Waarom klinkt een bass vaak off tune in lagere regionen

Dank je voor het leesplezier!

Jij dank voor je hulp.

Blijft nog de vraag waarom ik het specifiek bij lage tonen waarneem... Maar goed, met de uitleg dat het niet aan de apparatuur en mijn gehoor ligt, slaap ik vannacht weer een stukje beter :).

EDIT: Of wordt dat, zoals je hebt beschreven in je eerste post, juist bepaald door het feit dat er veel boventonen in bass sounds zitten?

Laatst gewijzigd:
er was zo'n plugin ( geloof maxbass ) die geheel op dit principe werkte, de basgrondtoon zit er niet in, maar de boventonen geven je de indruk dat je hem wel hoort, je denkt hem er ahw bij. voordeel minder energie nodig om een bassgewaarwording te krijgen dus het geheel kan harder omdat er meer ruimte overblijft.
hetzelfde gebeurd dus ook als je speakers, je gehoor, je koptelefoon het lage gebied niet waar nemen, je denkt de rest erbij afh van de boventonen.
mooi beschreven door wout, dat bedoelde ik dus ook.

Is voor mij compleet nieuwe die theorie, maar het was een leerzame ervaring :).
Ik weet nog steeds niet wat je precies hoorde, oftewel, wat er gebeurde in je waarneming. Jan Schouten heeft een ontdekking gedaan dat wat je niet horen kan toch kan horen omdat je hersenen via andere gegevens het erbij kunnen denken. Maar in jouw geval was dat verkeerd. In de mix klonk de baslijn goed gestemd, echter dat wassie niet, stel je, tenminste wanneer de bas alleen hoort. Indien het Schouten effect van toepassing is, dan zouden de boventonen van de rest van de mix een zuivere bass fantaseren, terwijl die in werkelijkheid niet zuiver is... Volg je me nog? Wat heb je met die rest boventonen gedaan, dan?

In ieder geval, de psyche-akoestiek is voor mij een reden al die wiskunige benaderingen van het geluid met een korreltje zout te nemen: we horen toch wat we willen horen.

Wout

Je kunt het volgens mij ook omdraaien en stellen dat de bass technisch wel zuiver is, maar dat niet hoorbaar is als hij solo gaat omdat de boventonen iets anders doen suggereren... Dus het effect van die boventonen zou dan verwaarloosbaar klein worden als je hem in de mix beluistert. Zoiets?

Als je naar het voorbeeld in een van de eerste posts luistert, hoor je dat het lijkt alsof de bass langzaamaan een pitch shift maakt omhoog. En dat zou dus kunnen samenhangen met die boventonentheorie. Ik heb verder niets met boven-, onder- of tussentonen gedaan :).

al met een EQ geprobeerd lage freq's weg te filteren ik heb wel is Gtune gebruikt voor kicks en als ik in de EQ zat te spelen zag ik ook dat de pitch van de toon veranderde dus maybe heb je hier wat aan

al met een EQ geprobeerd lage freq's weg te filteren ik heb wel is Gtune gebruikt voor kicks en als ik in de EQ zat te spelen zag ik ook dat de pitch van de toon veranderde dus maybe heb je hier wat aan

Heb ik inderdaad nog niet geprobeerd. Hoewel het de vraag nog niet beantwoordt waarom het anders klinkt, denk ik wel dat ik er tijdens het productieproces iets mee kan. Thanks!

Back