Tips voor een beter blazers geluid?

Yost

Your tea is served...
Ik speel in de Funk Soul coverband Docklands Road en ben op zoek naar een beter blazersgeluid om live te kunnen bespelen. Ik gebruik nu wat patches uit Logic en GarageBand, maar daar zit weinig expressie in en ze klinken eigenlijk nooit echt vet. Heb zelf wat proberen te maken met de prosamples pop brass samples en de Logic EXS sampler. Maar het blijft een beetje lief klinken.

Enerzijds zoek ik naar een blazersgeluid dat er lekker inknalt, zoals in een uptempo Stevie Wonder of Jamiroquai track. Anderzijds naar van die opzwellende blazers, zoals in Mark Ronson's Valerie. Liefst in één patch, want in Valerie hoor je de blazers tijdens de pre-chorus aanzwellen, terwijl in het chorus zelf korte 'stabbs' worden gespeeld. Hoe zou jij dat doen?

Iets anders waar ik ook mee heb geëxperimenteerd is het met één vinger meerdere noten spelen. Wat blazers zo leuk maakt, is dat er vaak meerdere instrumenten hetzelfde riedeltje spelen, maar niet met dezelfde noten. Nu ben ik niet goed genoeg om al die noten tegelijkertijd te spelen, dus ik dacht, laat ik nou een trompet-, een sax- en een trombonesample onder één toets zetten, maar dan een terts en een kwint (of een kwart of een 7e) versprongen tov elkaar. Dat leidt niet echt tot mooie combinaties, maar misschien is er iets dat wel werkt. Hoe zou jij dat doen?

Ik gebruik een Novation VA synth en Logic Pro met diverse synth-engines en een sampler. Tips om er iets beters van te maken zijn welkom. Alvast bedankt voor je moeite!

Kick-ass Brass is een leuke samplebank.
Daar kun je wel leuke knettertrompetjes uit krijgen.

Een echt mooi vol en dynamisch blazerscombo'tje is heel lastig te krijgen. Werken vanuit een sampler zorgt altijd voor een verlies van expressie.
Veel volume- en filter-edits zorgt voor toch nog wat expressie.

dus ik dacht, laat ik nou een trompet-, een sax- en een trombonesample onder één toets zetten, maar dan een terts en een kwint (of een kwart of een 7e) versprongen tov elkaar. Dat leidt niet echt tot mooie combinaties, maar misschien is er iets dat wel werkt. Hoe zou jij dat doen?

Niet zo in ieder geval. Op deze manier creëer je allemaal parallellen en dat is lelijk en vooral compositorisch niet zoals "het moet". Tenzij het je bedoeling is natuurlijk, dan kan alles, maargoed, uit je verhaal maak ik op dat je dat niet wilt.

Een goed blazersarrangement zit vaak best ingewikkeld in elkaar. Net als een goed zangkoortje. Ga vooral luisteren naar je voorbeelden en probeer die eens na te maken. Zoooo leerzaam!

Succes!

je hebt ook wel instruments met key-swtches
zodat je verschillend kan articuleren
dat is heel erg van belang voor de overall sound van je blazers, maar wel tering moeilijk te bespelen live

Pan je ze dan ook wel een beetje? Niet alles recht, dan is het alsof een persoon drie trompetten in z'n bek heeft.

Iets anders waar ik ook mee heb geëxperimenteerd is het met één vinger meerdere noten spelen. Wat blazers zo leuk maakt, is dat er vaak meerdere instrumenten hetzelfde riedeltje spelen, maar niet met dezelfde noten. Nu ben ik niet goed genoeg om al die noten tegelijkertijd te spelen, dus ik dacht, laat ik nou een trompet-, een sax- en een trombonesample onder één toets zetten, maar dan een terts en een kwint (of een kwart of een 7e) versprongen tov elkaar. Dat leidt niet echt tot mooie combinaties, maar misschien is er iets dat wel werkt. Hoe zou jij dat doen?
Op de Clavia G2 modular had iemand eens een patch gemaakt, die het volgende deed:

Met een key-quantiser cq note filter werden bepaalde 'valse' noten uit de toonladder verwijderd.
Bijv, ik kies op de quantiser C-E-G-B > de overige noten worden gefilterd en zal je nooit horen.

De noten die ik er tussenin speel op het klavier, schieten dirert naar 1 vd dichts bijzijnde toegestane noot. Speel ik dus D, dan wordt het wss C en speel ik F, dan wordt het wss G (omhoog/omlaag afhankelijk hoe de quantizer hiermee omgaat)

Speel ik door deze patch een chromatische ladder, dan verschuift het akkoord niet paralel, maar in omkeringen precies en énkel met de noten zoals de key-quantizer staat ingesteld.
Dat klinkt super harmonieus, dat flik je niet 123 met 2 handen, én je kan er bijna niet naast zitten tenzij je de key-quantiser/note filter vreemd hebt afgesteld.

