Advies drumcomputer (Alesis SR-16?)

voight-kampff

I receive After Touch
In mijn hardware setup ontbreekt nog een drumcomputer. Ik ben me dus een beetje aan het oriënteren. Ik heb een beperkt budget (max. 200 euro) en kan dus kiezen uit een nieuwe drumcomputer, bijvoorbeeld de Alesis SR-16, of een tweedehands drumcomputer. Uiteraard zou ik het liefste een analoge drumcomputer hebben, maar dat zit er niet echt in voor dat geld, denk ik.
Ik hoor over de Alesis SR-16 verschillende verhalen, ik ben benieuwd naar ervaringen van forumleden...

Dit ken ik van mensen die het hebben (zelf nog nooit op gespeeld): MFB 503 of de uitgebreidere MFB 522. Leuk funky ding, en analoog!

edity: woeps, iets meer dan 200€ wel..

Dat zijn inderdaad leuke machientjes...

Dit ken ik van mensen die het hebben (zelf nog nooit op gespeeld): MFB 503 of de uitgebreidere MFB 522. Leuk funky ding, en analoog!

edity: woeps, iets meer dan 200€ wel..

Welk genre wil je gaan maken? Dat is natuurlijk allesbepalend bij het kiezen van de juiste drummachine. :)

Niet alleen genre, ook: hoe wil je em in je setup nemen, wat wil je aan bediening, sync mogelijkheden etc.?

Er zijn ook nog hele leuke wat meer obscure analoge dingen: DR55, DR110, CR8000 en de Soundmaster equivalenten (Styx / SR88). Wel wat zoeken, maar te vinden in je prijsbereik.
Ook leuk: TR626 / TR505.
O ja, en de Korg Electribes en zelfs de Monotribe.
Kortom, genoeg onder de 200.

jomox airbase.......2e hands best haalbaar in die prijsklasse, Deels analoog.....alles heeft een aparte uit :) fijn rackformaat, alles met midi aan te sturen :) ....tenzij je met sequencer wil :)

dan een TR606 :)

De MFB-522 vind ik een superfijn apparaat voor een zeer fijne tweedehands prijs (rond de 200 à 230 euro). Qua klank zit ie tussen de TR-606 en TR-808 in en de draaiknopjes zijn natuurlijk ook heel prettig voor het veranderen van de klanken. :) Kleine minpuntje is dat ie enkel MIDI In heeft (komt dus achteraan in de MIDI-keten).
De AiRBase is meer TR-909 qua klank maar vind ik vrij kil klinken en de draaiknop wil ook nogal eens verspringen wat editen via het ding zelf nogal vervelend kan maken.
De TR-606 is tof maar kost meer dan €200 en de geluidsparameters zijn standaard niet te wijzigen.
De Korg Electribe is volgens mij ook wel interessant. Ik heb m zelf nooit gehad maar er wel meerdere keren op gespeeld en vond m in elk geval goed klinken voor een virtueel analoog.
De TR-505 en 626 zijn ook tof maar wel typisch digitale akoestische drums. Zelf gebruik ik ze graag voor Chicago/acidhouse-achtige dingen.

Kortgezegd, van de opgenoemde machines zou ik voor de MFB-522 gaan. :)

Is een MPC500 niks? Lijkt me flexibel met leuke drumsampel setjes..

Heb zelf de Electribe R, leuk voor "analoge" bleeps en clicks en er valt een dikke bass drum uit te halen. Wel erg herkenbaar, maar je kan er vrij goedkoop aankopen - misschien samen met een TR505 or een goedkopere uit de Yamaha RX range? Dan heb je digitaal en analog samen. DR110 heb ik gehad, klinkt erg leuk maar sequencer is niet intuitive dus heb hem gesampled en verkocht :)

Bedankt voor jullie reacties. Ik neig momenteel naar de MFB-522 of 503. Ik heb begrepen dat de 522 meer analoge drumsounds heeft. De 503 heeft er drie + gesamplede cymbals/hihats, maar schijnt weer uitgebreidere edit mogelijkheden te hebben. Iemand ervaring met beide machines?

De MFB-522 heb ik weleens mee gespeeld, klein, niet voor grote handen en ook niet heel handig in het donker (livesets bijvoorbeeld) maar de klank is echt lekker en uiteraard ook via midi bespeelbaar.

De MFB-503 heb ik ook eens geprobeerd, voor de rest veel demo's gehoord. Wel echt een ander apparaat dan de 522. Beluister wat demo's op youtube of probeer ze zelf als je ergens de kans hebt..

Back