[Radikal] Spectralis

Origineel geplaatst door Jettie
Het is verder dus een mono synth?

Synth, drumsampler, sequencer, filterbank.....dat soort zaken.

Origineel geplaatst door Acidfever
Synth, drumsampler, sequencer, filterbank.....dat soort zaken.

Ja,maar is het een Mono synth? of kun je hem polyfoon bespelen zoals een nordlead. Om akkoorden aan te slaan.

Volgens mij is de A-synth monofoon, en zijn de drie andere DSP-synths polyfoon. Ik dacht dat hij in totaal 40 stemmen tot zijn beschikking heeft...

Ik vind de omschrijvingen op de spectralis site ook niet altijd even duidelijk... Dat komt ook ten dele omdat het zo een uniek apparaat is: sequencer, sampler (-niet alleen voor drums!), synths, filterbank; maar dan op zo een manier dat als je losse onderdelen apart bekijkt, hij al de moeite waard is: de sequencer kan hele leuke dingen (en de updates beloven nog veel meer leuke dingen -Jörg wil bijvoorbeeld een optie maken waarbij het aantal stappen dat de sequencer maakt te regelen is met de VELOCITY data die hij binnenkrijgt via MIDI (bijv. VEL=100, dan doet de sequencer 5 stappen; bij VEL=40 dan doet de sequencer 3 stappen; etc... alles vrij programmeerbaar natuurlijk!)

Opties... heel veel opties... :halleluja

Origineel geplaatst door Lacertus
Volgens mij is de A-synth monofoon, en zijn de drie andere DSP-synths polyfoon. Ik dacht dat hij in totaal 40 stemmen tot zijn beschikking heeft...

Ik vind de omschrijvingen op de spectralis site ook niet altijd even duidelijk... Dat komt ook ten dele omdat het zo een uniek apparaat is: sequencer, sampler (-niet alleen voor drums!), synths, filterbank; maar dan op zo een manier dat als je losse onderdelen apart bekijkt, hij al de moeite waard is: de sequencer kan hele leuke dingen (en de updates beloven nog veel meer leuke dingen -Jörg wil bijvoorbeeld een optie maken waarbij het aantal stappen dat de sequencer maakt te regelen is met de VELOCITY data die hij binnenkrijgt via MIDI (bijv. VEL=100, dan doet de sequencer 5 stappen; bij VEL=40 dan doet de sequencer 3 stappen; etc... alles vrij programmeerbaar natuurlijk!)

Opties... heel veel opties... :halleluja

ik vindt het maar niks die spectralis :engel:

Ik dacht dat PPQN te maken heeft met de kwaliteit en strakheid van je midi clock generator en niet met de hoeveelheid midinote data die de machine kan weergeven/genereren... maw hoe hoger het ppqn des te strakker de midiclock...

Origineel geplaatst door Acidfever
Mjah hangt er vanaf op hoeveel stappen dat dan uitkomt.

480 ppqn betekent letterlijk 480 pulses per quarter note. Je kunt dus elke 1/4e deel van een note 480 noten sequencen. Dat is per 1/8e dus 240 en per 1/16e dus 120. je kunt dus op elke stap 120 noten sequencen. Dat is dus behoorlijk meer dan de 192 per 16 stappen die die jij aangeeft (zou neerkomen op 48 per stap).

De resolutie is dus wel degelijk de ppqn. Neemt niet weg dat de Spectralis een vette machine is hoor, een mpc loopt ook maar op 96ppqn.

Origineel geplaatst door pal
Ik dacht dat PPQN te maken heeft met de kwaliteit en strakheid van je midi clock generator en niet met de hoeveelheid midinote data die de machine kan weergeven/genereren... maw hoe hoger het ppqn des te strakker de midiclock...

Dat is het ook....maar dat is dus hetzelfde. Een hogere ppqn betekent dat de sequencer meer midi data in dezelfde 16 stappen kan weergeven.

Het is de resolutie waarmee de sequencer midi kan verwerken. Bij een MPC is dat 96ppqn (geen idee wat de 4000 doet maar t/m de 2500 is het 96). Bij de Yamaha's 480, bij Rolands mc303/505 ook 96 en bij de mc909 weer 480.

Hoe groter dit getal hoe vaker de sequencer zichzelf "gelijktrekt" maar ook hoe meer data hij kan verwerken.

Vreemde is dat 96ppqn blijkbaar best voldoende kan zijn, kijk maar naar de mpc's.

