Honderden softsynths en plugins!?!?

Tom Thomas

Oude club klinkt nog steeds het best
Sinds het opkomen van steeds krachtigere processoren en steeds meer MB's aan giga's harde schijven en ram geheugen, is ook de software ontwikkeling op het gebied van softsynths en plugins ontploft.
Als muziekliefhebber en altijd enthausiast naar iets nieuws ben ik net als menig ander aan het verzamelen geslagen van al die softsynths en plugins.
Nou zat ik laatst eens te denken....wat gebruik ik er nou eigenlijk van?
Eerlijk gezegd niet zo veel.....
Mijn favorieten zijn NI en Waves wat geen verrassing is denk ik. Daarnaast nog wat op zichzelf staande goeie dingen zoals Waldorf D-pole of Albino en nog een paar smaakmakers die ik even vergeten ben maar dan houdt het wel op.
Ik trek zo'n plugin of softsynth ook niet helemaal binnenste buiten. Ik probeer ermee te maken wat ik in m'n hoofd heb, (soms gebeuren er leuke ongelukjes die ik dan ook gebruik) en af en toe automatiseer ik een handeling maar dan houdt het wel op. Voor EQ en compressie heb ik mijn vaste plugins.

Ik verbaas me er dan ook over dat er zoveel 'nieuwe' softsynths en plugins uit blijven komen. Weer een nieuwe softdrum emulator, weer een nieuwe EQ of distortion plugin. Zijn al die nieuwe softsynths en plugins nu echt zo anders als de al bestaande dat we ze toch weer moeten aanschaffen? Ik vind van niet....
Ik denk dat het wachten is op een eventuele 'break thru' waarna er weer een weg open ligt voor geheel nieuwe sounds en klankbewerking. Tot die tijd blijf ik lekker bij m'n Waves en NI.

gr. Tom;)

idem hier.
ik ben het echt meer dan zat om overal achteraan te lopen en ik ben zo'n half jaar geleden begonnen om mijn bestaande set-up beter te leren kennen. en dat werkt zooo veeeel lekkerder dan elke keer presetjes aanpassen.

Ik denk dat cyan_circle hier de spijker op zijn kop slaat. Softsynths werken nu eenmaal niet zo intuitief als een echte synth (misschien verschillen de meningen, maar dat terzijde), maar je kan er wel degelijk veel mee. Het kost alleen wat meer tijd om ze te leren kennen.

Dus beter 1 vogel in de hand dan tien in de lucht. Of in dit geval. beter 1 softsynth op je computer dan 10 op CD-ROM.

Ik heb zelf ook heel veel softsynths enzo maar nou heb ik laatst ze bijna allemaal van mn PC gegooid op een paar na, en volgens mij heeft dat echt geholpen
Zo dwing je jezelf als het ware om een synth beter te leren kennen wat bij software ook wel noodzakelijk is.
Overdaad schaadt, zeker ook bij de softsynths!

Al die evaluatieversies zijn wel leuk maar meer dan een leuke indruk krijg je niet altijd.

Maar van de freeware softsynths (en dat zijn er best wel wat als ik kijk naar m'n verzameling) toch best wel wat. Niet allemaal supergoed maar soms bruikbaar. Meestal toch dat de commerciele softsynths meer te bieden hebben maar die koop je dan ook niet zomaar even, daar mag je best wel over twijfelen lijkt me.

Helemaal mee eens

Ik heb zojuist op een ander forum een stukkie geschreven over dit onderwerp. Dit naar aanleiding van de hype rond de nieuwe mac. Volgens mij worden we de laatste tijd door al die `gratis`plugins enerzijds te verwend en anderzijds flink in de luren gelegd. Al die eenvoudige en vrije mogelijkheden om onze studioos uit te breiden door nog een nieuw pluginnetje te downloaden doen vergeten dat we gewoon hard moeten werken voor onze shit. En rustig aan doen om zo onze apparatuur creatief te gebruiken. Errug frustrererend wanneer je na een paar maandjes intensief gebruik van je nwe computer zn plafond heb berijkt maar inmiddels zo gewend bent aan het feit dat alles gratis kan zijn. enne dan kompt er zo een nwe mac uit. Tja dan moet je ineens een hoop geld neer tellen om dat extra plugintje te kunnen gebruiken. Mijn idee is wel dat van die outboard kaarten zoals bv powercore een goede middenweg zijn. Je betaalt voor een goed product niet voor eentjes en nulletjes en gaat er hopenlijk ook met meer respect mee om. Beter zoiets aanschaffen dan meerennen in de tredmolen van steeds vettere cpu´s ... mmm.. Het hele studiogebeuren s natuurlijk een tredmolen maar ach .. dat heb ik nie gezegd...
..maar ondertussen voor ik genoeg pegels heb voor die powercore.. weet er nog iemand een leuk nieuw pluginnetje?

Crappiest DJ

Re: Honderden softsynths en plugins!?!?

