[Radikal] Spectralis

Origineel geplaatst door pal
Ik gebruik de spectralis nu met een Poly evolver.... echt pure magie ;-)

Volgens mij zijn er nu 3 synthforumleden met een Spectralis klopt dat?

:mega:

ik heb hem sinds gisteren, maar moet je wel zeggen dat er nog wel wat werk aan de winkel is voor Jurgen, er zijn best nog wel wat functies die het nog niet doen.

verder vindt ik het wel vreemd dat alles ( handleiding en user pagina op de website) in het duits is. Voor mij is dat niet z'n probleem, want heb 10jaar in duitsland gewoon, maar kan voor ander toch wel zeer lastig zijn.

Was het niet zo dat de ontwerper van dit ding ook met Quasimidi te maken had?

Zo ja dan blijf ik er even vanaf tot het allemaal af is!

Origineel geplaatst door Septic
Is volgens mij de wreedste bak die de laatste 15 jaar is uitgekomen.......

Ik heb al aardig wat drumcomputers gehad, maar deze is echwel de lekkerste.

De analoge synth en dsp synths zie ik ook eigenlijk als bonus, al zijn die ook niet te versmaden.

De machinedrum UW blijft hier schril bij afsteken 96 mb ipv 2 mb samplerom/ram + 2 pcmcia slots
En deze pompt en zuigt als een bezetene. Wat een pressie krijg je uit de 808 kicks zeg.

Dit gaat zeker een klassieker worden.

Ik zie 2MB niet echt als limitatie bij de UW. Verder denk ik dat we het ook over 2 verschillende machines hebben.
De Machinedrum UW heeft inderdaad RAM DSP geheugen, vergeet dat niet!!! Dat is heel wat anders dan ff gewoon normaal geheugen uit een sampler. De UW kan zaken met audio uithalen die ik nog nooit uit iets anders dan reaktor heb horen komen.

Ik denk ook niet dat features gooien veel zin heeft bij dit soort apparaten. Maar da's mijn mening.
Maar het ziet er allemaal mooi uit en de audio demo's vallen me ook niet tegen!

Er is zeker nog werk aan de winkel, maar je kunt er al aardig mee knallen hoor.. Nu is het wel zo dat ik waarschijnlijk een nieuwer os heb aangezien de mijne een aantal weken geleden door Joerg onderzocht is.. en daar ook meteen voorzien van het nieuwste os.. deze staat nog niet op de website helaas..

Verder is zijn website wel in het engels, evenals de userpagina...handleiding is ook te downloaden in het
engels..als pdf....

Origineel geplaatst door bass-molecules
ik heb hem sinds gisteren, maar moet je wel zeggen dat er nog wel wat werk aan de winkel is voor Jurgen, er zijn best nog wel wat functies die het nog niet doen.

verder vindt ik het wel vreemd dat alles ( handleiding en user pagina op de website) in het duits is. Voor mij is dat niet z'n probleem, want heb 10jaar in duitsland gewoon, maar kan voor ander toch wel zeer lastig zijn.

Origineel geplaatst door Acidfever
Was het niet zo dat de ontwerper van dit ding ook met Quasimidi te maken had?

Zo ja dan blijf ik er even vanaf tot het allemaal af is!

De techneuten van quasimidi hadden altijd te gekke idee-en.
Kijk naar de idee-en achter de laatste producten het hadden wereldmachines kunnen zijn.
Mits de directie de hand niet zo op de knip gehouden had!

Origineel geplaatst door pal
Er is zeker nog werk aan de winkel, maar je kunt er al aardig mee knallen hoor.. Nu is het wel zo dat ik waarschijnlijk een nieuwer os heb aangezien de mijne een aantal weken geleden door Joerg onderzocht is.. en daar ook meteen voorzien van het nieuwste os.. deze staat nog niet op de website helaas..

Verder is zijn website wel in het engels, evenals de userpagina...handleiding is ook te downloaden in het
engels..als pdf....

