[Radikal] Spectralis

ik heb eindelijk deze thread helemaal doorgelezen, was toch wel nieuwsgierig geworden.
ook heb ik de demo's beluisterd. de eerste 2, 3 vond ik niet zo geweldig, maar daarna kwam iets heerlijks. bleek dat mijn mp3 speler rond was, hij begon weer met t-rex 'christmas bop'. ik vond die synth ook al erg op een les paul lijken.

zonder lullig te doen en misschien moet ik me meer verdiepen in al die mogelijkheden en zou ik het eens allemaal in het echt moeten horen en proberen, maar ik vind het een hoop gedoe om niks. de geluiden die ik tot nu toe hoor brengen de indrukwekkende specs voor mij niet tot leven. klinkt erg va allemaal, gewoon, net als de rest.
ik ben altijd een quasimidi fan geweest, het meeste op de gok (en over de post uit duitsland) gekocht en me steeds verbaasd over alle innovatie die de doos uitkwam, zodra je hem opendeed, maar hoewel er heel erg veel in die spectralis gepropt zit, krijg ik nu een beetje het idee, dat er van llerlei andere bakken gejat is en gecombineerd, zeg maar.
zolang jullie hem niet kopen, houd ik mijn raven nog maar even.

Origineel geplaatst door Leo
ik sluit trouwens niet uit, dat ik er helemaal naast zit hoor.

Ik ook, maar ik heb exact dezelfde indruk. Net weer geluisterd naar de demos, maar ik vind 't allemaal erg VA, en kil klinken. Voor alle duidelijkheid, ik ben behoorlijk wild van mijn Q en NL2.

Het is ook moeilijk om dat via een mp3tje te testen, ik zou zeggen kopen testen en eventueel weer verkopen... maak je iemand anders ook blij ;-)

daar heb je wel gelijk in ja. maar zoiets is leuk om te doen als ie tweedehands te koop is, als je nieuw koopt, wordt het een duur testje.

op de hardware sequencer meeting komt er als het goed is een, mits het te ver weg is, misschien een gelegenheid?
op de afgelopen synth meeting had ik de spectralis meegenomen. Had hem krap een week, en kon toen helaas weinig toelichten..

Zag dat je zelf een Raven max hebt gehad, die lijkt uiterlijk behoorlijk veel op de spectralis, en ik denk dat als je het geluid daarvan al mooi vind, dat de spectralis je zeker niet tegen zal vallen...

Daarnaast lees ik op het spectralis forum dat waarschijnlijk in de toekomst hogere sample kwaliteit ook in de spectralis gebruikt kan worden.. Maar wat ik vooral fijn vind aan de spectralis, is de ik noem het maar "compressie" die in het beestje plaats vind.. op de een of andere manier worden die beats so lekker pompend!! niet te vergelijken met een mpc1000 ofzo.. (heb ik hier ook staan)

die geluiden maken wat mij betreft meer indruk dan wat ik tot nu toe gehoord heb. en dat dan in combinatie met de sequencer specs....
maar je hoort toch ook wel erg stappen bij het draaien van de filter reso bv.
ik denk toch (maar weet het echt niet zeker) dat deze spectralis als het stof van de introductie wat gedaald is een zelfde gevoel achterlaat, wat de geluiden betreft, als de sirius bv. niet dat deze synth niet veel beter klinkt dan de sirius, maar we mogen vandaag de dag ook wat meer verwachten, zeker voor 2000 euro.

In principe betalen alle "beta" testers nu 2000,- als het os straks af is gaat de spectralis 2999,- kosten ;-)8~

Origineel geplaatst door pal
In principe betalen alle "beta" testers nu 2000,- als het os straks af is gaat de spectralis 2999,- kosten ;-)8~

3000? da's te gek.
dan doe je wel ineens mee met de grote jongens en dan verwacht ik meer.

Origineel geplaatst door Lacertus
:D YES! Vandaag mijn eigen Spectralis besteld! Eind volgende week binnen -hoop ik-.