Inmiddels is op het spectralis forum de kans om te stemmen wat jij als gebruiker als eerst geimplementeerd wil hebben in een volgende update!

ik heb gekozen voor:

Controlling external MIDI Gear with the sequencer!

Ja ik gebruik nu nog een mpc1000 puur om te sequencen... maar als de spectralis dat straks ook kan.... gaat de mpc er waarschijnlijk uit... al wordt het ook een dikke machine met os2 ;-)

op 1 november schreef joerg dat er binnen tien dagen weer een update zou komen naar os96.... dat kan dus elk moment zijn ;-)

Origineel geplaatst door pal
op 1 november schreef joerg dat er binnen tien dagen weer een update zou komen naar os96.... dat kan dus elk moment zijn ;-)

Een kleine maand later dan, maar goed... Hij is er: OS.96:
DSP Synth LFO's (2 per part - in totaal nu 38(!) LFO's in de Spec)
DSP Synth MIDI Parameter Control (voor controle van de Spec via een MIDI controler)
Reversed Sample Playback (heel gaaf: Jörg wou dit eerst niet implementeren, maar onder milde druk van de users heeft hij het toch gedaan -leest u mee Yamaha?)
Adjustable Metronome Volume (minder boeiend)
User Interface Enhancements (en die was al goed!)
and a lot of bugfixes (mostly not even recognized by the community;-))

We hope you enjoy the new features. The next step will be the most wanted feature at our forum wishlist - the Sequencer MIDI functionality....

Ik kan niet wachten op OS.97!

Now 0.96 staat erop ;-) draaid als een zonnetje..... maar ^&#$!!!! wat vet dat Joerg zich nadat er een poll heeft plaatsgevonden gaat bezig houden met midi en de sequencer!!!!!!! ik hou van die gast!!!!!

Het gaat zoizo wel goed met mijn gear geloof ik, binnekort os.2 voor mijn mpc1000 en nu heb ik ook begrepen dat er een hele vette update voor mijn G2 modular eraan zit te komen...En binnekort een verbeterde software editor voor mijn dave smithje....... ze maken het wel lekker voor me hoor....:{

Die reversed sample playback ben ik niet heel tevreden over... mist nog teveel afstel mogelijkheden...

Hoi

Heb net de spectralis van bass-molecules gekocht.....
Kan iemand mij misschien de volledige o.s. 0.96 mailen op brztdk@yahoo.com

Ow marcel, ik vraag jou dit ook nog per mail:D

Ben benieuwd hoe het gaat klinken...stroom gaat er zo op

bRzzzz

Dat kan nu nog ff niet.......moet wachten totdat ik als user geregistreerd staat.

bRz

Merry christmas,

I hope you already enjoy the spectralis experience. The forum can be found here:

http://www.spectralis.de/phpBB2

The new firmware can be downloaded here:

http://www.spectralis.de/phpBB2/downloads/Spectralis096.COD

A description of the new features is available in english and german here:

http://www.spectralis.de/phpBB2/downloads/96_manual.pdf

The manual refers to Song11 containing not less than two sample patterns demonstrating the new features (sorry guys, more was not possible tonight)

http://www.spectralis.de/phpBB2/downloads/Song11.zip

The spectralis meanwhile ships with a set of preset sounds, sample-sets and song-chains. You can individually download all the single files - which is a little bit complicated or you can just download this single file, copy it to a smart media card and use the disk image restore function, to reload the complete factory preset set. Further infos can be found inside the current manual. The backup restore function will erase the entire flash volume. So please do a backup of your own data before using this function.

http://www.spectralis.de/94Set.SFI

How does that works? Simply press and hold [Shift] and select the [Browse]-button to enter the file browse dialog. Now select the smart media slot with the downloaded file and select the file with the [page-up]- button. Now you can just hit the [Enter]-button to start the restore function.
Additional Hybridsynth Sounds from today:
The soundset must be dragged and dropped onto the flash memory. After a reboot or after browsing the Flash Memory, the sounds will become available in the sound selection menu.
The soundlist.pdf document gives you the soundlist with some notes, the full name, shortened name and the category selection of the new sounds.

http://www.spectralis.de/goodies/Sounds/HybBnk1.SSB
http://www.spectralis.de/goodies/Sounds/Soundlist.pdf

The manual:
http://www.spectralis.de/manual_web.pdf

Best regards,

Jörg Schaaf

Back