[Radikal] Spectralis

wow wow wow en nog eens wow

wat een bak. die hybrid (semi-analoge) synth alleen al. LOL.
wat een schitterend geluid zeg. eerst had ik een klein beetje moeite om de 24LP filter gewend te raken,
maar dat kwam omdat ik de range van die filter niet goed kon inschatten door de encoder ersolutie (wat een bereik en nauwkeurigheid= enorme resolutie in de sweep = snelle filtersweeps best automated of via LFO/envelope/modwheel ipv de encoder)).

gewoon 1 zaagtand of blokgolf, filter erover, resonance omhoog, filterenvelopje goed zetten... man man man. lekker lekker lekker. pompende filters/overdriven acids etc. ongeziene routing mogelijkheden... wat ben ik blij met deze bak!!!!!

de helderheid en het bereik is toch niet alledaags en dit alleen al met 1 osc. nog een sub oscje, nog even fm met een andere osc nog wat ringm...veel te veel LFO's, 20+ parameter sequencerlines, drumgrid en steprecording, realtime recording, motif swapping on the fly... veeel te veel goed spul, lol!!

en die mensen maar zagen over een inmiddels ongelooflijk feature rijke OS. ik begrijp dat niet, echt niet. ok, je kan je lfo's voorlopig niet syncen aan BPM, een beetje vreemd, maar is dat nu iets om zo over dood te vallen??? pak een sequencerline zet de parametrglide naar wens en maak de meest complexe gesyncete LFO's zelf, simpel!!

voor mijn part had hij enkel de synth op de markt gebracht zonder die immense hoeveelheid features die er nu al inzitten.
dat groovebox gedoe is volledig misleidend, mensen, de synth zelf is fantastisch, daarvoor moet je hem kopen, derest is bijzaaaaak.

ik neem dat terug vandie bijzaak, ik bedoel: met de spectralis 2 heb je daar 2 gig???? sample storage (let wel 64mb ram!, maar dat is toch al meerdan genoeg voor een 'groovebox', lol) voor 3 dsp synth parts die je zelf met je eigen samples (bv van de hybrid synth) volpropt...

wat kan een mens nog meer vragen????

als muziekant snap ik veel kritiek niet. dat is mijn mening. die spectralis gaat NOOIT de deur uit, never ever. en ik ben dan nog iemand die zweert bij grote LCD's, trackers en standaard sequencer software om te componeren.

ik heb deze week ook een sherman filterbank2 om aan men mixer te hangen... nog zo'n ding waarvan je denkt, WTF schitterende lo-fi filterklank zeg, perfect maatje voor de schitterend cleane filter van de spectralis! die freacky youtube filmpjes doen die FB echt geen eer aan, de sherman is een zeer bizarre filterbank lol, zeer funky, prachtige distorted elec guitar- achtige feedback geluiden als je er gewoon een sinusje doorheen jaagt, N U T S.

even afkoelen van mijn enthousiasme, lol, phew ;-)

een uiterst gelukkige spec1 (2de hands) en FB2 gebruiker!

Leuk enthousiast verhaal Redhat! Heerlijk :okdan: Ik zou er ook best een keer eentje willen.

Ik sluit niet uit dat ik er zelf nog eens 1 terugkoop voor de juiste prijs.

Gewoon mooie machine met vooral een erg goede sound.
Vind het sowieso altijd leuk om te lezen hoe bij iemand met een aankoop is. :okdan:

heb em ook gehad, en ik moet zeggen voor een alles-in-1 product is het wss as good as it gets.
erg mooi ding.....

maar tog weggedaan

Ik snap de kritiek in veel gevallen juist wel. Je leest niet vaak dat mensen ontevreden zijn over de sound of over de som van alle functies. De kritiek is vaak juist praktijkgericht en in mijn ogen terecht geweest.

Ja, het klopt dat er idioot veel mogelijk is met de Spectralis. Veel van de kritiek is/was gericht op het uitblijven van de beloofde functies. Vergeet niet dat sommige gebruikers al sinds 2005 (!) wachten op essentiële zaken als een mac-sample converter. Op één vlak is het supergoed uitgewerkt, op een ander vlak juist helemaal niet.

Het is goed om te zien dat er na zoveel tijd eindelijk weer wat gang in de ontwikkeling zit. Het is een toffe bak. Het grote probleem zit nu geloof ik nog in het opnemen van knopbewegingen. Als dat af is, heb je er weer een hele mooie feature bij.