Van een echte group-buy was helaas geen sprake, maar via i4-muzique in Eindhoven, hebben we samen met Jörg toch nog een mooie deal kunnen maken! Dus voortaan hoef je niet meer naar Zuid-Duitsland te sturen, maar kun je hem in onze nationale lichtstad halen: voor dezelfde prijs als Thomann...

hopelijk zijn ze vrijdag al binnen

Origineel geplaatst door Grooveron
hopelijk zijn ze vrijdag al binnen

Het heeft ietsje langer geduurd... ;)
Maar vandaag kwam het verlossende woord van i4: ze zijn binnen! Ik meteen naar Eindhoven gescheurd! Wat een heerlijke bak is dit zeg! Het wordt wel ff studeren (en bij elke OS update opnieuw...), maar hij klinkt écht geweldig!

Ik is blij :D :luv:

Is het unieke aan dit apparaat om de sounds in de sequencer te gebruiken? zoals de flow van de tb303 en tr909 of kun je hem ook als soundmodule gebruiken en het seq niet gebruiken maar gewoon sequencen in bijv. logic? of valt hierdoor de flow dan weg zoals de tb303.

De sequencer is idd een sterk punt van de spectralis...hij kan een resolutie van 192!! halen, waardoor je dus met bijv een snare al hele gekke dingen kunt doen...Maar dit kan ook in de computer natuurlijk.... maar je kunt natuurlijk ook de sequencerfouten van de tb303 programeren natuurlijk... dus alles kan 8o)

Eigenlijk is het voor mij de combinatie van alle factoren die de spectralis zo'n heerlijke machine maken...

De sequencer is idd een sterk punt van de spectralis...hij kan een resolutie van 192!! halen, waardoor je dus met bijv een snare al hele gekke dingen kunt doen...Maar dit kan ook in de computer natuurlijk.... maar je kunt natuurlijk ook de sequencerfouten van de tb303 programeren natuurlijk... dus alles kan 8o)

Eigenlijk is het voor mij de combinatie van alle factoren die de spectralis zo'n heerlijke machine maken...

Dat is toch nog steeds niet zoveel?

Elke yamaha sequencer vanaf de QY100 ofzo (en misschien nog wel sequencers daarvoor ook) draaien op 480 ppqn. Vind ik dus niet echt een unique feature.

(Dus de Qy100/700, RM1x, Rs7000 en misschien de SU700 ook wel hebben een veel hogere resolutie. Ook de MC909 zit op dit niveau).

Ik was misschien niet zo duidelijk, het gaat niet om de ppqn, maar om de bit resolutie dus het aantal noten dat hij kan weergeven binnen 16 steps, maar misschien is dit ook niet speciaal? ik vind het wel heeel vet!!! iddgeval

Origineel geplaatst door Acidfever
Dat is toch nog steeds niet zoveel?

Elke yamaha sequencer vanaf de QY100 ofzo (en misschien nog wel sequencers daarvoor ook) draaien op 480 ppqn. Vind ik dus niet echt een unique feature.

(Dus de Qy100/700, RM1x, Rs7000 en misschien de SU700 ook wel hebben een veel hogere resolutie. Ook de MC909 zit op dit niveau).

Ik was misschien niet zo duidelijk, het gaat niet om de ppqn, maar om de bit resolutie dus het aantal noten dat hij kan weergeven binnen 16 steps, maar misschien is dit ook niet speciaal? ik vind het wel heeel vet!!! iddgeval

Mjah hangt er vanaf op hoeveel stappen dat dan uitkomt.

480 ppqn betekent letterlijk 480 pulses per quarter note. Je kunt dus elke 1/4e deel van een note 480 noten sequencen. Dat is per 1/8e dus 240 en per 1/16e dus 120. je kunt dus op elke stap 120 noten sequencen. Dat is dus behoorlijk meer dan de 192 per 16 stappen die die jij aangeeft (zou neerkomen op 48 per stap).

Of het ook echt nodig is is een ander verhaal. Je kunt op een yamaha sequencer in ieder geval ongelooflijk snelle en complexe rolls programmeren.

:D

De resolutie is dus wel degelijk de ppqn. Neemt niet weg dat de Spectralis een vette machine is hoor, een mpc loopt ook maar op 96ppqn.

Back