Goede 'slechte' Speakers

Avantones zijn gebaseerd op de echte referentie op dit gebied, de Auratones (maar die worden niet meer gemaakt). Ik denk dat je aan de behringers ook meer dan voldoende hebt.

Als we toch bezig zijn:

de laatste tijd hoor ik veel mensen om me heen zeggen dat ze helaas mijn muziek niet goed konden beluisteren want ze gebuikten die ingebouwde "*%%@#!"speakers van hun PC of labtop.

ik denk dat op welke speaker je ook mixt, het geluid zal nooit veel soeps zijn op dat soort speakers. en dan heb je ook nog die mini oortelefoontjes die overal gratis bij zitten. voor mp3 spelers, enzvoort..

mischien moet je twee van deze oortelefoontjes inbouwen in twee kleine houten doosjes.

De Grotbox 2012!

eartones

indeed ..jij begrypt m ...en dan zeggen thats the best new thing
:kroon:
behringer komt dan waarschynlijk nxt year met hun versie

rekening houden met de meest slecht mogelijke speakers heeft weinig zin , omdat een normale mix daar toch nooit goed op zal klinken. bij een transitorradiootje valt de basdrum en baslijn vaak 100% weg.

Je kan ook niet rekening houden met speakers die een compleet verkeerde chaotische weergave van het frequentiegebied geven. of te wel echte flut-speakers..

je kan wel rekening houden met een soort gemiddeld minder hifi-klinkende speaker, en dan houd dat in dat de bassen (veel) zwakker worden weergegeven.en ook het hoog/tophoog is zwak of geheel weg.
Die Auratones speaker doen ook zoiets: een goed middengebied met laag/sub en hoog/top afgezwakt.

je kan het proberen met elk setje wat betere duurdere computer speaker sets. van Diamond misschien? dat kinkt ok.
ik zou ditt in iedergeval niet proberen op heel goedkope speakertjes maar de wat grotere met redelijke versterkers ingebouwd. en geen bass subbass speaker, EQ enhancers, 3D, suurround-stereo-effect gebruiken..zulke functies zitten vaak op computer speakers.

je zou zelfs met EQ op je mix het laag en hoog weg kunnen filteren van je goede monitor-speakers en kijken of je met dat als uitgangspunt kan mixen voor kleinere speakers..
en/of afmixen op zeer laag volume zou ook misschien werken.

gewoon een keer proberen in de praktijk. een normale mix en een aangepaste mix vergelijken op youtube en via computerspeakers...

eh bbablababla! :)

Ik had tot voor kort 2 oude satelliet-speakertjes van Tevion. Speciaal gekocht omdat ze slecht klinken.
Met die slechte speakertjes kun je heel goed de volume van zangpartijen bepalen. Als het op de slechte speakertjes goed klinkt, klinkt het vaak op de grote speakers ook goed. Andersom is niet vaak het geval.

Tevens waren ze erg geschikt om op de achtergrond internetradio te beluisteren. Met een EQ-stand in Winamp klonken ze ineens niet meer zo heel slecht. Helaas heeft mijn moeder ze opgeblazen door de volumeknop van de versterker per ongeluk vol open te trekken en vervolgens geen actie te ondernemen. Die kleine 0,3watt speakertjes overleven geen 50 watt, drie minuten lang...

Ja maar ik moet wel zeggen dat die Avantones wel heel erg goed erg slecht klinken hoor. Ik heb ze laatst gehoord in een studio van een maat van me en ik herinner me nog levendig dat ik ze heel kut vond klinken. Goede investering.

Ik vind het een top-uitvinding: de beste slecht klinkende speakers ter wereld.
Maar waarin verschillen de Avantones van de gemiddelde kleine satellietspeaker?
Bij mijn mixen gaat het vooral om de volumeverhoudingen van de zangpartijen. Dat speelt zich af in het middengebied, precies wat de kleine (laptop-)luidsprekertjes benadrukken. Bij de muziek zit het vaak wel oké. Dat kan ik zelfs op de koptelefoon afmixen. Ik heb dus baat bij de kleine speakertjes van oa. Tevion die ik heb gehad. Wat voegt een Avantone daar aan toe?

