Winter zon... - Feedback is welkom

knappe achtergrondmuziek voor in zo'n trendy klerenwinkel in Antwerpen.
En dat bedoel ik zeker niet denigrerend.

Persoonlijk vind ik em veel te clean klinken (en de aparte sounds op zich enorm dun) maar anderen noemen dat dan weer eigentijds.
Is ie volledig softsynth ?

Haha, ik kom nooit in Antwerpen (ik woon in Amsterdam, dus da's niet nodig ;)). Maar ik aanvaard het als compliment.

Dat de sounds wat dun overkomen, overigens op de Rhodes na vind ik, komt misschien doordat ik ruimte heb willen maken voor elk geluid. Ben vrij ernstig aan het eq-en geweest in de separate sounds. Maar zoals hierboven geschreven, ben ik zelf tevreden over het resultaat. En als dat dan eigentijds genomend wordt, ik vind het prima, maar dat is niet het uitgangspunt geweest :).

Alles sofsynths inderdaad. Er is zelfs geen masterklavier aan te pas gekomen. Hoewel ik tegenwoordig wel de gelegenheid heb om lekker in mijn "studio" tekeer te gaan, heb ik dat hier niet gedaan. Ook het orgelsolootje is met de hand ingetekend. Vandaar ook dat het zoveel werk is geweest. Een en ander op de hoofdtelefoon gemixed.

Ik gebruik CB5. Sounds komen uit Nexus en Kontakt3 (orgeltje), drums ingetekend via de Beat Designer en heb daarbij ook simpel groove Agent One gebruikt. Beiden standaard in CB5. Vocal samples komen van Looperman, toeters destijds een keer van Sample Swap gehaald.

Dat de sounds wat dun overkomen, overigens op de Rhodes na vind ik, komt misschien doordat ik ruimte heb willen maken voor elk geluid. Ben vrij ernstig aan het eq-en geweest in de separate sounds.

Alles sofsynths inderdaad. Er is zelfs geen masterklavier aan te pas gekomen. Hoewel ik tegenwoordig wel de gelegenheid heb om lekker in mijn "studio" tekeer te gaan, heb ik dat hier niet gedaan. Ook het orgelsolootje is met de hand ingetekend. Vandaar ook dat het zoveel werk is geweest.

Toen ik het nummer een tijdje geleden voor het eerst hoorde kon ik moeilijk een reactie kwijt omdat ik moeite had met omschrijven.
Nu schrijf je zelf wat ik moeilijk kon verwoorden.
Het viel mij dus op dat elke sound z'n EQ heeft meegekregen waardoor zoals je schrijft elk geluid z'n aparte plaats heeft.
Dat maakt het geheel wel meer gedefinieerd maar tegelijk ook sterieler.
Ik mis ergens een "room" geluid, alsof je van een koor alle zangstemmen apart opneemt om ze vervolgens tesamen (multitrack) te laten afspelen tegenover het koor in z'n geheel op te nemen waar zo de som van de stemmen tesamen met de ruimte voor een achterliggende overvloei zorgen om zo meer tot een algehele sound te komen.
Softsynths hebben hun voor maar ook hun nadelen tegenover echte synths en acoustische instrumenten.
Hoedje af om met veel geduld alles in te geven op computer.
Zelf had ik al lang iemand met een sax of trompet aangesproken om even een paar trekjes zelf in te spelen en het orgeltje had ik eerder zelf ingespeeld.
Ik kan me best voorstellen dat het een behoorlijke tijd zal geduurd hebben om een solo te programmeren die zulke "human feel" heeft.
De sax, trompet en het orgeltje passen er zeker bij.
Dit nummer is niet meteen de nummer een op mijn lijstje van al jouw nummers maar zeker wel een fijne track :)

Cheers!
Exo. :mega:

Hi Exo,

Dank wederom voor je uitgebreide feedback. Ik begrijp wat je probeert duidelijk te maken met je opmerkingen. Het gaat dan om de techniek en minder om de compositie. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik dat moet oplossen, of zou het echt gewoon een kwestie zijn van subtieler met de EQ omgaan?

Ik vind het lastig om mensen te vragen bij het helpen completeren van mijn track, merk ik. Twee tracks geleden, Summer's here, werd er ook geopperd om een jazzpianist te laten soleren over een deel van de track. Nu heb ik in mijn familie een aantal professionele muzikanten die het waarschijnlijk heel leuk zouden vinden om te helpen. Maar het moeilijke vind ik om de juiste verwachting erbij te creëren. Ze steken er tijd en moeite in, zonder enig resultaat (althans, het resultaat staat op mijn laptop en op SoundCloud, and that's it). Herkenbaar?

