BTW op culturele diensten weer terug naar 6%

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
.... :frons:

Ja, dat wij (burgers) meebetalen aan die kunstzooi die de gemeente 'regelt' wist ik...ik bedoel er dus mee dat DAT ook maar eens moet stoppen .. of moeilijker maken, zodat er wat meer moeite gedaan wordt om wat fatsoenlijks te ontwerpen..

.... :frons:

Ja, dat wij (burgers) meebetalen aan die kunstzooi die de gemeente 'regelt' wist ik...ik bedoel er dus mee dat DAT ook maar eens moet stoppen .. of moeilijker maken, zodat er wat meer moeite gedaan wordt om wat fatsoenlijks te ontwerpen..

En iets fatsoenlijks is dan naar ik aanneem iets dat JIJ goed vindt? Een bronzen beeld van de toppers misschien? Of misschien heb je inderdaad niets met kunst. Dat is ook best. Maar dan is het wel erg waarschijnlijk dat je ook geen enkele kennis van zaken hebt.

Alleen... dat jij het niks vindt betekent natuurlijk nog niet dat de rest van de gemeente het ook niks vindt ;)

"iets fatsoenlijks" is natuurlijk ook enorm smaakgebonden. Laten we wel zijn, als we alle belastingbetalers daarover laten beslissen staat straks overal een standbeeld van Frans Bauer :D

Edit: oh, conso was me voor :D

Waarbij ze van achteren genomen worden door een 'vul maar in' ..

Dat zou best wel eens aan kunnen slaan.. :D

Even serieus, een probleem met kunst is wel de waarde bepalen, normaliter wordt die bepaald door vraag een aanbod, maar in het geval van gesubsidieerde kunst, of een overheid die voor veel geld kunst-projecten inkoopt is er natuurlijk geen sprake meer van een eerlijke waarde bepaling.

Dat zou anders geregeld kunnen worden, een kunstenaar is een ambachtsman, een ambachtsman vraagt meestal tarieven op basis van direchte en indirecte kosten + risico + winst, een kunstenaar die voor, zoals in het filmpje hier boven van Geen Stijl een bankje kan verpatsen aan een gemeente voor 30.000 euro, dat klopt gewoon niet.

Dus, wat mij betreft is er wel ruimte om overheidsgeld wat op gaat aan kunst beter te besteden, of eerlijker te verdelen onder kunstenaars in de vorm van opdrachten.

En als een kunstenaar een bepaalde naam heeft, en daarom meer kan vragen voor zijn werk, dan is het de vraag of de overheid niet moet gaan kijken naar een goedkopere kunstenaar om werk van te kopen. (Als ze dat uberhaupt al moeten doen)

en je ziet erg vaak gebeuren dat wanneer gemeentes tot zo´n aankoop overgaan, ze het kunstwerk laten uitvoeren door iemand die al geld zat heeft.

:mega:

Zoals ze ook het gemeentehuis bij voorkeur laten ontwerpen door bekende architecten?

yeps, bijvoorbeeld.

zoals het nieuwe pretpark kasteel wat ze hier in castricum hebben neergezet.
kostte alles bij mekaar 6.000.000 euro´s.

waarom kunnen ambtenaren niet gewoon in een betonnen blok werken net zoals de rest van nederland?

:koffie:

Even serieus, een probleem met kunst is wel de waarde bepalen, normaliter wordt die bepaald door vraag een aanbod, maar in het geval van gesubsidieerde kunst, of een overheid die voor veel geld kunst-projecten inkoopt is er natuurlijk geen sprake meer van een eerlijke waarde bepaling.

Dat zou anders geregeld kunnen worden, een kunstenaar is een ambachtsman, een ambachtsman vraagt meestal tarieven op basis van direchte en indirecte kosten + risico + winst, een kunstenaar die voor, zoals in het filmpje hier boven van Geen Stijl een bankje kan verpatsen aan een gemeente voor 30.000 euro, dat klopt gewoon niet.

Dus, wat mij betreft is er wel ruimte om overheidsgeld wat op gaat aan kunst beter te besteden, of eerlijker te verdelen onder kunstenaars in de vorm van opdrachten.

En als een kunstenaar een bepaalde naam heeft, en daarom meer kan vragen voor zijn werk, dan is het de vraag of de overheid niet moet gaan kijken naar een goedkopere kunstenaar om werk van te kopen. (Als ze dat uberhaupt al moeten doen)

De overheid betaalt gewoonlijk ook geen enorme sommen geld aan kunstenaars die geen naam hebben. Dus zover waarde bepaling al mogelijk is, wordt die wel degelijk meegewogen. En wanneer ze wel veel betalen is dat omdat ze als gemeente de sier willen maken met die goede naam.

