Europese gear in Amerika gebruiken?

Cheimoon

Ouwe rot
Er zijn hier een aantal threads over het gebruiken van Amerikaans spul in Nederland - maar weet iemand hoe het zit met de omgekeerde situatie? Ik ben namelijk pas naar Canada verhuisd, en heb mijn synths meegenomen. Nou wilde ik ze hier gaan aansluiten, maar bedacht opeens: is dat zo zonder transformator wel een goed idee met de spanning e.d. hier? Weet iemand hoe dat precies zit?

Specificaties: in Canada werken ze met 120V, 60Hz. Bij mijn Yamaha S90 staat op het plaatje bij de voeding het volgende: 220-240V, 37W, 50-60Hz. Op mijn Alesis Ion staat 100-230V, 13W max, 50-60HZ. Het lijkt me dat de Ion wel moet werken - maar de S90...?

Alvast bedankt voor de hulp!

(leuk om na 2 jaar weer 's op SF te posten trouwens :) )

Ik kreeg van iemand de gouden tip om stekkerblokken uit Nederland mee te nemen en die te modificeren qua stekker (of in jouw geval er voor te zorgen dat er een soort van converter tussen zit). Zo hoef je verder niets meer aan te passen, ook handig als je ooit weer eens terug wil komen.

een grote transformator die je hele kamer omzet in 230 v in plaats van 30 verschillende kleine blokjes.

Voor die S90 moet je een voltage step down converter hebben... Daar kun je verder wel gewoon een EU stekkerblok op aansluiten, dus je hoeft niet overal nieuwe stekkers op te zetten. Die stepdown converters worden duurder naar gelang het aantal watt dat je nodig hebt, dus reken dat eerst uit voor alle apparatuur en haal dan zo'n ding in je lokale Chinatown of zo. Ik geloof dat wij er ooit in NY minder dan 100 dollar voor hebben betaald.

een grote transformator die je hele kamer omzet in 230 v in plaats van 30 verschillende kleine blokjes.
Probleem is alleen dat verder alle apparatuur in onze kamer op Canadese spanning werkt. :P
je kan de s90 ook even open schroeven en kijken of er intern een draadbrug zit om de spanning om te zetten.
Dat klinkt leuk, maar met mijn knustel-'kwaliteiten' denk ik dat ik hier toch maar niet aan ga beginnen... ;)
Ik kreeg van iemand de gouden tip om stekkerblokken uit Nederland mee te nemen en die te modificeren qua stekker (of in jouw geval er voor te zorgen dat er een soort van converter tussen zit). Zo hoef je verder niets meer aan te passen, ook handig als je ooit weer eens terug wil komen.
Als ik dat nou had bedacht vóórdat ik naar Canada verhuisde... ;) Maar dingen echt aanpassen ben ik sowieso niet van plan. Mijn ideale oplossing is een (hopelijk niet te dure :engel: ) tussenstap tussen het stopcontact en de synth.
Voor die S90 moet je een voltage step down converter hebben... Daar kun je verder wel gewoon een EU stekkerblok op aansluiten, dus je hoeft niet overal nieuwe stekkers op te zetten. Die stepdown converters worden duurder naar gelang het aantal watt dat je nodig hebt, dus reken dat eerst uit voor alle apparatuur en haal dan zo'n ding in je lokale Chinatown of zo. Ik geloof dat wij er ooit in NY minder dan 100 dollar voor hebben betaald.
Dit dus! :) Chinatown ontbreekt lichtelijk in Halifax, maar electronicaboeren hebben ze elders ook wel. De volgorde wordt dan stopcontact > converter > stekkerblok > gear, toch? Wat dat wattage betrefft - maakt dat nog uit als ik converteer naar 220V? Mijn synth kan namelijk zowel 50Hz als 60Hz aan. Of is dat totaal ongerelateerd?

Dat heeft volgens mij met televisie te maken, meestal een stuk minder invloed op audio apparatuur(60hz brom)(50hzbrom)heb je dat niet heb je mazzel. Dat komt omdat een tv in Nederland 25 beelden per seconden heeft en in Amerika 30. dat gaat interfereren. 25 x 2 =50 en 30 x2 =60 . verdere invloed moet je even googelen

Ik heb deze staan. Die is op 2 manieren te gebruiken: zet je de inputschakelaar op 230V dan is de output 110V en zet je de inputschakelaar op 110V (in de VS/Canada dus) dan is de output 220V.
Ik heb er een stekkerblok op aangesloten. De 500W is wat overdreven maar ze hebben ze daar ook van 200 en 300W te koop.

Cool! Dat ziet er goed uit - en goed betaalbaar ook. Even op zoek dus! :)

Uit nieuwsgierigheid: wat zou er eigenlijk met mijn S90 (kunnen) gebeuren als ik 'm hier gewoon zo aansluit? Aangezien het voltage hier lager is, dacht ik dat het niet veel zou kunnen uitmaken. Of worden componenten dan toch verkeerd belast, of zoiets?

cool idd, zou een ding als dit ook veel energy verbruiken.

er bestaan zogenaamde verhuistrafo's. Ik weet dat ze hier in NL te koop zijn.

http://www.megensbv.nl/Basis.aspx?Tid=2&Lid=9&Lit=VIEW&STARTPOS=43050

Ik heb ze wel eens gebruikt voor een machine naar Japan te verschepen waar ze ook 110V 60Hz gebruiken in sommige regio's.

Let wel ff op hoeveel vermogen je denkt nodig te hebben. Maar zoals al eerder genoemd biedt dit wel een voordeel omdat je zo niet 20 stekkerblokjes nodig hebt. En je ION kan je met de juiste stekker zondermeer aansluiten. Mits er geen schakelaar op zit die je moet omzetten.

Ik heb nu ook van die step-up/down transformers gekocht, net als Nisei. Deze dus, in mijn geval:

philmore-st100.gif

Ik heb er twee van 100W gekocht: één voor mijn S90, en één voor mijn mixer (mijn amp en Ion kunnen zonder). Zo kan ik mijn mixer+amp en synths+overige op aparte groepen aansluiten. Werkt perfect allemaal; het enige probleem was dat de electronicawinkel superslecht bereikbaar was met het openbaar vervoer...

Bedankt voor de hulp iedereen! :okdan:

Back