synthesizer, rond de €1000 - €1200

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

emanuel.centiag

Nieuwkomer
Hallo iedereen,

Ik ben Joey Centiago. Over een paar maand wil ik een synthesizer kopen.
Na wat onderzoek ben ik de volgende typen tegengekomen.

- Yamaha mox6
- Kurzweil pc3 le6
- Korg m50
- Roland juno (stage,gi)

Mijn budget ligt zo rond de €1000 - €1200.

Binnenkort wil ik muziekwinkels langsgaan om ze uit te proberen.
Mijn vraag is of jullie nog wat typen weten waar ik naar kan kijken.

Ik las ergens dat de sound engine van de Korg m50 (zelfde als van de m3) best wat achter de sound engine's ligt van de Yamaha (motif xs) en de Kurweil (pc3).
Ook hoorde ik van iemand dat, bij dit budget, de Yamaha mox6 de beste bang for buck is.

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden en of je nog wat synthesizers weet waar ik naar kan kijken.

Bedankt.

kom je uit groningen? :D "over een paar maand"
Ik denk dat je je wensen op een rijtje moet hebben

Ik kom uit Twente :okdan:

Wat ik belangrijk vindt in een synthesizer is dat de piano's heel vol en rijk klinkt.
Voor de rest eigenlijk nog geen wensen.

Nord Lead 2X

Nord Lead 2X

Ik heb een Nord Lead 2x te koop staan met garantie tot 2013 mei.
In nieuwstaat voor 760 euro.
Als je interesse hebt?

Nordlead2x :stupid????

Een 2dehands Yamaha s90es, de extra pianosample bij de motif es soundengine klinkt heel mooi naar mijn smaak en moet te vinden zijn onder je buget :okdan:

Wat voor klank wil je?
Yamaha klinkt vrij neutraal
Kurzweil klinkt heel warm en soft
Korg klinkt warm, rond en synthetisch
Roland klinkt vrij helder

Om goed door de mix heen te kunnen prikken zou mijn voorkeur naar Yamaha en Roland uit gaan. De warme klanken van de andere merken worden vrij snel ondergesneeuwd (wordt snel een vage brij).

Ik denk dat je dan liefst de Kurzweil hebt...

Ik ben nu bij een paar muziekwinkels geweest en ben erachter gekomen dat de Kurzweil erg lastig te vinden is om uit te proberen. Ik hoop dat ik deze ergens zal vinden.

Ik heb een Nord Lead 2x te koop staan met garantie tot 2013 mei.
In nieuwstaat voor 760 euro.
Als je interesse hebt?

Sorry, geen interesse

Een 2dehands Yamaha s90es, de extra pianosample bij de motif es soundengine klinkt heel mooi naar mijn smaak en moet te vinden zijn onder je buget :okdan:

Deze synthesizer lijkt me heel interessant, alleen het gewicht is voor mij een minpunt (22kg). Omdat ik iedere week mijn synth zal vervoeren met de fiets.

Na op de site van Yamaha gekeken te hebben naar meerdere piano's en synths ben ik erachter gekomen dat ik graag gemakkelijk geluiden wil aanpassen.
Ik wil graag een instrument met draaiknoppen of faders, zodat ik meteen geluiden kan aanpassen.

Wat voor klank wil je?
Yamaha klinkt vrij neutraal
Kurzweil klinkt heel warm en soft
Korg klinkt warm, rond en synthetisch
Roland klinkt vrij helder

Om goed door de mix heen te kunnen prikken zou mijn voorkeur naar Yamaha en Roland uit gaan. De warme klanken van de andere merken worden vrij snel ondergesneeuwd (wordt snel een vage brij).

Wat ik belangrijk vindt is dat het realistisch klinkt, dus dan zou de Korg in ieder geval niet bij mij passen.
Ik speel over het algemeen ballads, dus ik denk dat ik een soft geluid wil, maar omdat ik vaak met andere muzikanten speel zou de Kurzweil dan niet zo goed bij mij passen.

