Shuttle/Jog wheel ervaringen

Ophidian

Ouwe rot
Hallo iedereen.
Ik heb het idee dat ik baat zou hebben bij het aanschaffen van een extra controller voor jog/shuttle/scrub doeleinden maar ik heb nog nooit met zoiets gewerkt.
Ik gebruik in cubase de /* toetsen veel om door tracks te spoelen, maar dat ik natuurlijk niet erg accuraat. Vooral bij klussen met synchroniseren op beeld valt er veel op vooruit te gaan denk ik.
Nou ben ik dus benieuwd of het de moeite waard is om er een losse controller voor te kopen, of dat je bijvoorbeeld vanwege de kwaliteit toch snel bij een uitgebreidere controller terecht komt waar er een bij is ingebouwd.
In principe ben ik verder niet op zoek naar andere mixer/controller functies, maar ik ben vooral benieuwd naar jullie meningen.
Alvast bedankt ;)

Ik werk zelf (zoals je misschien nog wel weet) met de Mackie DXB-200, daar zit zo'n transport gedeelte in met jogwheel. Ik moet zeggen dat het in praktijk echt heel erg lekker werkt. Die draaiknop van mij is fysiek nogal een groot en zwaar ding die nog wat door draait als je er een flinke zwiep aan geeft. Hierdoor kan ik heel snel, maar toch ook rustig en exact door mn project heen navigeren. Die tafel van mij kletst met de sequencer via het mackie control protocol. Dit werkt uitstekend icm Cubase 5 of 6.

Voorheen had ik M-Audio ProjectMix I/O, maar hiervan was het jogwheel klein en van plastic. In praktijk was dit veel minder praktisch. Er zit dus wel verschil in.

Mocht je een controller aanschaffen, zou ik je zeker aanraden er 1 te nemen waarbij je dus een stevig (liefst metaal) jogwheel hebt.. met binnen vinger bereik de transport buttons zoals (Start, Stop , FF, FR, Rec). Als je daar eenmaal aan gewend bent wil je niet meer zonder :) Althans ik niet.

Succes :)

Back