Het is officieel: Muziek word steeds eentoniger.

Qua sound zelf vind ik het wel eentoniger worden ja. De stijl van mixen is ook volledig anders tegenwoordig. Ik hoor nog maar bar weinig tracks waar je echt duidelijke verschillen hebt in levels. Mijn aandacht verslapt snel als alles een worst is, mooi gelijk is, en perfect is afgemixt. :peukie: Als je een live band bekijkt dan heb je af en toe es de drummer die uitsteekt, of de gitarist. Dat maakt het dynamisch. Ik hoor alleen maar tracks waar alles gelijk is. Word ik gek van. Weer de zoveelste track die op de achtergrond speelt in de supermarkt. En iedereen shopt lekker verder. Ze horen de muziek niet.

Misschien is het inderdaad niet per se de muziek die eentoniger wordt, maar vooral de geluiden die gebruikt worden. Verder heeft bijna elk nummer een simpele 4/4 patroon. Er gebeurt ritmisch ook niks interessant. En ja, dan gaat het ook al snel saai worden.

Andere belangen?

Ik verwees in mijn oorspronkelijke post naar de (enorme) prijsdaling van computertechnologie door de toegenomen massaproductie.
was duidelijk maar ik bedoel nutuulk dat TV en PC er voor moet zorgen dat mensen reclame zien en andere breinwas hypnose angst impuls dingensen nutuulk...
En iedereen shopt lekker verder. Ze horen de muziek niet.
nogal logisch, men komt om te... winkelen... niet om muziek te luisteren nutuulk :D

Ik ga toch liever winkelen met wat aangename sfeermuziek op de achtergrond dan met constant bonkend eentonig gekrijs door speakers... :r

Cheers,
Exo. :mega:

Ik heb een ingebouwde pop filter in m'n kop :peukie:

Als iets van Rihanna speelt dan hoor ik het wel.. maar dan besteed ik er geen aandacht aan omdat het platte kak pop is, dat mens gaat mij nu ook nooit eens verbazen. Maar stel dat ineens weet ik veel 2 unlimited opkomt ofzo. Dan luister ik er wel naar (met aandacht). Nostalgie? Meer organische en dynamische klanken? Betere groove? Geen idee wat het is. 't Is toch ook dikke pop? Gaat er niet om wat ze brengen of hoe ze het brengen, ik trigger een denkpatroon als ik oude muziek hoor, en laat een euforische stof los in m'n lichaam omwille van het feit dat het oudere muziek is misschien. Een soort van euforie is wat mij ook wel ontbreekt in veel tracks tegenwoordig. Gaat echt niet om de nostalgie. Ik krijg gewoon altijd het idee dat het allemaal eentonige afkooksels zijn van voorgangers. Zelfs Madonna of Blondie vind ik beter dan Gaga. Nog altijd Depeche Mode boven Hurts. Ik weet het niet, breng mezelf helemaal in de war. Maar volgens mij heeft het met productie methodes te maken, en te veel gebrek aan talent. Of oversaturatie, dat weinig nog echt origineel klinkt voor mensen omdat ze alles al gehoord hebben. Maarja 't is nu eenmaal een copy paste maatschappij. Dat gaat van grafische vormgeving, tot architectuur, tot alles in de kunst eigenlijk.

"When we copy, we justify it. When others copy, we vilify them"

Random Access Memories vind ik hier nu wel echt een uitstekend voorbeeld van. :D

Ipv zelf dingen te ontdekken en ondervinden, kijken we altijd maar hersenloos naar tutorials, en proberen we de sound van onze favoriete platen na te bootsen. "How to get that fat sound in track X" "Use VST X to achieve result X". Krijg je dan ook niet gewoon sowieso allemaal eentonige tracks? Misschien niet direct eentonig, maar allesinds veel dezelfde, en een verzameling van veel dezelfde is eentonig.

Eigen sound hebben! Dat zie ik te weinig.

Laatst gewijzigd:
hoor zelden iets wat me echt verrast, zal wel de leeftijd zijn .
ben ook wel verwend in mijn jeugd
het is nu ook wel moeilijk te zoeken tussen die bergen shit.
en wat ik al tegenkom bv gisteren bij de kapper, is zo dom ( bombombombombombom ) , heb geprobeerd het wat interessanter te maken mbv de iphone/ animoog app. geloof dat niemand het uberhaupt merkte dat er iets veranderde....
302172965_braindeadCD_answer_13_xlarge.jpeg

We hebben meer eerlijke, oprechte menselijke unieke artiesten nodig. We zijn nog altijd wezens die voornamelijk omgaan met emotie's. En hier word te weinig op ingespeeld vind ik. Zonder al te veel "digital enhancte" poespas. We hebben meer Peter Gabriels nodig, meer Kate Bush, meer Pat Benatars, meer Toto, meer Talk Talk, meer Phil Collins, meer Tears For Fears, meer Simple Minds. Op dit moment hebben we meer vernieuwing nodig, en menselijkheid. We hebben alles dat technologisch mogelijk is aan onze vingers maar we gebruiken het niet ten volle. Snap het niet. Vind wel dat Lana Del Rey enorm goed bezig is. En ze krijgt de aandacht die ze verdient. Misschien wel gezond voordat we allemaal smaakloze voorgeprogammeerde robots worden zonder inhoud. Dat is de Ipad generatie zo al een beetje. Ben ook wel echt een voorstander geworden van Dave Grohl zijn uitspraken de laatste tijd.