Op dit moment denk ik dat de Kurzweil pc3 le6 of de Yamaha mox6 het beste past bij mij.

Ik speel over het algemeen ballads, dus ik denk dat ik een soft geluid wil, maar omdat ik vaak met andere muzikanten speel zou de Kurzweil dan niet zo goed bij mij passen.

Ik denk dat bij ballads de Kurzweil beter overeind blijft dan bij stevige rockmuziek.
Maar ik denk dat je voor ballads niet per sé softe geluiden nodig hebt. Dan wordt het wel heel 'ballad'. Met een stevige brede Yamaha piano kun je bijvoorbeeld ook heel mooie ballads spelen.
Met een Roland zal je ballad fris en gepolijst klinken. En met een Korg krijgt het een brede ambiente sfeer.

Laatst gewijzigd:
Dat is zeker een mooie.
Krijg je nog gratis een JV-80 erbij.
Lekker thuis oefenen op de JV-80 en de Motif in de oefenruimte laten staan. Geen gesleep meer...

Ik denk dat bij ballads de Kurzweil beter overeind blijft dan bij stevige rockmuziek.
Maar ik denk dat je voor ballads niet per sé softe geluiden nodig hebt. Dan wordt het wel heel 'ballad'. Met een stevige brede Yamaha piano kun je bijvoorbeeld ook heel mooie ballads spelen.
Met een Roland zal je ballad fris en gepolijst klinken. En met een Korg krijgt het een brede ambiente sfeer.

Ik denk dat ik de keer verschillende synths ga uit proberen met een instrumentaal liedje door een oordopje.

@VasC

Dit is echt een geweldige deal!
Weet niet of het iets voor mij is...

Ik kom uit Twente :okdan:

Wat ik belangrijk vindt in een synthesizer is dat de piano's heel vol en rijk klinkt.
Voor de rest eigenlijk nog geen wensen.

bv een triton..is ook een redelijk / rijkelijk belegde ..synth ..veel div sounds mogelijk
kost ?? 4a600 eudenk soow

rompler heet dat digitaal opgeslagen sound erin ..
wilje knoppen erop of niet
de moderne rolands zijn meer analoge remakes met een hoop modernetoeters en bellen [filters / arpegiaters

idd een kurzweil is een egt studio / stage synthje / tsjek de kawai k5000ook eens kost soms 500 kijk houje geld over

Vage praat R-ond:
Een Triton is een vage ambient droombak. Daar kun je vage, brede, indirecte klanken mee maken, maar een reële piano is niet echt mogelijk. Hooguit een vage indirect klinkende piano.
Een Kurzweil heeft realistischere samples, maar klinkt voor live gebruik te realistisch (de geluiden zijn niet opgepoetst of aangedikt).
Een Kawai K5000 heeft in deze discussie helemaal geen plaats. Die is niet bedoeld om realistische samples weer te geven. Die moet het van de avontuurlijke sinusklanken hebben en heeft slechts een GM-sampleset voor de aanvulling en niet om daar realistische klanken mee te maken.

Vage praat R-ond:
Een Triton is een vage ambient droombak. Daar kun je vage, brede, indirecte klanken mee maken, maar een reële piano is niet echt mogelijk. Hooguit een vage indirect klinkende piano.
Een Kurzweil heeft realistischere samples, maar klinkt voor live gebruik te realistisch (de geluiden zijn niet opgepoetst of aangedikt).
Een Kawai K5000 heeft in deze discussie helemaal geen plaats. Die is niet bedoeld om realistische samples weer te geven. Die moet het van de avontuurlijke sinusklanken hebben en heeft slechts een GM-sampleset voor de aanvulling en niet om daar realistische klanken mee te maken.

over vage praat gesproken..

tjeuzes, wat kan jij ongelofelijk uit je nek lullen zeg.

wat jij allemaal neerzet, in bijna alle topics waar jij op reageerd, slaat in 99% van alle gevallen als kut op dirk.
het slaat echt helemaal nergens op.
je blijft er maar op hameren dat een k5000 alleen maar sinusklanken heeft, wat feitelijk onjuist is, een triton is volgens jou een droombak, wat dat dan ook mag betekenen een kurzweil is volgens jou ook al niet goed.

dus toch maar een psr keyboard voor iedereen?