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Ik verbaas me er dan ook over dat er zoveel 'nieuwe' softsynths en plugins uit blijven komen. Weer een nieuwe softdrum emulator, weer een nieuwe EQ of distortion plugin. Zijn al die nieuwe softsynths en plugins nu echt zo anders als de al bestaande dat we ze toch weer moeten aanschaffen? Ik vind van niet....

Helemaal mee eens,
Neem bijv. de meegeleverde plugin's in Logic.
Deze zijn van hele goede kwaliteit en hebben lage proc. belasting.
Veel meer heb je dan toch niet meer nodig.....

Ik denk dat het over een tijdje wel zal afzwakken omdat de markt verzadigd raakt.

Grt. Ronald.

Helemaal mee eens.

ik heb Paar maanden geleden alle overbodige of niet gebruikte softsynth en pluggies uit mijn pc gehaald.

veel overzichterlijker !

Tuurlijk hou ik wel een paar over.

zoals softsamplers: Halion en Kontact

en softsynth : Pro-53 , FM7

Re: Re: Honderden softsynths en plugins!?!?

Re: Re: Honderden softsynths en plugins!?!?

Origineel geplaatst door Roonan
Ik denk dat het over een tijdje wel zal afzwakken omdat de markt verzadigd raakt.

vraag ik me toch af. ik denk dat er qua (virutele) interface nog veel te ontwikelen valt en dat ook computers hier hun eigen (grafische) kracht in hebben. aangezien de dsps steeds sterker worden vinden sommige mensen het moeilijker om hun dsp te beheersen. hier zullen nieuwe interface-oplossingen voor moeten komen. en hierdoor zullen nieuwe markten ontstaan waardoor alleen oude markten verzadigd kunnen raken.

maar ja, kan ook gelul zijn...

Al die gratis vsti's bieden mij wel een uitgelezen mogelijkheid om te ontdekken welk typen voor mijn doeleinden het meest geschikt zijn en/of het prettigst werken. Uiteindelijk zal ik waarschijnlijk wel de beste (voor mij dan) bewaren en de rest dumpen (of op een cd-tje achter de hand houden voor "you never know").

Ik zie het zelf net als de mesten van jullie hierboven. Toch probeer ik er nog regelmatig veel uit als de specificaties me aanstaan, als ik het idee heb dat het wat aan m'n huidige setup toevoegt of als het qua specificaties lijkt op een synth welke ik al gebruik en waarvan ik denk dat hij die lijkende synth zou kunnen overtreffen...

Synthedit VSTi's sla ik per definitie over ;) Hebben toch uiteindelijk allemaal dezelfde soundengine en die vind ik niet goed genoeg...

Daarnaast kan je inderdaad beter de 'sound' van je favo synths goed leren kennen zodat je tijdens het produceren direct weet waar je naar moet grijpen als je iets zoekt!

Tja ik had zelf ook een aardig lijstje met VSTi's maar heb er laatst wat van de hand gedaan omdat ik gewoon ff verdronk in de synths en er van creativiteit maar nauwelijks sprake was....

Heb het nu dus flink uitgedund en alleen de interessante dingen tussen uit gevist

Ik heb laatst LM4 MkII XXL,Waldorf D-Pole,Halion,Model E,M-Tron en Waldorf Attack verkocht omdat ik ze nauwelijks gebruikte en ik met de software die ik nu heb nagenoeg dezelfde mogelijkheden heb ,het voegde dus niets toe..

Ik draai nu Cubase SX,Wavelab 4.0,Waves Renaissance collectie,TL-Audio EQ-1 Plug in,Kontakt,Reaktor,Absynth,FM7 en Tassman en daarmee kan ik ook alles.

Wat betreft Freeware VST dingetjes ben ik best selectief omdat het veel op elkaar lijkt..
Enigste interessante vind ik de SIR (convolutie) de FreeBie (303 emu jaja alweer 1) en de plug ins van Digital Fishphones

Ik verwacht wel veel van NI in de toekomst blijven toch mijn favorieten...

(Dus koop alles ook Legaal ! En geef de fabrikanten waar ze recht op hebben :okdan: )

Origineel geplaatst door djcrap
Helemaal mee eens

Ik heb zojuist op een ander forum een stukkie geschreven over dit onderwerp. Dit naar aanleiding van de hype rond de nieuwe mac. Volgens mij worden we de laatste tijd door al die `gratis`plugins enerzijds te verwend en anderzijds flink in de luren gelegd. Al die eenvoudige en vrije mogelijkheden om onze studioos uit te breiden door nog een nieuw pluginnetje te downloaden doen vergeten dat we gewoon hard moeten werken voor onze shit. En rustig aan doen om zo onze apparatuur creatief te gebruiken. Errug frustrererend wanneer je na een paar maandjes intensief gebruik van je nwe computer zn plafond heb berijkt maar inmiddels zo gewend bent aan het feit dat alles gratis kan zijn. enne dan kompt er zo een nwe mac uit. Tja dan moet je ineens een hoop geld neer tellen om dat extra plugintje te kunnen gebruiken. Mijn idee is wel dat van die outboard kaarten zoals bv powercore een goede middenweg zijn. Je betaalt voor een goed product niet voor eentjes en nulletjes en gaat er hopenlijk ook met meer respect mee om. Beter zoiets aanschaffen dan meerennen in de tredmolen van steeds vettere cpu´s ... mmm.. Het hele studiogebeuren s natuurlijk een tredmolen maar ach .. dat heb ik nie gezegd...
..maar ondertussen voor ik genoeg pegels heb voor die powercore.. weet er nog iemand een leuk nieuw pluginnetje?