Een paar weken geleden heeft McGuyver mij geholpen met het beter/logischer inrichten van mijn muziekkamer. Maar ik heb daar de juiste workflow nog niet te pakken. Ik doe het meeste dus gewoon in mijn studeerkamer (ben verhuisd vanaf de keukentafel). En ik weet dat ik via mijn masterklavier een groot deel van CB zou moeten kunnen aansturen, maar ook dat valt feitelijk weer onder het kopje van de techniek. Misschien is het een gevolg van een aandoening met de naam "luiheid", maar ik kan vooralsnog niet het geduld opbrengen om uit te zoeken hoe het allemaal beter en handiger kan.

Ja dat vind ik ook herkenbaar, mensen vragen om mee te werken aan een track, zonder dat daar direct iets uit voort komt.
Ik heb een tijd geleden een zangeres gevraagd om 2 tracks in te zingen. Daar heeft ze best veel tijd in gestoken, terwijl er vervolgens weinig met die tracks is gebeurd. Ik kwam laatst een keer langs met een eindmix van beide tracks op CD en verontschuldigingen. Ze moest hard lachen, het was toch een leuke samenwerking geweest? Het CD'tje vond ze erg leuk.
Zolang je geen verwachtingen schept over het eindresultaat en de samenwerking leuk verloopt, en je ook nog een kopietje kan beloven van de eindmix, is je samenwerkingspartner denk ik gauw tevreden. Altijd leuk om samen muziek te maken!

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik dat moet oplossen, of zou het echt gewoon een kwestie zijn van subtieler met de EQ omgaan?

Maar het moeilijke vind ik om de juiste verwachting erbij te creëren. Ze steken er tijd en moeite in, zonder enig resultaat (althans, het resultaat staat op mijn laptop en op SoundCloud, and that's it). Herkenbaar?

ik kan vooralsnog niet het geduld opbrengen om uit te zoeken hoe het allemaal beter en handiger kan.

Inderdaad, ik had het eerder wat aanmerkingen in de technische richting. ;)
Is het wel nodig per definitie alles apart te equalizen? Brengt wat goed overdachte eindEQ geen betere oplossing?
Misschien een beetje subtiel overall effect op het totaal?

Zoals Azzjemenou schrijft: "Zolang je geen verwachtingen schept over het eindresultaat en de samenwerking leuk verloopt, en je ook nog een kopietje kan beloven van de eindmix, is je samenwerkingspartner denk ik gauw tevreden. Altijd leuk om samen muziek te maken!"
Dat is volgens mij ook een belangrijk puntje.

Het materiaal van je setup op een ultieme manier op elkaar afstellen is niet makkelijk en kan regelmatig wijzigen naargelang er materiaal bijkomt maar ook naargelang je je materiaal beter leert kennen en de mogelijkheden er meer en meer van onder de knie krijgt.
De laatste 3 jaar heb ik reeds 3 maal de opstelling van m'n setup kompleet overhoop gehaald en het is nog steeds niet 100% zoals ik het wil.
Ruimte is bij mij de beperkende factor. Aangezien ik horizontaal niet meer kan uitbreiden ga ik nu vertikaal met 2 19" racks tot aan het plafond....
Een beetje flexibel werken is toch wel nodig om plezier te hebben aan muziek maken. Anders gaat de lol er na verloop van tijd zeker af...

Niettemin, je slaagt er steeds weer in een fijne atmosfeer te creëren :P

Grtz,
Exo :mega:

Is het wel nodig per definitie alles apart te equalizen? Brengt wat goed overdachte eindEQ geen betere oplossing?
Misschien een beetje subtiel overall effect op het totaal?

...Euh... Ik heb geen idee... :o:

Het materiaal van je setup op een ultieme manier op elkaar afstellen is niet makkelijk en kan regelmatig wijzigen naargelang er materiaal bijkomt maar ook naargelang je je materiaal beter leert kennen en de mogelijkheden er meer en meer van onder de knie krijgt.

Da's met 1 pc, 2 monitoren en een masterklavier niet zo heel erg ingewikkeld :). De moeite zit hem bij mij in de balans van het werken met het klavier en met de muis. Maar ik kom daar vanzelf wel een keertje achter...

Back