Hoi, hoe zit het met het sampler gedeelte kan men dat vergelijken met een rs7000 want ik gebruik vaak hele lange samples uit films enzo.

Sampler gedeelte is kwa klank goed....beter denk ik dan de RS-7000, maar dat is meer gebasseerd op enkele keren een RS-7000 gehoord te hebben.....
Veel modulatie mogelijkheden.
Op de nieuwe past 4 gig, dus dat is wel genoeg.
Gebruik jij lange samples tijdens liveset? Als je dat alleen in de studio doet zal ik ze uit de computer laten komen.....

GrtzzzRb

Tijdens livesets ook, ben eigenlijk alleen maar met live bezig vandaar ook deze interesse.
Gebruik soms samples (tekst uit films) van bijna een minuut lang in mono natuurlijk.
Als tie dat kan ben ik al blij :)
Buiten dat word ik aardig opgewonden van de live mogelijk heden van de spectralis die aparte drum sequencer.
Wilde eerst voor een Dark Energy erbij gaan maar dit is veel leuker en dan doe ik de rs7000 de deur uit.

Yes! Ik heb hier voor me een spectralis I :luv:

Er zit niet de laatste firmware op maar 097L.
Ik kan niet registreren op het forum ivm onderhoud eraan en de handleiding verwijst me naar dat forum voor de uitleg hoe men kan updaten.

Wil iemand zo vriendelijk zijn mij uit te leggen hoe ik de firmware kan updaten dan kan ik beginnen met het leren besturen van dit monster :P

Alvast bedankt.

Spectralis1_104H.COD

Spectralis1_104H.COD

Firmware Downloads
The spectralis offers easy firmware uploading and flashing via USB. Firmware updates will add further functionality to your spectralis.Please follow the following procedure in order to update your spectralis.

1.) Connect the spectralis with the USB cable to your computer. (Windows 2000, XP, MAC-OSX).

2.) 3 or less new mediums will appear on your desktop or explorer after a few seconds. The number of mediums differ dependent on inserted SmartMedia Cards. If no card is inserted, some OS versions are only showing up the internal Flash-Rom.

3.) Drag and drop the downloaded *.cod file onto the spectralis SPC_FLASH medium.

3a) Important Information for MAC Users: Please unmount the spectralis mediums after copying the file to the SPC_FLASH memory. Otherwise, the firmware file will not be copied correctly onto your spectralis!!!Unmounting can be done by drag and drop the medium icon onto the trash-icon!

4.) Press and hold the spectralis [Shift]-button and while holding down please push the [system]-button.

5.) Select the third menupage at versions below 095 and menupage 4 at systems above 095 with the [Page-Up]-button and select there the Upgrade Option by pushing the encoder labelled "Upgrade".

6.) A display dialog will appear asking, whether you want to update the firmware with the new version. In case you are seeing there an older version than the one, you have copied to the SPC_FLASH medium, please select the latest one by pushing the [Page-Up]-button multiple times until the latest one appears in the dialog.

7.) Confirm the update with the real [Enter]-button or the encoder button labelled with [Enter].
8.) After about twenty seconds the spectralis will automaticly reboot with the new version.

9.) Versions below 0.93 will start the upgrade dialog by pushing the [Record]-button while holding down the [Shift]-button.

Attachments

• Spectralis1_104H.zip
    383,2 KB · Bekeken: 148
Vriendelijk bedankt n303y :okdan:

Hij is fijn :)

Ik mis momenteel nog een goeie multifunctionele synth in men setup.
Momenteel heb ik een RM1X, Akai S1000, xoxbox, diy drone bak en een mbase 01.
Ik dacht eerst een Virus b oid te kopen, maar de RM1x en de S1000 verkopen en een spectralis in de plaats lijkt me ook wel interessant.

Hoe is de synth engine? Moet je veel in menu's zitten klooien?

Het is een modulaire synth waar je parameters koppelt aan functies met waardes.
De synth engine heeft wel veel page's, maar dat is onvermijdelijk met zoveel functies.
Lastig te programeren in het begin wellicht, of als je nog niet goed in synthese bent....
Als je de patch voor je ziet is het makkelijk om het geluid te maken, altans voor mij dan.

Verder heb je een uitgebreide audio routing, lastig, maar als je hem door hebt erg fijn.

Net ergens gelezen dat je geen parts kan muten en niet in overdub kan/kon opnemen.
Is dit al gefixd met een os update?

Back