Lastig verhaal om zo uit te leggen, maar het IS mogelijk om niet chromatisch te schuiven.. ook met software zoals Cubase > Logic editor kan je mss zoiets bereiken.
Voor de rest is 't veel speeltechniek, de blazers hoeven ook niet superrealistisch te zijn (die verwachting heb ik vrijwel nooit).

De aanwezigheid van een redelijk overtuigend "blazer iets" is soms al voldoende om een nr te laten rollen, omdat het al zo afsteekt tegen de rest

Waarom zouden er blazers in een band zitten en niet alleen maar een toetsenist die doet alsof?
Dat geldt natuurlijk ook voor andere muzikanten die vervangen zouden kunnen worden door alleen maar de toetsenist , zou wel gemakkelijk zijn , zoals al eerder geopperd is , je zou eens moeten kijken wat maakt dat een blazerspartij klinkt als................. een partij muzikanten die samen spelen op verschillende blaasinstrumenten.

Ik denk dat er wel vaker mensen zijn geweest die voor dit probleem hebben gestaan en er niet uit zijn gekomen , braas van arturia doet een poging die misschien de moeite van het proberen waard kan zijn , die kun je ook als keyboard met en zonder breath-controller bespelen en met een usb windcontroller als de ewi usb, waar door je zeker met de twee laatsten meer expressiviteit kunt genereren .
En ja gesamplede riffs klinken vaak als gesamplede riffs .

@krautsjo: Tja, echte blazers, dat zou leuk zijn. Maar die liggen voor een hobbyband niet voor het oprapen. En nepblazers passen goed bij de nep-elektrische piano en de nep hammond die ook al door deze toetsenist worden nagedaan. ;)

@iedereen hier boven: bedankt voor het meedenken. Dat geeft mij weer voeding tot uitproberen.

ik heb een keer een trompetist en trombonist op bezoek gehad en ik heb van hun apart alle noten (chromatisch) gesampled. eerst zache en toen harde noten.
Door de sampler's attack en fliter velocity afhankelijk te maken kwam ik al een heel eind voor basis variatie in klank.

Door de onregelmatigheden in de samples kwam er ook meer echt brass-leven in de toeterij!

tis wel wat werk.

(zie mijn icon!)

Wat een beetje kan helpen is de truuk (die ook al voor de G2 ter sprake kwam) om binnen de juiste ladder meerdere stemmen te genereren.

Dat kan dus ook met behulp van Karma (zit o.a. in de korg Karma, de M3 en de Kronos). Daar kun je het zo programmeren dat je links het akkoord aangeeft en rechts met 1 stem een harmonie genereert binnen dat akkoord.

Voorbeeldje: http://soundcloud.com/noisefoolz/karmaharmodemo2

Wat enorm goed helpt én een echte productie truck :

Layer je blazer samples met synth brass klanken waarbij liefst Filter wordt aangestuurd door velocity én of Aftertouch.
Mix ze zo dat ze niet te prominent aanwezig zijn.(je voelt ze maar hoort ze niet echt)
Als je dit doet met een analoog toestel (maar niet noodzakelijk !!) is het resultaat nog beter; Ik gebruikte indertijd daarvoor meerdere M1000's

Verder is de ADSR instelling (beetje zoeken) en timing MEGA belangrijk.

Bestudeer de Memphis Horns. Erg leerrijk.

@krautsjo: Tja, echte blazers, dat zou leuk zijn. Maar die liggen voor een hobbyband niet voor het oprapen. En nepblazers passen goed bij de nep-elektrische piano en de nep hammond die ook al door deze toetsenist worden nagedaan. ;)

Alleen zijn een nep-hammond en een nep-elektrische piano toetseninstrumenten en hebben blaasinstrumenten een heel andere expressie.
Ik speel zelf windcontroller en dat is toch een heel andere manier van benaderen dan met een keyboard.
En ook voor een hobby-band van die kwaliteit zou het misschien de moeite lonen om enthousiaste blazers te ronselen en met die kwaliteit bedoelde ik juist met die kwaliteit . :)
Ik denk dat ze niet zo heel erg moeilijk te vinden zijn , maar je moet er dan wel naar op zoek elders, je zult ze hier op dit forum waarschijnlijk niet echt vinden .

