DIY kabels... welke voor patchen...

barn

Detroit nerd
Ik heb wat mini-jack en jack connectoren gekocht zodat ik zelf mijn mini-jack naar jack kabels kan gaan maken, daar ze bijna niet te krijgen zijn. (en die verloop stekkers werken niet lekker)

Ik wil ze dus gebruiken om te patchen... dus cv over en weer gooien. Van SEM pro naar moog cp251... van doepfer vocoder naar audio... dat soort dingen.

Nu zat ik bij thomann te kijken wat voor kabel ik dan nodig heb, en stuit op de volgende keuzen:

http://www.thomann.de/nl/cordial_cik_122_sw.htm
De instrument-cable... deze heeft zo te zien 1 draad... (er is ook een goedkopere van sssnake)... dit leek me eigenlijk geschikt voor wat ik zocht...

Maar toen vond ik ineens deze kabel:
http://www.thomann.de/nl/cordial_cpk_220_sw.htm
De patch-cable... die lijkt me geschikt als patch kabel? Is hier een andere term van kracht als dat ik bedoel met patch cable? Heb ik voor mijn snoer zoiets nodig, omdat 1 van de draden als aarde oid moet dienen? Of kan ik gewoon zo'n intrumentkabel gebruiken om mijn patch kabels te gebruiken.

Alvast bedankt voor enige opheldering.

Studio snake van DAP kopen, strippen en in stukken knippen, dan hoef je maar aan 1 kant een minijack erop te solderen.....ik maak ze meestal van ongebruikte jack jack kabels, heb er ondertussen ook genoeg.

Ah... dus als iets gebalanceerd is, dat betekent eigenlijk dat er een aarde draad aanwezig is.

Weer wat geleerd! Dank...

Ah... dus als iets gebalanceerd is, dat betekent eigenlijk dat er een aarde draad aanwezig is.

Weer wat geleerd! Dank...

Dat is niet juist.

Een elektrische schakeling noemen ze een circuit. Dat is omdat het een rondje moet maken om de elektronen te laten bewegen, net zoals formule 1 race auto's dat doen. Hou het rondje in gedachten.
Wil je 2 elektronische schakelingen met elkaar verbinden dan moet je de 2 rondjes met elkaar verbinden.
Dat kan op 3 manieren:
1 Je knipt de rondjes open en verbind alle losse eindjes aan elkaar. Dit is een ongebalanceerde verbinding en je hebt er 2 aders voor nodig namelijk de kern ader en de afscherming zoals de 1e link in je post. Dit is de meest gebruikte verbinding en werkt eigenlijk altijd goed behalve als je in een omgeving werkt waar je veel storingen verwacht. Hiervoor gebruiken we de 2e manier.
2 Dit is hetzelfde als de 1e manier maar nu met een [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday"]kooi van Faraday om het geheel heen. Hiermee kunnen elektrische storingen niet het elektrische circuit beïnvloeden. Hiervoor heb je dus de 2e kabel nodig met 2 interne aders, om het elektrische rondje af te maken, plus de afscherming voor de kooi van Faraday.
Voor de volledigheid geef ik ook nog de "bananen" versie wat de 3e manier is.
3 Dit is weer hetzelfde als de 1e manier maar nu gebruik je 2 losse kabels om het elektrische rondje af te maken. De ene kabel is intern verbonden en de andere is de banaan kabel.
Banaan kabel

Bij modulars is het zo dat als de modules zelf aan dezelfde aarde hangen, je met 1 draad (enkel tip dus, of bv banaan) in je patchkabels toekomt. Als je bv meerdere modularkasten hebt en die hebben geen aardverbinding met elkaar, je dan een aardverbinding moet maken via je patchkabels om alles goed te laten werken. Wat ik zou doen is de 1e kabel die je voorstelt kopen. Kern op tip, mantel op ring. Altijd aardverbinding, altijd goede werking, de ene wereldhit na de andere.

Back