Hoge noten, lage noten, treble, bass, gevoel, dynamiek, rauwheid, eerlijkheid, oprechtheid, uniekheid.

Laatst gewijzigd:
waz muziek bedoel je :D misschien ff de winkel DJ van te voren bellen om verzoekjes aan te vragen...

Heb ooit een maand in de Gamma gewerkt. Was een studentenbaan. Ik zeg tegen m'n collega, kunnen ze die kutmuziek nu niet eens veranderen? Is een loop van 10 achterlijke kutnummers om de mensen in de winkel te houden? Spreekt mekander toch tegen? Gaat dus niet. De Gamma bazen oordelen daarover. Staat echt niet gewoon de radio op hoor. Allemaal mooi selectief gekozen en met gevoel voor muziek..

ik ken een zo´n gamma bobo behoorlijk goed, ik zal hem er eens op aanspreken....:D

:koffie:

Mooi, vanaf nu dus death metal :biertje: Past bij al dat boormachine gebeuren, en harde schroeven..

Ik heb een ingebouwde pop filter in m'n kop :peukie:

Als iets van Rihanna speelt dan hoor ik het wel.. maar dan besteed ik er geen aandacht aan omdat het platte kak pop is, dat mens gaat mij nu ook nooit eens verbazen. Maar stel dat ineens weet ik veel 2 unlimited opkomt ofzo. Dan luister ik er wel naar (met aandacht). Nostalgie? Meer organische en dynamische klanken? Betere groove? Geen idee wat het is. 't Is toch ook dikke pop? Gaat er niet om wat ze brengen of hoe ze het brengen, ik trigger een denkpatroon als ik oude muziek hoor, en laat een euforische stof los in m'n lichaam omwille van het feit dat het oudere muziek is misschien. Een soort van euforie is wat mij ook wel ontbreekt in veel tracks tegenwoordig. Gaat echt niet om de nostalgie. Ik krijg gewoon altijd het idee dat het allemaal eentonige afkooksels zijn van voorgangers. Zelfs Madonna of Blondie vind ik beter dan Gaga. Nog altijd Depeche Mode boven Hurts. Ik weet het niet, breng mezelf helemaal in de war. Maar volgens mij heeft het met productie methodes te maken, en te veel gebrek aan talent. Of oversaturatie, dat weinig nog echt origineel klinkt voor mensen omdat ze alles al gehoord hebben. Maarja 't is nu eenmaal een copy paste maatschappij. Dat gaat van grafische vormgeving, tot architectuur, tot alles in de kunst eigenlijk.

"When we copy, we justify it. When others copy, we vilify them"

Random Access Memories vind ik hier nu wel echt een uitstekend voorbeeld van. :D

Ipv zelf dingen te ontdekken en ondervinden, kijken we altijd maar hersenloos naar tutorials, en proberen we de sound van onze favoriete platen na te bootsen. "How to get that fat sound in track X" "Use VST X to achieve result X". Krijg je dan ook niet gewoon sowieso allemaal eentonige tracks? Misschien niet direct eentonig, maar allesinds veel dezelfde, en een verzameling van veel dezelfde is eentonig.

Eigen sound hebben! Dat zie ik te weinig.

Wat een onzin allemaal, al die voorbeelden die je aanhaald zijn dezelfde categorie artiesten als degene waar tegen je ageert maar dan uit de jaren 80 en 90. Misschien je jeugdsentiment bril eens afzetten. Verder neem je maar aan dat iedereen presets skipped en tutorials kijkt (erg he iemand die zich wil ontwikkelen!?). Ik zou dat daft punk interview nog maar eens nalezen uit de daft punk thread waar je ook zo lekker ongefundeerd zit te blaten.

Volgens mij doe jij alleenmaar bekende hitjes youtuben en ontdek je echt niks maar dan ook niks zelf.

Wat een onzin allemaal, al die voorbeelden die je aanhaald zijn dezelfde categorie artiesten als degene waar tegen je ageert maar dan uit de jaren 80 en 90. Misschien je jeugdsentiment bril eens afzetten. Verder neem je maar aan dat iedereen presets skipped en tutorials kijkt (erg he iemand die zich wil ontwikkelen!?). Ik zou dat daft punk interview nog maar eens nalezen uit de daft punk thread waar je ook zo lekker ongefundeerd zit te blaten.

Volgens mij doe jij alleenmaar bekende hitjes youtuben en ontdek je echt niks maar dan niks zelf.

