synthesizer, rond de €1000 - €1200

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik denk het wel hoor, echt een kwaliteitsproduct, waar je zeker geen spijt van krijgt en dan met nog de mooie piano klanken van Yamaha (in de Motif zelf), maar ook op het special board. Daarnaast kun je nog sample. Ik zou hem zelf boven de Mox6 verkiezen. Het klavier lijkt mij namelijk ook degelijker.

De Mox6 heeft inderdaad een wat simpeler toetsenbord dan de Motif. De Motif8 uit de advertentie is wel groot en zwaar, maar dat is opgelost met de Roland JV-80 die je erbij krijgt.

Een Motif8 wekelijks meenemen op de fiets, al dan niet samen met een JV80?!?! De S90ES was hierom ook al door de TS ongeschikt bevonden. 'Aparte' adviezen, derhalve...

Een Motif8 wekelijks meenemen op de fiets, al dan niet samen met een JV80?!?! De S90ES was hierom ook al door de TS ongeschikt bevonden. 'Aparte' adviezen, derhalve...

Nee, het mooie is dat je met die duo helemaal niet hoeft te slepen.
Je laat de Motif8 in de oefenruimte staan en je zet de JV-80 thuis neer.

En als je begrijpend zou kunnen lezen, weet je dat ik een Yamaha PSR al helemaal niemand aanbeveel.

Een PSR S700 of 750 (of 900/950) heeft een heel mooie rijke stereo pianoklank, waar ik graag mooie ballads op speel (heb-em elke week onder mijn vingers). Ook makkelijk te dubbelen met een stringpad erachter. Toetsenbord is behoorlijk OK (wel max 5 octaaf) en ook nog op de fiets mee te nemen... Met de ingebouwde speakers makkelijk thuis oefenen zonder versterker.
Is nog helemaal niet zo'n gekke suggestie dus... :okdan:

Het probleem met een PSR is dat er heel weinig dynamiek in de klank zit. Zodra er andere muzikanten meespelen, valt het geluid van de PSR weg.
Ik heb het zelf meegemaakt met mijn PSR-8000. Dan mag de stereo piano nog zo mooi zijn, maar dan kun je nog beter een oude Roland U20 pakken met een k*t pianoklank.
Het lijkt bijna alsof er in de PSR een soort tegenfase zit, waardoor de klank wegvalt.
De essentie van een muziekinstrument is dat hij op zijn minst hoorbaar is.
Precies dezelfde piano als die van de PSR-8000 zitten ook in de S30 en de P-50m. Maar die laatste 2 hebben wel veel meer dynamiek en blijven in een band wel overeind in de mix.

Nordlead2x :stupid????

Een 2dehands Yamaha s90es, de extra pianosample bij de motif es soundengine klinkt heel mooi naar mijn smaak en moet te vinden zijn onder je buget :okdan:

Klopt, ik heb jaren een S90ES gehad en dat vind ik nog steeds een hele goede prijs kwaliteit verhouding. De piano is echt top, het klavier ook en er zit een Motif ES Synth engine in. De mijne is net verkocht maar 2de hands moet je die kunnen vinden voor dit budget.

Edit: zie net dat je op de fiets gaat, dan is 22kg inderdaad wat veel :D

Ik denk dat bij ballads de Kurzweil beter overeind blijft dan bij stevige rockmuziek.
Maar ik denk dat je voor ballads niet per sé softe geluiden nodig hebt. Dan wordt het wel heel 'ballad'. Met een stevige brede Yamaha piano kun je bijvoorbeeld ook heel mooie ballads spelen.
Met een Roland zal je ballad fris en gepolijst klinken. En met een Korg krijgt het een brede ambiente sfeer.

Hangt oa ook af van je monitoring, EQ van je sounds, PA en geluidsman. Komt nog bij dat het gemiddelde publiek in een cafe geen verschil hoort tussen een Korg, Roland of Yamaha uit dezelfde prijsklasse. Een beetje EQ en wat compressie (zitten soms als FX ingebouwd) doet vaak wonderen dus daar zoek mij niet al te veel zorgen om maken.

Een beetje EQ en wat compressie (zitten soms als FX ingebouwd) doet vaak wonderen dus daar zoek mij niet al te veel zorgen om maken.

Zolang je maar geen noodgrepen hoeft uit te halen. Ik hoorde iemand al over een mono piano reppen, maar dat vind ik doodzonde. En wat er niet in een klank zit, kun je ook niet toevoegen. Je zou met een enhancer wat hoog kunnen toevoegen, maar dynamiek kun je niet toevoegen als dat niet in de originele klank zit.
Zo heb ik ook wel eens gedacht om het geluid van de PSR wat op te peppen, maar uiteindelijk bleek het veel goedkoper en beter te zijn om andere klankbronnen aan te schaffen die geen kunstgrepen nodig hebben om goed en duidelijk te klinken.

Het probleem met een PSR is dat er heel weinig dynamiek in de klank zit. Zodra er andere muzikanten meespelen, valt het geluid van de PSR weg

OK, dat zou kunnen. Ik gebruik hem vooral om samen te spelen met andere keyboards op de muziekschool. Met drums en bas kan het een heel ander verhaal worden.

Precies dezelfde piano als die van de PSR-8000 zitten ook in de S30 en de P-50m. Maar die laatste 2 hebben wel veel meer dynamiek en blijven in een band wel overeind in de mix.

De piano's zijn niet helemaal hetzelfde (heb de s30 en psr 8000 allebei :-)) maar de S30 heeft inderdaad meer bandcapaciteiten en doorzettingskracht.

BTW: Ik gebruik die S30 nooit meer, dus als daar interesse voor is? Prijs ruim onder de 1000 euro en ook makkelijk op de fiets mee te nemen! Nog lichter dan een psr 700/900 (en helemaal als een 8000...)