Just type http://www.spectralis.de/user_area_us instead of "user_area" to reach the english language version of the website. You may bought the unit from a german dealer who only had the german letter with the infos. You will also benefit from a new OS (93K) with pattern independent sound storaging and a very complex LFO section for the hybrid-synth beside many bugfixes.

Een vergelijking tussen een machinedrum en een spectralis gaat idd niet op....

De spectralis is veel beter ;)

Ik heb de Quasimidi Sirius en Polymorph ook beide gehad. Dit waren qua gebruikers gemak echt toppers. Alleen de audiokwaliteit was matig.

De Spectralis is gewoon the next generation van de sirius en polymorph. De gebruiksvriendelijkheid en aantal knoppen doen zeer aan deze twee apparaten denken alsook de de opzet van de Spectralis. Kruis een sirius met een polymorph voeg daaraan toe super ADDA conversie en sampleram en ziedaar: de Spectralis. Even kort door de bocht dan. Dit is volgens mij het apparaat wat Joerg al in 1990 had willen maken, maar toen waren de DSp`s nog niet zo krachtig als nu....

Maar we vergelijken dus een Analog Synthesizer/ Beat matrix/ filterbank (Spectralis) met een 16 part percussion synthesizer (Machinedrum).

Dat zijn de termen die beide fabrikanten hun apparaat geven. Waar moeten we beginnen met vergelijken dan? Mja in beide termen komt het woord synthesizer voor..... ik snap niet waarom de MD in deze discussie wordt aangehaald.

Neemt niet weg dat ik de synth demo's van de Spectralis wel erg goed vind klinken. Mooi warm en diep!

Laatst gewijzigd:
@ acidfever;

Nou, omdat sommigen mischien de machinedrum als ultieme beatbox zien. De spectralis is idd meer dan een beatbox, maar kan wanneer je alleen drumparts uit de spectralis gebruikt, de vergelijking met iedere drumcomputer aan. ook al is het geen dedicated drumbox. Dat is mijn punt; alleen als drumbox is ie zijn geld al waard.......

Het gaat erom hoe goed ie klinkt etc en dan moet je wel eens een vergelijking maken.......
Het gaat idd niet over spectralis vs. machinedrum.

Dus weer On-Topic

De USB connectie werkt ook super en het is een eitje om zelfgemaakte sounds of drumkits erin te kopieren.

Origineel geplaatst door Septic
@ acidfever;

Nou, omdat sommigen mischien de machinedrum als ultieme beatbox zien. De spectralis is idd meer dan een beatbox, maar kan wanneer je alleen drumparts uit de spectralis gebruikt, de vergelijking met iedere drumcomputer aan. ook al is het geen dedicated drumbox. Dat is mijn punt; alleen als drumbox is ie zijn geld al waard.......

Het gaat erom hoe goed ie klinkt etc en dan moet je wel eens een vergelijking maken.......
Het gaat idd niet over spectralis vs. machinedrum.

Dus weer On-Topic

De USB connectie werkt ook super en het is een eitje om zelfgemaakte sounds of drumkits erin te kopieren.

Maar heeft de Spectralis nou ook drumsynthese of is dat allemaal samples?

Origineel geplaatst door Acidfever
Maar heeft de Spectralis nou ook drumsynthese of is dat allemaal samples?

The spectralis has a sampling section for drums - however, you have independent digital multimode filtering with resonance up to self resonance for each drum part with envelopes for the filters and the amplifier as well. We will add further prameters to this section in future upgrades. But you can already create drum sounds by just loading a simple wave and forming the sound with the synthesis parameters, the spectralis already has.
You can also feed the signal of a drum part into the hybrid synth section or into the fixed filterbank and can modulate the filtering of the fed signal with the step sequencer. These setups will be saved for each pattern independently. With other words, the whole routing between the analog and the digital section can be changed for each pattern.

hoe zit het nou precies? :confused:
is de spectralis hardware matig helemaal af? maar de software nog niet?
zijn alle beloofde functies van het appaaraat toegankelijk of word er half werk verkocht?

zou graag meer willen weten van jullie dit zou namelijk mn nieuwe werkpaardje kunnen worden.