Jeugdsentiment? Nee is goede muziek gewoon die ik te danken heb aan m'n ouders. Heb je in de ballen geknepen precies. :P Doe maar lekker door waar je mee bezig was. ;) Let live son, let live. Ken meer dan je denkt. :)

Je blaat gewoon eindeloos de ruimte in.......

Laat dan eens horen wat die sound is waar je zo op aan het hameren bent....uiteindelijk ligt die verantwoordelijkheid waar jij het over hebt toch bij de muzikant. Jij bent een muzikant, verras me....of kan je alleen maar klagen en zeuren hoe het dan wel niet moet zijn met uitzondering van je eigen jeugd?

Beter knijp je in mijn ballen, want ik krijg een slappe zak van al die bla bla bla bla..

Je blaat gewoon eindeloos de ruimte in.......

Laat dan eens horen wat die sound is waar je zo op aan het hameren bent....uiteindelijk ligt die verantwoordelijkheid waar jij het over hebt toch bij de muzikant. Jij bent een muzikant, verras me....of kan je alleen maar klagen en zeuren hoe het dan wel niet moet zijn met uitzondering van je eigen jeugd?

Beter knijp je in mijn ballen, want ik krijg een slappe zak van al die bla bla bla bla..

Uit jou komt ook nooit iets zinnigs he. Nooit.

al die voorbeelden die je aanhaald zijn dezelfde categorie artiesten als degene waar tegen je ageert maar dan uit de jaren 80 en 90.

Het grote verschil is dan wel weer dat die genoemde artiesten allemaal vernieuwend bezig waren. Als ik een pop zender opzet, hoor ik eigenlijk ook steeds hetzelfde. Of dat nou komt door het bekijken van tutorials vraag ik me af. Die hobbyisten hoor je meestal niet op de radio.

Het lijkt er inderdaad wel op dat het grote publiek dezelfde eenheidsworst voorgeschoteld krijgt en dat voor zoete koek slikt. Wat ik jammer vind, is dat vernieuwende artiesten minder snel een kans lijken te krijgen omdat het commercieel niet verantwoord is of zo. Ik ben er overigens wel van overtuigd dat ze er zijn, ook hier op het forum. Je hoort ze echter alleen als je gaat zoeken.

Het grote verschil is dan wel weer dat die genoemde artiesten allemaal vernieuwend bezig waren. Als ik een pop zender opzet, hoor ik eigenlijk ook steeds hetzelfde. Of dat nou komt door het bekijken van tutorials vraag ik me af. Die hobbyisten hoor je meestal niet op de radio.

Het lijkt er inderdaad wel op dat het grote publiek dezelfde eenheidsworst voorgeschoteld krijgt en dat voor zoete koek slikt. Wat ik jammer vind, is dat vernieuwende artiesten minder snel een kans lijken te krijgen omdat het commercieel niet verantwoord is of zo. Ik ben er overigens wel van overtuigd dat ze er zijn, ook hier op het forum. Je hoort ze echter alleen als je gaat zoeken.

Je neemt de woorden uit mijn mond! :eureka:

Vernieuwende artiesten krijgen minder snel een kans omdat ze vernieuwend zijn. Als het echt vernieuwend is, moet je daar aan wennen, en dat kost tijd. Dat kan generaties duren!

Het "grote publiek" bestaat helemaal niet. Het zijn allemaal individuen, en die zijn niet allemaal op zoek naar een scharnierpunt in de muziekgeschiedenis. Hetzelfde geldt voor het "grote publiek" en de beeldende kunst. In mijn kunstacademietijd was het not done om iets "mooi" te vinden, want "mooi" was alleen maar bevestigend. "Interessant" was al een stuk beter. :L Van beeldende kunst wordt tegenwoordig ook altijd verwacht dat het "grensverleggend" is. Maar dat kan natuurlijk niet, de hele tijd grenzen verleggen. Je kunt de grens pas weer verleggen als hij eerst is geaccepteerd.

Het grote verschil met vroeger is misschien dat je tegenwoordig doodgegooid wordt met (pop)muziek. In de jaren 60, 70 moest je zoeken naar populaire muziek op de radio, tegenwoordig moet je zoeken naar iets anders.

Of 2 Unlimited, Madonna, Depeche Mode en Blondie nou zo "vernieuwend" waren, betwijfel ik. Ik denk dat ze de juiste look/sound/attitude hadden op het juiste moment, wat toen als verfrissend werd ervaren. Als je dat te vaak hebt gehoord weet je het wel weer, zeker als er ook nog 100 variaties volgen. En dan klinkt iets anders opeens verrassend.

Persoonlijk vind ik het begin van deze discussie interessanter: dat populaire muziek vaak/meestal op een standaard akkoordenschema is gebaseerd. Overigens kun je ook dan nog een meesterwerkje afleveren. Mij lukt dat helaas maar niet. Je moet dat schema kunnen loslaten.

Laatst gewijzigd:
Back