Yamaha EX5R of een V-Synth XT

leuke gast

Stamgast
Ik wil mijn gear uitbereiden met een sound module. Ik heb al een MC808 en een Korg Z1 / yamaha CS1x + AN1x + psr2000. Door ruimte gebrek moet het een module worden.
Het mag ongeveer 450 euro gaan kosten. Nu zit ik te twijfelen tussen een V-Synth XT of een Yamaha EX5R, of een Motif ES met een radias board erin?
Aangezien mijn eigen gefreubelde sequencer (nog) geen program changes verstuurd, zou het handigste zijn als ik vooraf multisets + de effecten kan samenstellen en deze kan opslaan. Zoals met de mc808, daar is iedere pattern een soort multiset. Ik heb het vermoeden dat dit bij de V-Synth XT wel kan. Heeft iemand tips, of ervaring met deze apparaten?

Ik denk dat je voor 450 geen V-Synth XT in huis haalt. Misschien voor het dubbele als je geluk hebt: 900 euro.

EDIT: Radias board bestaat niet voor een Motif ES.

Dan blijft alleen een Yamaha EX5R over.

Ik denk dat je voor 450 geen V-Synth XT in huis haalt. Misschien voor het dubbele als je geluk hebt: 900 euro.

EDIT: Radias board bestaat niet voor een Motif ES.

Dan blijft alleen een Yamaha EX5R over.

Ja, als ik voor de V-Synth XT ga dan zou ik hier max 700 euro voor willen uitgeven, anders moet ik dan nog maar een een tijdje wachten. Ik vraag me wel af of het die V-Synth XT wel waar is. Overigens ik bedoelde een motif ES met een PLG150-VL . De Korg Radias module versie ,zou ook een optie kunnen zijn.

De Radias is echt wel een dikke synth, heb er veel plezier aan! Alleen het rack is nog steeds wel redelijk groot, maar door de vele knoppen wel zeer gemakkelijk te editten.

De Motif rack kan de PSR-2000 goed vervangen. De PSR heeft namelijk nauwelijks dynamiek en klinkt heel vlak. De Motif heeft dezelfde klanken en meer aan boord met wél dynamiek.
De V-Synth is een heel ander beestje. Dat is Roland op zijn experimenteelst.

Ja die EX5R lijkt mij ook inderdaad een goed ding, ook omdat er VL synthese in zit. @Mark-T het klinkt inderdaad dat de psr2000 minder dynamiek heeft, ik heb altijd moeite om het geluid van de PSR2000 helder op te nemen. In die Motif Es kan overigens ook een VL plugin board. Ik vraag me af hoe dat programmeren van de sounds gaat met zo'n module. Gewoon een beetje aan de knoppen draaien? Zitten daar ook voor gedefinieerde multi sets in?

Of een Yamaha CS6r. Kun je vaak voor weinig oppikken, circa €225. Ze worden overigens niet zo vaak aangeboden. De sound enging is hetzelfde als de CS6x en bijna geheel compatible met de S80. Daarnaast kunnen er ook PLG boarden in.

Ja die EX5R lijkt mij ook inderdaad een goed ding, ook omdat er VL synthese in zit. @Mark-T het klinkt inderdaad dat de psr2000 minder dynamiek heeft, ik heb altijd moeite om het geluid van de PSR2000 helder op te nemen. In die Motif Es kan overigens ook een VL plugin board. Ik vraag me af hoe dat programmeren van de sounds gaat met zo'n module. Gewoon een beetje aan de knoppen draaien? Zitten daar ook voor gedefinieerde multi sets in?
De VL programmeren ... nou leuke gast, daar heb je wel 993 knoppen bij nodig hoor.
Er zitten reeds veel goede presets in voorgebakken, dus...
Verder is die AN ook nog eens een geweldige synth erbij, vind ik.
(Bedenk wel dat de plugin boards niet meer gemaakt worden en dus tweedehands gezocht moeten worden.)

Nu heb ik gelezen dat de V-synth via midi maar 1 kanaal multitrimbal aankan, daarentegen schijnt de V-synth XT wel meerdere kanalen multitrimbal aankan. Heeft iemand ervaring met de midi aansturing op de V-Synth? Want ik wil deze voornamelijk via midi gaan aansturen.

