BTW op culturele diensten weer terug naar 6%

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

MacGyverGear

midi-life crisis
't Lijkt op een 1 april grap maar de BTW gaat op 1 juli WEER terug. Iedereen die via een culturele dienst, in de vorm van optredens of composities inkomsten werft moet vanaf dan weer 6% berekenen.
Het cabinet komt weer terug op z'n besluit.

Tickets die je vooraf koopt waren vanaf 25 mei 2012 al belast met 6% maar zijn dus per ingang van die datum ook 13% goedkoper. En in de nieuwe begrotingsplannen, waar de BTW verder opgeschroefd wordt naar 21%, scheelt dat dus 15%.

Wel jammer dat ze hier nu mee komen, nadat zoveel kleine theaters hun deuren hebben moeten sluiten.

Ik kan je bericht niet zo goed volgen.
zo moeilijk is het niet :D

Discussietools

subscribe.gif
Abonneren op deze discussie

6 :P
Maar BTW op zo'n kaartje was toch nu weer bij het originele lage percentage?

Als je afgelopen weekend bv naar Pinkpop bent geweest had je door de nieuwe btw regeling die per 1 juli 2011 van kracht was 13% meer betaald voor een ticket.. maar van wat ik heb gegrepen heeft de organisatie van Pinkpop er wat op toegelegd.

Tickets van voorstellingen die m.i.v. 1 juli 2012 worden uitgevoerd worden zijn dus met 6% belast en als je ze reserveert zijn ze dus ook nu al goedkoper (vanaf 25 mei 2012 al volgens mijn bron) :)

Duidelijker???

Ik zou liever een laag BTW tarief op drank, electronica en benzine willen.

Ik zou liever een laag BTW tarief op drank, electronica en benzine willen.

Dan moet je de politiek in :D

Die tickets omlaag.. 't Is natuurlijk maar een klein aspect van deze maatregel..
Ik denk.. maar vooral hoop ik.. dat er hier veel mensen nog wat inkomsten weten te genereren met het maken van composities of het doen van voorstelling/optredens..

Voor die mensen zal er dan per 1 juli dan e.e.a. gaan wijzigen en is dit natuurlijk wel weer nieuws :)

Ja precies. Dat gezwam over cultuur altijd. Als het goed zit met de genotsmiddelen, komt de creativiteit vanzelf wel.

Ik weet nooit zo goed wat ik van al dat gedoe rond cultuur moet denken ... ik vraag me wel eens af of mensen als Rembrandt , Van Gogh en Vondel ook subsidie en belastingkorting kregen. Als je echt goed bent, komt het toch wel bovendrijven. En als je niet goed / commercieel genoeg bent moet je het maar gewoon een 'hobby' noemen en er een baantje naast houden, net als de meeste mensen.

Het is wel duidelijk dat iedereen in zijn eigen straatje denkt :D

ik vraag me wel eens af of mensen als Rembrandt , Van Gogh en Vondel ook subsidie en belastingkorting kregen.

Een korting :? daar kunnen we nie echt helemaal van spreken hier natuurlijk!! Het is een verhoging van 13% die zomaar is opgelegd een jaar terug en nu wordt teruggedraaid.
Daarnaast de dienst zelf brengt netto evenveel op voor de kunstenaar omdat de belasting toegevoegde waarde immers toch verrekend wordt.
De consument moest alleen even 13% meer betalen voor dezelfde dienst... Je kunt je voorstellen wat dat met de vraag doet in een tijd als deze.
Je wilt niet weten hoeveel kleine theater gezelschappen bijvoorbeeld, die zonder subsidie een gevulde agenda hadden, nu werkeloos thuis zitten.

Ik weet nooit zo goed wat ik van al dat gedoe rond cultuur moet denken ... ik vraag me wel eens af of mensen als Rembrandt , Van Gogh en Vondel ook subsidie en belastingkorting kregen. Als je echt goed bent, komt het toch wel bovendrijven. En als je niet goed / commercieel genoeg bent moet je het maar gewoon een 'hobby' noemen en er een baantje naast houden, net als de meeste mensen.

sja dan was het werk dat Rembrandt in z'n laatste jaren maakte en alles van Van Gogh gewoon hobby projecten...

Je wilt niet weten hoeveel kleine theater gezelschappen bijvoorbeeld, die zonder subsidie een gevulde agenda hadden, nu werkeloos thuis zitten.

Kan me nauwelijks voorstellen dat mensen die vroeger 9 euro voor een kaartje betaalden niet meer komen als het kaartje 10 euro is.

Kan me nauwelijks voorstellen dat mensen die vroeger 9 euro voor een kaartje betaalden niet meer komen als het kaartje 10 euro is.

Als iedereen het zo zou bekijken was er geen crisis.. :okdan:

maar eh.. ik verzin het helaas niet, een kennis van me zit na de invoering thuis en moet het maar zien te verdienen met pianoles geven.. Sommige theaters sloten letterlijk de deuren na hun laatste voorstelling. t Is denk ik ook de tijd, waarin het toch al niet al te best gaat, een verhoging op een product van 13% mensen aan het denken zet..

Als ik de gesubsidieerde stukken kunst hier rond het dorp zie, mag de BTW voor kunst naar 300% ! :(

Als ik de gesubsidieerde stukken kunst hier rond het dorp zie, mag de BTW voor kunst naar 300% ! :(

Dat soort kunst wordt betaald door de gemeente, oftewel, uit jouw belastinggeld. Als die BTW omhoog gaat, zullen ze er niet mee stoppen, maar gewoon de gemeentebelasting verhogen. Ik zou dus uitkijken met waar je om vraagt :D

Edit: voorzover een gemeente al BTW betaald...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back