdaad een dikke bak. Vooral voor bassen maar je kunt er natuurlijk veel meer mee, ook al is het natuurlijk maar een 1-oscillator synth. Ik heb wel eens gelezen dat het filter afwijkt van de modellen die er na kwamen, maar of dat zo is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Hij klinkt in ieder geval vrij rauw. Ik heb geen SH-2 of SH-9 om hem mee te vergelijken, het dichtst wat in de buurt komt is een MC-202 en tussen die twee zit qua klank wel aardig wat verschil (MC-202 klinkt minder dik en een stuk braver).

Aan de andere kant, ik vraag me af of je voor live optredens nu perse een SH-1 nodig hebt voor de bas. Ik zeg niet dat je sound dan niet belangrijk is, maar het luistert volgens mij toch allemaal iets minder kritisch vergeleken met een studio situatie. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het erg veel uitmaakt of je in dat geval een SH-1, 2 of 9 gebruikt.

Status
Please reply by conversation.
Back