Ik vind het een top-uitvinding: de beste slecht klinkende speakers ter wereld.
Maar waarin verschillen de Avantones van de gemiddelde kleine satellietspeaker?
Bij mijn mixen gaat het vooral om de volumeverhoudingen van de zangpartijen. Dat speelt zich af in het middengebied, precies wat de kleine (laptop-)luidsprekertjes benadrukken. Bij de muziek zit het vaak wel oké. Dat kan ik zelfs op de koptelefoon afmixen. Ik heb dus baat bij de kleine speakertjes van oa. Tevion die ik heb gehad. Wat voegt een Avantone daar aan toe?

je moet het ook niet hebben over slecht kinkende speakers. op slecht klinkende speakers kan je helemaal niet afmixen. als speakers echt slecht zijn, dan hebben ze het tegenovergestelde van een lineare freq. karakteristiek. En daar kan niemand wat mee.
nog erger, misschien een belabberde dynamiek en mischien wel heel veel vervorming.

Die Auratones en soortgelijke speakers zijn denk ik goede linear-klinkende speakers in het middengebied. aan beide kanten van het hoorbare freq.spectrum hebben ze een sterke afzwakking...bas, sub en tophoog vallen weg, waardoor het middengebied meer naar voren komt. En dat middengebied is strak en betrouwbaar als referentie.

En zo'n freq. karakteristiek komt in de buurt van minder hifi-klinkende speakers. zoals in Radioos, TV, computer-boxjes, enzovoort.

tevens ook heel handig om zoals Mark-T hierboven zegt, je in de mix beter te kunnen concentreren op partijen en klanken in het middengebied.

Laatst gewijzigd:
Met een beetje gezond verstand ga je geen Auratones kopen natuurlijk, maar ga naar de kringloop om voor 5 euro een stel PC speakertjes te halen.
Die van mij zijn actief met een 4 inch speakertje, best wel recht frequentie verloop maar onder de 200 Hz erg weinig volume. Voordeel hiervan is dat deze speakers flink op hun donder kunnen hebben zonder kapot te gaan, ze gaan wel heel mooi vervormen wat weer bruikbaar is om de laag weergave te controleren.

ik gebruik wel auratones, vind vooral handig om te checken of je nog kick hoort zo zonder laag in de speaker. er zit altijd wel een randje distortion op de kicks wat doorsijpelt in het mid.

in principe zou je je goede monitorspeakers kunnen gebruiken hiervoor.

zet een master EQ (shelving/ grafisch) na de totaal mix en haal zowel laag als hoog weg. misschien de karateristiek van een auratones overnemen.

en als je zo'n EQ alleen hiervoor gebruikt, dan heb je in bypass je normale afluistering en met een druk op de knop, EQ op ON je lofi-afluistering..of is dit nu weer helemaal onzin?

:-| ?

ehm, een FIR-plugin met speaker-instellingen?
naar wat ik laatst heb gelezen moet zoiets te bouwen zijn..

als je de impulse response weet van slechte speakers en de impulse response van je eigen speakers, zou je een impulse response kunnen creeeren die gecombineerd met de impulse response van je eigen speakers, de impulse response van de slechte speakers namaakt..

Moet je wel impulse responses op kunnen nemen... en die zijn dan natuurlijk ook weer afhankelijk van de gebruikte microfoon en omgeving...hmmmmm

ik gebruik wel auratones, vind vooral handig om te checken of je nog kick hoort zo zonder laag in de speaker. er zit altijd wel een randje distortion op de kicks wat doorsijpelt in het mid.

Heb je daar persè de Auratones voor nodig of zou dat ook met een andere speaker kunnen?

in principe zou je je goede monitorspeakers kunnen gebruiken hiervoor.

zet een master EQ (shelving/ grafisch) na de totaal mix en haal zowel laag als hoog weg. misschien de karateristiek van een auratones overnemen.

en als je zo'n EQ alleen hiervoor gebruikt, dan heb je in bypass je normale afluistering en met een druk op de knop, EQ op ON je lofi-afluistering..of is dit nu weer helemaal onzin?

:-| ?

Nee dit werkt ook prima. :okdan:

ehm, een FIR-plugin met speaker-instellingen?
naar wat ik laatst heb gelezen moet zoiets te bouwen zijn..

als je de impulse response weet van slechte speakers en de impulse response van je eigen speakers, zou je een impulse response kunnen creeeren die gecombineerd met de impulse response van je eigen speakers, de impulse response van de slechte speakers namaakt..

Moet je wel impulse responses op kunnen nemen... en die zijn dan natuurlijk ook weer afhankelijk van de gebruikte microfoon en omgeving...hmmmmm
De lineaire vervorming van speakers is niet "minimum fase" en dus kan je die met een gewone analoge of iir filters corrigeren.

Back