midi signaal & verlengkabels

Martin1967

Nieuwkomer
Beste MIDI kenners, :okdan:

vraagje: ik heb mijn midikabels (1 m lengte) (in & out) vanuit mijn PC naar de synth verlengd met een standaard officieel (female/male) din kabel. ( 1,5 meter)

resultaat:
- geen verlenging --> wel signaal
- wel verlenging --> geen signaal

de kabels zijn nieuw gekocht bij
http://www.allekabels.nl/MIDI-Kabel/7068/1062488/MIDI-Verlengkabel.html

Is 1,5 meter verlenging teveel om een midi signaal over te brengen? nee toch?

nee, heb kabels van 6 meter hier liggen die doen het zonder problemen.
misschien kapot of verkeerd intern gesoldeert ?

Nee dat gaat goed over vele meters. Als je het heel bont maakt krijg je hooguit latency of onderbrekingen. Er lijkt mij iets kaduuk te zijn in de verlengkabel. Kun je een plug openen of zijn ze aangegoten.

Zijn de kabels die je hebt gekocht die van het plaatje (Midi kabel) of zij het DIN kabels waar je het in je tekst over hebt? DIN ziet er van buiten hetzelfde uit maar is anders gesoldeerd (toch...?)

Voor de volledigheid: MIDI gaat prima over een DIN kabel. Een DIN kabel heeft 5 aderen, MIDI 3. Bij MIDI kabels zitten allen de middelste en de buitenste twee pinnen aangesloten.
Voor DIN Sync heb je wel een volledig bedraadde DIN kabel nodig. Veel MIDI kabels hebben maar drie drie draadjes en die werken niet met DIN sync.

Voor de volledigheid: MIDI gaat prima over een DIN kabel. Een DIN kabel heeft 5 aderen, MIDI 3. Bij MIDI kabels zitten allen de middelste en de buitenste twee pinnen aangesloten.
Voor DIN Sync heb je wel een volledig bedraadde DIN kabel nodig. Veel MIDI kabels hebben maar drie drie draadjes en die werken niet met DIN sync.

:okdan:

aha ... ik zal de kabels eens openschroeven en naar het soldeerwerk kijken. Maar als ik alle opmerkingen zo lees zou het eigenlijk moeten werken ..

Ja, ik zou gewoon kontakt opnemen met alle kabels en een nieuwe vragen, eventueel meeleveren met een volgende/extra bestelling. Het is de moeite van het prutsen niet waard.

Je kan ook de puntjes doormeten met een multimeter, kijken of er weerstand is of niet, scheelt je een hoop onnodig werk.

Ik heb de puntjes doorgemeten en ja hoor! 1 midi kabel niet goed. Probleem opgelost. :-)
Iedereen dank voor de tips!

Kan worden gesloten.

Back