Mja door het analoge gedeelte gaan mijn handen toch ook wel jeuken hoor! Maar je kunt niet alles bezitten.

Zou bijna de Rs7000 in de verkoop gooien en zo'n Spectralis bestellen. Maar ja he....je wilt wel vaker iets! Ik denk dat ik toch eerder een paar andere dingen wegdoe en een DSI Evolver zou kopen.

Nog even 1 correctie trouwens....de Machinedrum wordt geprofileerd als een 16 part percussion synth. Niet zomaar als beatbox. De Machinedrum een beatbox noemen zou de machinedrum ook redelijk tekort doen.....

Maar ik geloof best dat de Spectralis een redelijk beest is!

Laatst gewijzigd:
Omdat ik door omstandigheden steeds minder met mijn muziek bezig kan zijn ben ik me aan het orienteren op een minimale set-up, en op een of andere manier moet ik dan steeds aan de Spectralis denken... :confused:

Hij zou in mijn set-up dan de drums, en de sequencing moeten gaan doen. In het drums stuk zit het wel goed zo te horen/lezen. Maar wat betreft het sequencer stuk ben ik nog niet overtuigd:
Hoe goed is hij in het aansturen van externe gear? Hoe programmeer je de sequencer: is het alleen step? Stuurt hij inmiddels wél MIDI-clock uit? Zo nee, staat dit wel in de planning? Kun je 16 kanalen MIDI-OUT programmeren? Kan ik Midi-controle signalen opnemen en later weer afspelen? Wie kan me hier iets meer over vertellen aub?

Kan ik -als not-yet-user- ook aan de manual komen? Voor de link elders in dit draadje heb je een username/password nodig...
[brutale modus]Zou ik er eens mee mogen spelen bij een van de huidige eigenaars?[/brutale modus] :engel:

Origineel geplaatst door Lacertus
Kan ik -als not-yet-user- ook aan de manual komen?
Stuur even een mailtje naar Joerg Schaaf, de Spectralis designer zelf - dan e-mailt 'ie je de meest recente manual als PDF.

[brutale modus]Zou ik er eens mee mogen spelen bij een van de huidige eigenaars?[/brutale modus] :engel:

Ik zit in Utrecht en je bent bij deze van harte welkom om eens bij me langs te wippen.

Ik heb hem nog maar net en heb nog weinig tijd in m'n spectralis kunnen stekken, ivm vakantie, drukte op het werk en de aanschaf van V-synth.

De spectralis wacht zeker nog op redelijk wat functie's en dat is ook de rede dat ik me op het momment meer aan verdiepen ben in mijn v-synth dat de spectralis. Vindt het namelijk best lastig om om de zoveel tijd "not mapped" in beeld te krijgen, wat dus betekend dat die functie er nog niet is.

verder heb ik nog niet kunnen ontdekken of ik er nou externe hardware mee kan aansturen, wat ik wel weet is dat je een 16 tracks seq. hebt + een 32 tracks seq hebt voor het aansturen van parameter, zoals bv het filter.
wat ik echt wel briljant vindt is dat de tracks niet gebonden is aan 1 lengte. Je kan dus bv track 1 opo 4 baren laten lopen terwijl je tracks 2 op 8 baren laat lopen. De maximale lengte is 16 baren, wat ook niet verkeerd is.

Ik heb er wel vertrouwen in dat alle functie er gaan komen en dan heb je echt een bak, die zijn gelijke niet kent.

Kan ik -als not-yet-user- ook aan de manual komen? Voor de link elders in dit draadje heb je een username/password nodig...

ohja, als je me even je email adres PB't dan kan ik je de manuel wel even mailen, deze heb ik hier om m'n desktop staan.

New OS voor spectralis gebruikers...:okdan: 93k! Incl kant en klare patches voor the
analogue synth das best wel fijn namelijk ;-)

En maar wachten op 1.0........

Waarom heeft ie geen 16 outputs ;)

Back