Het is officieel: Muziek word steeds eentoniger.

Of 2 Unlimited, Madonna, Depeche Mode en Blondie nou zo "vernieuwend" waren, betwijfel ik. Ik denk dat ze de juiste look/sound/attitude hadden op het juiste moment, wat toen als verfrissend werd ervaren. Als je dat te vaak hebt gehoord weet je het wel weer, zeker als er ook nog 100 variaties volgen. En dan klinkt iets anders opeens verrassend.

Maar dat lijkt me precies waar het om gaat. Wanneer je de juiste look/sound/attitude/etc. hebt, en dat als verfrissend wordt ervaren, is het in mijn optiek dus vernieuwend. De variaties worden inderdaad telkens minder vernieuwend. Ik hoor in elk geval op de radio de laatste tijd (te) weinig verrassende (venrieuwende) muziek.

Uit jou komt ook nooit iets zinnigs he. Nooit.

Ik blaat in ieder geval niet drie keer de rondte in om te zeggen dat iedereen het verkeerd doet.......
Dus laat eens iets horen, verander het verhaal, wees die gast die het verhaal doorbreekt.. Dat jij dit als commentaar opvat zegt meer over jou.

Het grote verschil is dan wel weer dat die genoemde artiesten allemaal vernieuwend bezig waren. Als ik een pop zender opzet, hoor ik eigenlijk ook steeds hetzelfde. Of dat nou komt door het bekijken van tutorials vraag ik me af. Die hobbyisten hoor je meestal niet op de radio.

Het lijkt er inderdaad wel op dat het grote publiek dezelfde eenheidsworst voorgeschoteld krijgt en dat voor zoete koek slikt. Wat ik jammer vind, is dat vernieuwende artiesten minder snel een kans lijken te krijgen omdat het commercieel niet verantwoord is of zo. Ik ben er overigens wel van overtuigd dat ze er zijn, ook hier op het forum. Je hoort ze echter alleen als je gaat zoeken.

Je neemt de woorden uit mijn mond! :eureka:

Luisteren jullie dan nog steeds radio om de artiesten te vinden die "vernieuwend" bezig zijn. Dan raadt ik jullie aan om eerst eens te bekijken hoe een radiostation werkt en om dan bij jezelf te rade te gaan of dit wel het juiste ijkpunt is waar je alle artiesten langs wilt meten.

Het is toch te simpel om te roepen dat niemand het snapt?

Luisteren jullie dan nog steeds radio om de artiesten te vinden die "vernieuwend" bezig zijn. Dan raadt ik jullie aan om eerst eens te bekijken hoe een radiostation werkt en om dan bij jezelf te rade te gaan of dit wel het juiste ijkpunt is waar je alle artiesten langs wilt meten.

Het is toch te simpel om te roepen dat niemand het snapt?

Dat is precies wat ik zeg. Als je zoekt, vind je zeker vernieuwende muziek en artiesten. Op de radio hoor ik ze echter niet. Ik vraag me af of het grote publiek op zoek gaat naar vernieuwende muziek. En daar ging het mij in elk geval om. Hoeveel mensen nemen de moeite om op zoek te gaan naar muziek. Het is toch veel gemakkelijker om de meute te volgen?

Daarnaast heb ik in de auto gewoon de radio aanstaan. Verder luister ik niet. Laptopje met SoundCloud of iTunes wordt me achter het stuur te ingewikkeld ;).

Tot slot, je hoort mij helemaal niet zeggen dat een ander het niet snapt hoor. Ik realiseer me mijn mening ook gewoon een mening is, net als die van jou, Document1, Liquidthrust en alle anderen die hier reageren.

Ik zet dat ding amper op omdat ik weet dat 95% van wat ik ga horen toch nergens op gaat trekken. Ik ontdek liever zelf, en dat gaat van coldwave tot techno.

De vernieuwende artiesten zijn er heus wel, maar die blijven toch altijd underground. Heb er zoveel gevonden de laatste jaren waarvan je zou zeggen, dat blaast heel de top 40 100 keer weg. Maar dan moet het weer catchy zijn, en je moet de looks hebben. Zie jij ooit nog onaantrekkelijke mainstream artiesten?.. precies. Is gewoon een weerspiegeling van de maatschappij. Van die Geddy Lee's en Ron Woods ga je niet meer tegenkomen!