Bij een opdrachtsituatie is gewoonlijk ook maar een klein percentage van het budget als honorarium voor de kunstenaar beschikbaar. De rest gaat op aan eindeloos aangepaste voorstellen, presentaties, productiekosten (het spul dat buiten staat vaak gewoonlijk door fabrieken, gieterijen etc. uitgevoerd), aannemers om het ding te plaatsen e.d. Dat is geen liefdewerk oud papier. Daar leven dus ook toeleveranciers, ambachtsmannen en kantoorklerken van.

Voor de duidelijkheid: ik ben zelf kunstenaar, en roep al jaren dat er wat mij betreft veel gekort mag worden op de kunst in de openbare ruimte. De kunstenaars worden daar namelijk sterk beperkt in hun mogelijkheden. Als gevolg staan er verbijsterend veel slappe aftreksels van wat ooit een mooi idee/ voorstel is geweest. Consensus is dodelijk voor kunst. In NL hebben we de 1% regeling. Van de bouwkosten ieder gebouw dat de overheid plaatst moet 1% in kunst voor/in/rond dat gebouw geplaatst worden. Belachelijk natuurlijk. Het ene gebouw verrijk je voor een paar duizend euro meer dan met een budget van een paar ton.

En iets fatsoenlijks is dan naar ik aanneem iets dat JIJ goed vindt? Een bronzen beeld van de toppers misschien? Of misschien heb je inderdaad niets met kunst. Dat is ook best. Maar dan is het wel erg waarschijnlijk dat je ook geen enkele kennis van zaken hebt.

Alleen... dat jij het niks vindt betekent natuurlijk nog niet dat de rest van de gemeente het ook niks vindt ;)

"iets fatsoenlijks" is natuurlijk ook enorm smaakgebonden. Laten we wel zijn, als we alle belastingbetalers daarover laten beslissen staat straks overal een standbeeld van Frans Bauer :D

Edit: oh, conso was me voor :D

Ik hou best van kunst, en dat is uiteraard smaakgebonden, en nee het hoeft absoluut niet per se MIJN smaak te zijn die er geplaatst wordt.

Maar om nu belastinggeld uit te gaan geven aan zoiets wat echt nergens bij past...?

rotonde_kunst__4_.jpg

p1010318.jpg

Sorry hoor, maar zelfs de meest simpele carnavalswagen (waar ik overigens ook niks mee heb) ziet er nog veeel beter uit!!

Ach ja, ik zal die kunst wel niet begrijpen :D

T is toch duidelijk,

1) Die kunstenaar wil zeggen, die rotonde is hier verkeerd, het had net zo goed een gelijkwaardig kruispunt kunnen zijn dan had het kunstwerk er ook niet gestaan

2) Het zwarte schaap draagt de zwaarste lasten en denkt, het moet niet gekker worden..

die varkenshaaischemerlampblghhrrrlblp*gnorprtllfggehghrss en dat motorrijdend schaap dinges op andere wolbollen met 4 poten is niet echt wat idd...
die 2e lijkt overigens een symbolische boodschap in zich te hebben... hoewel je een 'erectie' in een rotonde nutuulk ook dubieus kan noemen hehe...

Haha, ik vind deze nog wel leuk eigenlijk. Beter dan een hoop lelijke moderne/abstracte dingen die er meer uitzien alsof een peuter zijn blokkendoos heeft om laten vallen.

Leuk genoeg om ervoor mee te (moeten) betalen? :D

Jij bent lekker sociaal ingesteld, laten we alles waar we zelf geen behoefte aan hebben maar niet meer betalen, kom je lekker ver mee....

Och, zou het op zich niet erg vinden om daar de keuze voor te hebben.

Geloof je trouwens dat de gemeente dit soort dingen ook uit sociaal oogpunt doen? :erm:

Als ik zo naar de huizen erachter kijk is het wel sociaal om wat leuks te willen neerzetten......troosteloze hokken zijn dat dan......

Als ik zo naar de huizen erachter kijk is het wel sociaal om wat leuks te willen neerzetten......troosteloze hokken zijn dat dan......
true... om nog maar niet te spreken van die duffe glazen/betonnen/roestvrijstalen nieuwe gebouwen waar de enige kleur die van popi jopi corperate posters zijn (bewust contrast?)... vergelijk dat bijv. eens met die oude stations van zo'n 100 jaar geleden, daar was nog zorg aan besteed! :okdan:

Dit topic heeft zo een leuke wending gekregen :D met het gemeente apparaat in de hoofdrol, als big spender 8o)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back