nieuw hier; where to start

paulverme

Nieuwkomer
hi, ik ben al een ouderdomsdeken waarschijnlijk van 40 jaar; als je goed rekent dan merk je dat mijn muziekale interesse in de jaren 80 is begonnen en is het niet verwonderlijk dat mijn voorliefde uitgaat naar ebm, new wave, new beat, dark electro, industrial, synthpop,..... Nu ja ik heb een gevarieerde smaak dus ook pixies, smashing pumpkins,... kunnen me bekoren.
Ik heb ooit even gitaar gespeeld, maar voor de rest nul komma nul muzikale basis.
Toch zou ik graag op een bescheiden manier willen trachten om muziek te maken via de computer, maar ik start dus echt van scratch.
Als ik erin kan slagen om ongeveer iets te maken of te kopieren als early front 242 dan ben ik al vet tevreden.

dus waar start ik best en wat heb ik nodig zonder me veel kosten te maken: ik heb FL STUDIO 10 producer versie en heb een akai mpk mini keyboardje

wat heb ik nog nodig of is dit voldoende om te starten? en als dit voldoende is, hoe begin ik er dan aan? waar vind ik bv samples a la front 242 om te gebruiken?

Wees gegroet en welkom Paul!

Om met je laatste twee vragen te beginnen, als je even een uurtje gaat browsen op dit prachtige forum, kom je vanzelf een aantal draadjes tegen die je kunnen helpen met het beantwoorden. Je kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie rechts bovenin je scherm.

En wat betreft je muzikale voorkeuren, ach, smaak kun je ook ontwikkelen :).

welkom
je hebt alles in huis om muziek te maken
kant en klare samples 'a la front242' , tja , daar zul je moeten achterkomen door samples te beluisteren, zelf te maken, synths te proberen.
Weet dat zij in de jaren 80 over nog niet al te veel apparatuur beschikten ... jouw fruityloops kent al meer mogelijkheden dan al hun apparatuur samen...maar er is meer nodig dan enkel apparatuur om muziek te maken, daar kom je snel wel achter.
Front gebruikte samples uit films, speeches, etc .
Je kan ook zelf samples maken door bvb een lepel op de grond te gooien, dit op te nemen, en in een sampler te steken en dit dan af te spelen.
Of er zijn in software mogelijkheden zat om via FX etc een 'normaal' klinkende sample totaal te 'verbouwen' tot iets onherkenbaar.

Om hun percussie te imiteren zou je al eens op zoek kunnen gaan naar welke gear ze toen gebruikten, en of je daarvan samples vind.
Ik zou echter niet té ambitieus beginnen en gewoon is kijken of je na pakweg een 10tal uurtjes klooien met fruitloops 'iets' kan maken dat op 'iets' trekt, zonder al te veel een 'sound' te willen kopieren. De klank die Front toen had kwam voort uit de (beperkte) apparatuur die toen bestond. Idem voor anderen uit die tijd (bvb Klinik : voorals Korg MS20, TR808 en dan wat samples uit films)

hi, ik ben al een ouderdomsdeken waarschijnlijk van 40 jaar; als je goed rekent dan merk je dat mijn muziekale interesse in de jaren 80 is begonnen en is het niet verwonderlijk dat mijn voorliefde uitgaat naar ebm, new wave, new beat, dark electro, industrial, synthpop,..... ?

Welkom paulverme,

Muzieksmaak is HELEMAAL NIETS op aan te merken hoor!!! :okdan:

Over Fruity kan ik je helaas niets vertellen omdat ik een Cubaser in hart en nieren ben.
Veel succes met je zoektocht naar hulp om zo snel mogelijk tot een te gekken Front clone te komen!

Mijn mening is dat het meer om het gevoel van een track gaat, dan om de exacte geluiden. Vaak kun je al veel te gekke tracks maken met de sounds die je nu ter beschikking hebt, en dan gemaakt met in de stijl van de muziek/bands die je goed vindt. Daar kunnen vaak verrassende resultaten uit voortkomen.
:biertje:

hi, ik ben al een ouderdomsdeken waarschijnlijk van 40 jaar; als je goed rekent dan merk je dat mijn muziekale interesse in de jaren 80 is begonnen en is het niet verwonderlijk dat mijn voorliefde uitgaat naar new wave, industrial, synthpop,
Ik heb ooit even gitaar gespeeld, maar voor de rest nul komma nul muzikale basis
Welkom Paul.
Net zoals jou ben ik al een aardig eind in de veertig, om eerlijk te zijn bijna tegen de vijftig :engel:
Ook ik hou (voornamelijk) van eighties muziek en ben op mijn vijftiende jaar ook op (elektrische) gitaar begonnen en later toen ik wat meer geld tot beschikking had op synthesizers en heb na meer dan 30 jaar nog steeds muzikale basis :D
Maar je kunt ook niet alles hebben, ben wel altijd zeer suc6vol geweest in de :luv:

mijn voorliefde voor electronica is ook begonnen door early front...maar na 15 jaar produceren kan ik nog géén front track maken zenne...ik wil maar zeggen, leg voor jezelf de lat niet te hoog en probeer gewoon 'iets' uit die fruity te halen zonder te veel te willen klinken 'zoals front' (dit om frustratie te vermijden ;-)