:mega:

Ik vind de manier waarop Yamaha de MO 6 naar de MOX 6 heeft geëvolueerd erg netjes. Er zit een, naar mijn idee, erg bruikbare patern-sequencer in, om direct ideeën mee op te nemen. Met de USB kun je die dan weer exporteren.

Check anders ook eens demo en review filmpjes op JouwBuis. Erg handige bron van info inzake synths!

Omdat ik iedere week mijn synth zal vervoeren met de fiets.

Op dit moment denk ik dat de Kurzweil pc3 le6 of de Yamaha mox6 het beste past bij mij.

Nou, dan zou ik geen PC3LE6 nemen, is al vrij heavy voor op de fiets (lijkt mijzelf, althans).
mox6 is volgens mij vrij licht, net als zijn voorganger MO6. En ook apparaten als de Korg X50 (zelfde ROM als de Korg TRs en daarmee m.i. zeker een afdoende piano voor bandwerk) zijn dan mogelijk interessant.

Voor (iets meer dan) EUR 1200 kun je ook op zoek naar een tweedehands Nord Electro 3, en dan heb je erg goede piano's (en de bekende rest) en een licht apparaat. Nadelen: niet multitimbraal (dus max 1 sound tegelijk) en geen gewogen toetsen.

Maar gewogen toetsen en op de fiets, dat lijkt me dus sowieso geen kansrijk verhaal.

Een 11 kg wegend alternatief is de Kurzweil SP4-7. En die laadt PC3 en PC3LE-sounds (met enige, maar niet al teveel beperkingen), en is redelijk licht. Is een vrij recent model, dus bij Kurzweildealers nog wel te bespelen, denk ik. Serieuze optie, als je het mij vraagt. En met een beetje EQ (en misschien een pianosound in mono) kun je qua door-de-mix-prikken toch wel een redelijk eind komen, lijkt me.

Een triton is volgens jou een droombak, wat dat dan ook mag betekenen een kurzweil is volgens jou ook al niet goed.

dus toch maar een psr keyboard voor iedereen?

Ik zeg precies waar het op staat. De meeste Korgs hebben wat dromerige klanken. Niks mis mee als je daar van houdt. Het is gewoon een omschrijving van de klankkarakter die anders is dan die van Roland en Yamaha.
Ik zeg ook niet dat een Kurzweil slecht is, maar met zijn donkere klank spettert hij niet gauw boven de mix uit.

En als je begrijpend zou kunnen lezen, weet je dat ik een Yamaha PSR al helemaal niemand aanbeveel.

De topicstarter wil een synth met realistische piano's. Dan moet iemand niet met een Triton of K5000 komen aanzetten. Die zijn niet geschikt voor dat doel.

j.baars, jij hebt een heel andere muzikale beleving met voornamelijk synth-muziek en synth-klanken, maar als het op romplers aankomt heb ik meer dan genoeg ervaring om met goede en zinvolle informatie te komen. Dat jij je er niet in kunt vinden, prima, maar laat een ieder wel in zijn waarde.

Laatst gewijzigd:
@VasC

Dit is echt een geweldige deal!
Weet niet of het iets voor mij is...

Ik denk het wel hoor, echt een kwaliteitsproduct, waar je zeker geen spijt van krijgt en dan met nog de mooie piano klanken van Yamaha (in de Motif zelf), maar ook op het special board. Daarnaast kun je nog sample. Ik zou hem zelf boven de Mox6 verkiezen. Het klavier lijkt mij namelijk ook degelijker.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back