Alleen zijn een nep-hammond en een nep-elektrische piano toetseninstrumenten en hebben blaasinstrumenten een heel andere expressie.
Ik speel zelf windcontroller en dat is toch een heel andere manier van benaderen dan met een keyboard.

Krautsjo heeft gelijk. Dat bedoelde ik ook met Timing. Je speelwijze is mega belangrijk. Een breathcontroller kan je daar zeker bij helpen.

Drum maar eens op een klavier... :)

ik heb een keer een trompetist en trombonist op bezoek gehad en ik heb van hun apart alle noten (chromatisch) gesampled. eerst zache en toen harde noten.
Door de sampler's attack en fliter velocity afhankelijk te maken kwam ik al een heel eind voor basis variatie in klank.

Door de onregelmatigheden in de samples kwam er ook meer echt brass-leven in de toeterij!

tis wel wat werk.

(zie mijn icon!)
Vind dit een hele goeie tip, op deze manier kom je zeker in de buurt.
Dit is ook haalbaar, qua tijd/geld als je maar iemand vind die er wat geduld voor heeft en kan spelen/blazen. Leuker en goedkoper dan sample-pakketten imo

Heb datzelfde gedaan met bugel, noot voor noot, harde en zachte.. het kost wat tijd, maar het resultaat is -zeker met zwierige/langgerekte speelstyle- zeer overtuigend.
Heb dat ook met gitaar gedaan, noot voor noot, volgende snaar, noot voor noot, etc da's ook erg mooi maar dwingt een zekere speelstyle af (moeilijk).

:okdan:

Kick-ass Brass is een leuke samplebank.
Daar kun je wel leuke knettertrompetjes uit...
Heb je ervaring met de samplebank, of met de VST die ze tegenwoordig uitbrengen? De losse samplebank lijkt niet meer leverbaar, de VST is nogal aan de prijs...

Heb je ervaring met de samplebank, of met de VST die ze tegenwoordig uitbrengen? De losse samplebank lijkt niet meer leverbaar, de VST is nogal aan de prijs...

Ja heb er ervaring mee. Heb hem al een aantal jaartjes in de EXS24 sampler zitten en zo nu en dan pak ik er wel eens wat blazertjes uit. Met een beetje layer-werk klinkt dat altijd weer best leuk!

Had jij niet ooit een Nord Stage?

Ik gebruik nu live de sample Horn+Bariton Trio op de Nord Stage 2 voor bv. Superstition, American Woman, ... en die sample leeft echt voor stabs! Soms doe ik aanzwellen via volumepedaal. Geen generieke Chinese toeter in elk geval!

Kontakt van NI zitten ook wel goede blazers in, met keyswitches.

Ik zit nu met een lumbago, dus krijg mn NS2 niet in de studio,
maar ik wil je wel sampletjes trekken, als jij ze knipt en plakt :).

Ik vind phase lock loop een goede techniek om blazers te generen. Trompet in dit geval. Dit is een oude ARP 2600 truc d.m.v oscillator sync, waarbij de slave oscillator terug gerouted wordt via een sample&hold module. De sample clock word bepaald door de master osc. I.p.v. de sync ingang te gebruiken, wordt hier gebruik gemaakt van de FM ingang van de slave. Synced FM, kort door de bocht.
Hier een voorbeeld met een NMG2 als synthese klank. Dus niet als instrument met een riffje, dat is wel in elkaar te zetten:
http://soundcloud.com/roland-kuit/phase-lock-loop

De Brass samples in de Nord Stage, Electro of Piano zijn inderdaad best goed.

Wat je zei over "akkoorden creëren" met verschillende brass instrumenten. Vaak gebruikt men een soort van close harmony (zoals bij zang) waarbij elke 'stem' een eigen melodielijn volgt die zo dicht mogelijk tegen de andere stemmen blijft, en zodat je telkens van akkoord naar akkoord gaat, volgens de progressie van het nummer. (eigenlijk speelt men gewoon de akkoordenreeks van het nummer, met de akkoorden in zo'n omkeringen dat ze zo dicht mogelijk bij het vorig blijven, met zo weinig mogelijk verspringende noten.
Om dit op key's te doen met brass samples is nagenoeg onhaalbaar, tenzij je een workstation hebt waarin je het programmeert, maar dan kan je evenwel een cd'tje afspelen op het podium.

een goede workaround is een harmonizer gebruiken, en die bijvoorbeeld eenvoudig instellen op een terts, of een sixt ofzo. Bij harmonizers kan je de toonsoort (majeur/mineur, pentatoniek etc) aangeven zodat hij zelf corrigeert op semitonen. op die manier creëer je al een brede (brass)sound

Back