Op de V-Synth (classic) kan het wel, maar is het geloof ik allemaal wat ingewikkelder dan op de V-Synth XT.
Maar goed, dat is niet het hoofdpunt.
Dat is namelijk: het kan allemaal wel, maar dan loop je binnen no-time tegen je polyfonie aan. Ik vind het niet bepaald een serieuze optie.
24 voices is echt alleen de theorie, zoals zo vaak. Ga maar eens een beetje complexe patches gebruiken; 2 oscillators en COSM effecten... 6 voices is realistischer - en bij Roland heb je dan ook altijd nog gedoe met gedeelde (master) FX...

V-Synth is een echt een prima bak, maar gewoon niet gemaakt voor multitimbraal gebruik. Eigenlijk maar heel weinig synths, zeker in deze klasse - ik heb het dan niet echt over romplers / workstations.
Dan kom je toch op een veel beperkter lijstje (meestal ook duurder) - uit mijn hoofd Virus TI, Novation Supernova, bepaalde Kurzweils etc.
Evengoed, 450 euro kan je vergeten, om daar nog even op terug te komen.
Daar koop je een mooie JD-990 voor, ofzo (maar ja, ook die heeft dezelfde issues met multitimbraal gebruik).
Misschien moet je goed bedenken waar je keuze ligt; meer de focus op rompler / presets met multitimbraal gebruik, of meer de focus op sound synthese en mogelijkheden, maar zonder multitimbraliteit.

En oh ja, niets mis met multitracking hoor... :eureka:

Laatst gewijzigd:
Neem ze allebei te beginnen met een EX5R i.v.m. budget.
De V-Synth XT zal je het het dubbele voor moeten neertellen maar is het zeker waard.
Als je crystal helder geluid je ding is zit je met de V-Synth XT goed, daarnaast kan ie nog veel meer.

Een EX5R moet je rond de € 350,- kunnen scoren, ook een prima bak waar je veel kanten mee op kunt.
Ik heb ze beide en zou ze allebei niet willen missen.

Op de V-Synth (classic) kan het wel, maar is het geloof ik allemaal wat ingewikkelder dan op de V-Synth XT.
Maar goed, dat is niet het hoofdpunt.
Dat is namelijk: het kan allemaal wel, maar dan loop je binnen no-time tegen je polyfonie aan. Ik vind het niet bepaald een serieuze optie.

V-Synth is een echt een prima bak, maar gewoon niet gemaakt voor multitimbraal gebruik. Eigenlijk maar heel weinig synths, zeker in deze klasse - ik heb het dan niet echt over romplers / workstations.
Eigenlijk wel jammer, ik heb een Z1 daar kan ik zonder problemen program patches over midikanalen instellen, daarbij kun je dan per kanaal aangeven hoeveel stemmen polyfoon de Z1 kan gebruiken, je kunt deze 12 stemmen dan verdelen over de midi kanalen., gaat erg eenvoudig.

Neem ze allebei te beginnen met een EX5R i.v.m. budget.
De V-Synth XT zal je het het dubbele voor moeten neertellen maar is het zeker waard.
Als je crystal helder geluid je ding is zit je met de V-Synth XT goed, daarnaast kan ie nog veel meer.

Een EX5R moet je rond de € 350,- kunnen scoren, ook een prima bak waar je veel kanten mee op kunt.
Ik heb ze beide en zou ze allebei niet willen missen.
Ja dat is mischien we een goede optie, ik meen dat de V-Synth XT ook externe audio kan processen? Dit is mischien wel handig als ik mijn gitaar of mijn Z1 daar op inplug? Ik heb overigens al een mc808 van roland, daar sluit ik ook bijna altijd mijn Z1 op aan of soms een microfoon of een gitaar.

V-Synth XT kan inderdaad ook processen.

Zie deze demo (meer richting het einde)

Misschien ook het vermelden waard dat je met de V-Synth XT een volledig compatible D-50 (VC-1 card) onboard hebt en de VC-2 Vocal Designer met goede vocoders en koren.
Echter moet je ze wel appart laden.

'k Zou voor de Roland gaan
Yamaha kleurtjes heb je zat.

Back