Crappiest DJ

De Powercore heb ik ook en inderdaad, dat is toch een software kwaliteit die een flink trapje hoger staat in vergelijking met andere soft plugins en dan heb ik het met name over de reverbs.

Mensen laten zich inderdaad in de luren leggen door die steeds mooier wordende interfaces en de 'nog meer' mogelijkheden.
Laatst las ik hier ergens een thread over een softsynth met 'maar liefst' 30 filters. Degene die dit schreef was erg enthausiast over die dertig filters. Dan gaat er bij mij toch wel een vraagje branden. Heb jij dan een sound in je hoofd waar je 30 filters voor nodig hebt om die te maken? Of andersom, als je weet dat je een softsynth met 30 filters tot je beschikking hebt die je tegelijkertijd kunt gebruiken, doemen er dan allerlei sounds in je hoofd op die eerst niet te maken waren maar nu met deze mogelijkheden wel? En weet je dan ook hoe je al die filters gaat gaat instellen? Vervolgens zijn er dan ook weer tal van modulatie mogelijkheden om al die filters weer een eigen sequense te geven of ze kunnen elkaar moduleren....
Ik vind het knap als je weet wat voor sound je daar mee gaat maken. Ik kan het niet.
Voor mij is zo'n softsynth met bijna ongelimiteerde mogelijkheden meer een gokautomaat. Zet 30 filters achter elkaar of een paar paralel, laat er een paar elkaar moduleren, gooi er ook nog wat lfo-modulatie bij en dan op de playknop drukken en afwachten hoe het klinkt....

gr. Tom;)

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Zet 30 filters achter elkaar of een paar paralel, laat er een paar elkaar moduleren, gooi er ook nog wat lfo-modulatie bij en dan op de playknop drukken en afwachten hoe het klinkt....

Dat lijkt me op zich nog wel een geinig speeltje :D

ik ben nog geen hardcore kenner op het gebied van softsynths, maar inderdaad, na verloop van tijd
kun je er gewoon te veel hebben. in Floops bijvoorbeeld heb je de "nieuwe generatie" ts 404 zitten.
een zeer simpel synthje waar je toch al verdomd veel mee kunt. ook de 3osc, simsynth en anderen
geven reeds veel mogelijkheden. ik voegde daar nog een piano vsti van mda aan toe, en een of twee
andere synthjes... en dit gaat het worden voor mij. de rest kan de boom in. kan dit alles op een dag
voor mij niet meer voldoende zijn, dan kan ik nog steeds iets bijzoeken, maar voorlopig is dit meer
dan voldoende. ik voegde er onlangs nog freealpha van linplug aan toe. Deze kan ook zeer veel en veel
presets te vinden op het net. dreamstation had ik al langer. ik zie mij dus niet hier nog dingen aan toevoegen
op dit moment. laat ik het even hier maar mee doen ;)

sommige softsynths zien er inderdaad overweldigend uit, en de mogelijkheden zijn oneindig bijna.
maar gebruiksgemak gaat soms achteruit. en de snelheid dat ik ze leer gebruiken ook ;)

dus nee, even lekker "minimaal" en toch reeds vrij uitgebreid

"less is more!"

Origineel geplaatst door Kevin
Wat betreft Freeware VST dingetjes ben ik best selectief omdat het veel op elkaar lijkt..

Dat zeg je maar om jezelf minder schuldig te voelen over het feit dat je geld gespendeerd hebt aan commmerciële soft-synths... ;)

Er zitten tussen die freeware-spullen wel wat handige dingen. De dingen van e-phonic vind ik persoonlijk echt wel zeer bruikbaar. De "drumatic" heb ik echt al verschillende keren gebruikt omdat die wel wat leuke dingen kan...
Ik ben normaal gezien meer een hardware-man. Ik gebruik dus eigenlijk vooral soft-synths als aanvulling, maar die freeware dingen hebben mij nog nooit teleurgesteld.
Ik hou ook vooral van minimalistische dingen met beperkte mogelijkheden. Das veel beter voor de creativiteit dan die all-in-one super-soft-synths met massa's envelopes en een modulation matrix waar je een vliegtuig op kan landen...

Er zijn zoveel softsynths.. wie kan er tips geven welke een beetje goed zijn?

1. drums (909/808 iig dance)
2. strings en pads
3. basjes (diepe voor tech-house)
4. basjes (funky basjes voor club)
5. harde leadsounds

Lijkt me wel fijn om met een setje van 5 softsynths aan de slag tegaan...

Back