BTW: Ik gebruik die S30 nooit meer, dus als daar interesse voor is? Prijs ruim onder de 1000 euro en ook makkelijk op de fiets mee te nemen! Nog lichter dan een psr 700/900 (en helemaal als een 8000...)

In het topic over de meeste 'bang for your bucks' is er ook iemand die geïnteresseerd is in een S30...
Ik zou er zelf ook wel eentje willen hebben, maar dan moet er eerst wat geld via optredens binnenkomen.

Nee, het mooie is dat je met die duo helemaal niet hoeft te slepen.
Je laat de Motif8 in de oefenruimte staan en je zet de JV-80 thuis neer.

Da's waar (al zou ik dit alsnog, maar dan om andere redenen, niet aanraden).

Zolang je maar geen noodgrepen hoeft uit te halen. Ik hoorde iemand al over een mono piano reppen, maar dat vind ik doodzonde.

[...]

Het lijkt bijna alsof er in de PSR een soort tegenfase zit, waardoor de klank wegvalt.

Ziedaar de zin van mono: geen faseproblematiek.

Ziedaar de zin van mono: geen faseproblematiek.

Maar dan gaan we weer terug naar de tijden van de U20 en M1 (als je echt door de mix heen wilt prikken, moet je een M1 piano nemen, maar of dat mooi klinkt?). Het is juist de stereo sample die de pianoklank zoveel rijkheid geeft. Ookal zit het publiek lang niet altijd midden voor de boxen.

Maar dan gaan we weer terug naar de tijden van de U20 en M1 (als je echt door de mix heen wilt prikken, moet je een M1 piano nemen, maar of dat mooi klinkt?). Het is juist de stereo sample die de pianoklank zoveel rijkheid geeft. Ookal zit het publiek lang niet altijd midden voor de boxen.

Wat dacht je van de Roland SAS-piano's (MKS20 en diverse RD-pianotypen uit de jaren 80). Piano 3 daarvan prikt echt goed door in de livemix en klinkt nog heel cool ook, zeker in rock en blues. Hoor je zelfs ook op veel platen. Maar ja, dan heb je alleen klanken uit de pianofamilie.

??? een syth kopen voor de piano klank???? koop dan gelijk een stage piano ofzo, of heb ik iets gemist???

De Roland MKS-20 en P-330 zijn inderdaad het allerduidelijkst. Maar voor ballads weinig subtiel ;)

Waarom een synth kopen voor een piano-klank? Misschien omdat je ook meer dan alleen pianoklanken wilt spelen en een stagepiano een beetje groot en zwaar is om op de fiets te vervoeren?

Ah, de versimpeling! Da's een ouwe retorische truc :) .
Er zit natuurlijk nog een hele hoop tussen pakweg een M1-piano en de nieuwste en grootste stereosamples. Bijvoorbeeld betere monosamples van akoestische piano's. We hoeven dus niet per se terug naar eind jaren '80/begin jaren '90.

Ik ben overigens een liefhebber van pianosamples in stereo spelen/horen. Onder de juiste omstandigheden inderdaad rijker dan monosamples. Of die rijkheid van stereosamples er altijd uitkomt in de context van ensemblegeluid en/of optreden, is maar zeer de vraag.

Maar goed, dit wordt een bilateraaltje op een mogelijk zijpad.

De Roland MKS-20 en P-330 zijn inderdaad het allerduidelijkst. Maar voor ballads weinig subtiel ;)

Nou de e-piano's van mijn RD-250 deden dat prima (met chorus). Was ook veel beter te vervoeren dan de loodzware RD-300.

Waarom een synth kopen voor een piano-klank? Misschien omdat je ook meer dan alleen pianoklanken wilt spelen en een stagepiano een beetje groot en zwaar is om op de fiets te vervoeren?

Tja, dat word dan wel een bakfiets... Een MKS20 op je keyboard aansluiten is dan wel weer een optie. Die klanken hebben wél dynamiek.

??? een syth kopen voor de piano klank???? koop dan gelijk een stage piano ofzo, of heb ik iets gemist???

Het onderscheid tussen deze twee is niet altijd even scherp meer. Waarmee ik bedoel: bepaalde synths zijn stage piano's met veel extra's (zoals ruime synthmogelijkheden). De S-serie van Yamaha is het beste voorbeeld daarvan. Idem voor de 88-toetsenversies van workstations.

En als slepen een factor van belang is, en het bezitten van een gewogen klavier wat minder: plausibel om ook naar 76- of 61-toetsensynths te kijken.

Ik ben overigens een liefhebber van pianosamples in stereo spelen/horen. Onder de juiste omstandigheden inderdaad rijker dan monosamples. Of die rijkheid van stereosamples er altijd uitkomt in de context van ensemblegeluid en/of optreden, is maar zeer de vraag.

Ik heb ooit gespeeld met een geluidstechnicus die de hele PA-installatie op mono zette. Zijn motivatie was dat de boxen aan beide kanten elkaar zouden versterken (meer druk) en dat het publiek toch nooit in het midden zit.
Maar dan vallen ook alle galm-effecten en stereo-samples als de piano en strings weg. Kortom: ik eiste dat hij de installatie weer op stereo zou zetten.

Een ander voorbeeld is de tweede toetsenist in onze band die alles mono aansloot, omdat dat een hoop kabels zou schelen. Hij vond zijn Korg SV1 piano minder mooi klinken dan de piano uit zijn SoundCanvas. Ik heb hem de boel stereo laten aansluiten en er ging een wereld voor hem open...

Ookal zit het publiek niet altijd midden voor de boxen: ze krijgen via reflecties toch wel het totaalbeeld mee.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back