Als ik erin kan slagen om ongeveer iets te maken of te kopieren als early front 242 dan ben ik al vet tevreden.
Maar Front bestaat al. Niet geïnteresseerd om je eigen muziek te maken?

wat heb ik nog nodig of is dit voldoende om te starten? en als dit voldoende is, hoe begin ik er dan aan? waar vind ik bv samples a la front 242 om te gebruiken?
Meer dan genoeg!!
http://warbeats.com/Community/Forums/aft/57
http://samples.kb6.de/downloads.php
Nog een paar heel goeie gratis synths:
http://kunz.corrupt.ch/
http://www.buchty.net/ensoniq/
En nog wat vocals van Youtube samplen, en je hebt alles ;)

Welkom!

Voor jaren tachtig muziek te maken gebruik ik FL Studio als sequencer met:

Zenhiser 80s samples en Zero G Nostalgia voor drums
En voornamelijk de volgende vsti's: U-He Zebra, SonicProjects OP-X II, Arturia Analog Factory, DiscoDSP Discovery en de SQ8L.

Daarnaast gebruik ik als hardware:
Korg Microkorg
Korg Radias
Alesis Micron
Waldorf Blofeld

Ik raad aan om niet meteen vol gas dure plugins of synths te kopen. Er zijn genoeg gratis plugins (probeer sowieso de gratis SQ8L, instant 80s en ook de UNO62) en samples te vinden waar je mooi mee kan beginnen. Als je dan wat leuks kan maken en weet wat je wil kan je altijd nog uitbreiden met plugins en samples.

Kijk sowieso eens op kvraudio.com, daar kan je een mooi overzicht vinden van (gratis) plugins!

Hoop dat je er iets aan hebt.

bedankt voor alle reacties.

mijn keyboard is vandaag met de post aangekomen.

Ik heb al wat met FL Studio aan het spelen geweest en jullie reacties bekeken en het is echt een enorme berg aan info en mogelijkheden. Zal niet makkelijk zijn om door het bos de bomen te blijven zien.

Ik ben niet muzikaal genoeg aangelegd (creatief gezien dan), dus wil ik toch eerst trachten iets min of meer te imiteren, en wie weet wat er daarna gebeurt. Mijn ambitie is puur hobbyisme en niet echt om zelf iets onvergetelijks te maken.

Ik was begonnen met NO SHUFFLE van front 242 en merkte toch hetvolgende:
1. het is erg moeilijk om in het grote aanbod van sounds de juiste sound te vinden. Bijna onmogelijk voor mij eigenlijk. BV de juiste kick vinden is al moeilijk :-)
2. van dit nummer kon ik online nog een TAB vinden en zo vond ik toch wat basisnoten. Maar voor de rest vind ik op internet toch weinig tabs voor de muziek die mij interesseert. Iemand tips (front 242, feindflug, project pitchfork, wumpscut, suicide commando, das ich,....... die stijl).
3. midi files: in een ver verleden heb ik ooit eens enorm veel midifiles uit de jaren 80 gedownload en dit gratis. Nu kon ik niet meteen gratis files vinden (iemand tips)

4. tis niet simpel, maar wel leuk

Goed bezig!

Ik kan je helaas niet helpen met samples in de richting van bovenstaande artiesten, maar wel één belangrijke tip/waarschuwing geven en dat is dat het wel een tijdje duurt voordat je op een punt komt dat je muziek mooi wordt. Dit betekent dus veel doorzettingsvermogen hebben en niet opgeven.

Off topic: Proficiat Exo! Maar euh, zit je dan niet al gewoon 5 jaar lang aan de verkeerde kant van de 40? :)

Breek me de mond niet open...:bekdicht:
Life begins at 40! tot wanneer je een half uur erna beseft dat je werkelijk 40 bent... :stupid
Doch, ik ben blij dat ik nog aktief mei '68 heb meegemaakt! :P (wellicht vanuit m'n kinderpark :D ) én de 70's én the 80's, net zoals Paul :) en ook jij, Dr Van Landsberg :W
Niettemin, bedankt! :kroon:

Back