Ik verwacht in principe niet zoveel van "het grote publiek".
En wat je zegt klopt geheel, vandaar dat het geen zin heeft om het geheel op de grote hoop te vegen en te roepen dat het niet deugt.....daar is een term voor.......populistisch gelul.
Zeg zeker niet dat jij dat doet, maar ik merk wel dat forum leden dat soort argumenten gebruiken om zichzelf houding te geven.

Het werkt erg simpel, als je vind dat het niet deugt zorg voor een tegenbeweging.......

Ik betwijfel of het bij andere kanalen anders werkt. "Indie" bijvoorbeeld, dat is toch ook een keurslijf? Het zit allemaal vast in formules, in ongeschreven regels over instrumenten, effecten, maatsoorten, en hoe het eruit moet zien. In plaats van te "ontdekken", kun je volgens mij juist beter minder luisteren.

Wat mij betreft zijn de meeste mainstream mensen onaantrekkelijk/nep/inhoudsloos.......en daar heeft tijd weinig mee te maken.

Ik betwijfel of het bij andere kanalen anders werkt. "Indie" bijvoorbeeld, dat is toch ook een keurslijf? Het zit allemaal vast in formules, in ongeschreven regels over instrumenten, effecten, maatsoorten, en hoe het eruit moet zien. In plaats van te "ontdekken", kun je volgens mij juist beter minder luisteren.

Hoe het waar dan ook werkt maakt niets uit.
Als je zelf vind dat het niet werkt, ga dan niet lopen gillen dat het zo erg is, ga niet pronken met andermans veren, maar doe er iets aan. Toen wat passie in je acties en niet in je praatjes.

Volgens mij ben ik het met je eens. :D
Maar een "tegenbeweging" zal ook weer snel een keurslijf worden.

Moet deze kwijt. Hij is al wat meer bekend geworden als indie muzikant. Maar verder doorbreken dat betwijfel ik. Alhoewel hij het wel echt dubbel en dik verdient. Boards of Canada gehalte.

Ik verwacht in principe niet zoveel van "het grote publiek".
En wat je zegt klopt geheel, vandaar dat het geen zin heeft om het geheel op de grote hoop te vegen en te roepen dat het niet deugt.....daar is een term voor.......populistisch gelul.
Zeg zeker niet dat jij dat doet, maar ik merk wel dat forum leden dat soort argumenten gebruiken om zichzelf houding te geven.

Het werkt erg simpel, als je vind dat het niet deugt zorg voor een tegenbeweging.......

Zo is het misschien ook wel weer.

Volgens mij ben ik het met je eens. :D
Maar een "tegenbeweging" zal ook weer snel een keurslijf worden.

Dat klopt, je hoeft alleen maar op te passen voor "verwachtingen".
Zolang je doet wat je doet met passie en niet probeert te voldoen aan de verwachtingen kan niemand je wat maken....dat wat je maakt komt uit jou en dat kan voor veel mensen werken of voor weinig.

Weer eens. Het enige probleem is om te bepalen of je "het zelf" of "hetzelfde" wilt.

iedere dikke track is uniek, eentonig of niet.
muziek wordt niet steeds eentoniger, de luisteraar wordt voornamelijk eentoniger valt me hier ook weer op hehe.
wat voor mij zelf erg goed heeft gewerkt is niet meer zo druk zijn met vanalles vinden over muziek.
gek genoeg komt er dan meer ruimte om diep in je pens geraakt te worden.
natuurlijk kan je dit onderwerp gebruiken om de wereld te vertellen hoe speciaal je wel niet bent, zoveel specialer dan de meute. zoals eerder terecht is opgemerkt is er geen meute, alleen een verzameling individuutjes en tis totaal zinloos om jezelf te vergelijken met de gemene deler van een hele grote groep zelven.
er is zoveel moois qua muziek in alle richtingen.
de grote berg aanbod van muziek waar sommigen last van schijnen te hebben zorgt er wel voor dat je alles kan luisteren wat je maar wil.
epic toch hehe..
en sommigen moeten niet vergeten dat de muziek die je te verwerken kreeg toen je net begon te luisteren wat diepere groeven heeft getrokken in je ziel dan track 1294871284718274681374 die je hoort.
maar als je je er voor open stelt kan die laatste ook weer net zo vet zijn:)
niet miemelen dus en gewoon vette shit luisteren/maken!

Back