Philips MFB 544 - Aan- en uitzetten vraag

grandaddy

Modulator
Zit een paar dagen in studiootje van collega waar inmiddels ook een setje Philips MFB 544 monitors staat. Leuk om die eindelijk ook eens te kunnen proberen.

Uurtje gebruikt, maar ben nu geswitched naar de andere monitors, wil de Philips daarom uitzetten (vreten flink wat stroom), maar ik kan geen aan-/uit schakelaar vinden op deze joekels. De stroomstekkers eruit trekken terwijl ze aan staan lijkt me niet de bedoeling?

Na wat zoeken op Google vond ik in de specs: "Elektronische netschakelaar die de box automatisch in- en uitschakelt." Maar wat houdt dit eigenlijk in? Wanneer zouden ze dan moeten uitschakelen? Ik gebruik al een paar uur de andere monitors, de 544's hangen nergens meer aan, maar ze staan nog wel aan.

:?

Ik denk dat die monitors enkel veel stroom vreten als ze hard geluid produceren.
Verder kan je gewoon de stekker eruit trekken hoor.
Dat is geen probleem.

Eenvoudige oplossing: stekkerdoos met schakelaar kopen voor 5 euro bij de HEMA en daarmee aan/uit zetten.

Ik denk dat die monitors enkel veel stroom vreten als ze hard geluid produceren.
Verder kan je gewoon de stekker eruit trekken hoor.
Dat is geen probleem.

Eenvoudige oplossing: stekkerdoos met schakelaar kopen voor 5 euro bij de HEMA en daarmee aan/uit zetten.

De MFB's zitten nu ook in zo'n stekkerblok met schakelaar; heb dat blok gisteravond bij gebrek aan alternatief maar uitgezet en dan hoor je toch een flinke nare plop/ tik door die monitors gaan.

Bij het uitschakelen van je gear zet je gewoonlijk eerst je monitors uit en daarna pas de mixer (en bij het aanzetten andersom) om juist die plop/ tik te vermijden. Het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat het hier niet zou uitmaken? Zit hier natuurlijk ook met andermans spullen te spelen en dan ben ik extra voorzichtig. (Eigenaar is met vakantie, dus die val ik nu liever niet lastig.)

Misschien zijn die ingebouwde 'Elektronische netschakelaars' niet goed meer...

Ik zet alles altijd in één keer aan met zo'n schakelaar. Je hoort wel een plop maar het kan het wel hebben volgens mij.

Ik begrijp 1 ding niet zo goed.
Hoe zet je ze nu aan en uit dan?

Ik heb alles gewoon altijd aangeschakeld, en als ik wil gaan muzieken dan schakel ik alles in één keer aan met een knop vanaf mijn verdeeldoos.

Een van de redenen dat ik geen muziek meer met een PC maak. Gewoon aanzetten en gáán.

Ik begrijp 1 ding niet zo goed.
Hoe zet je ze nu aan en uit dan?

Bij binnenkomen studio'tje wordt de hele groep op de stoppenkast aangezet. Maar niet alle gear staat altijd aan, eigenlijk alleen wat gebruikt wordt. Maar deze monitors staan eigenlijk wel steeds aan, op een stekkerblok; dus ook wanneer de hele dag alleen de andere set monitors gebruikt wordt.

Maar misschien wordt het allemaal duidelijker wanneer iemand weet hoe die 'Elektronische netschakelaars' zouden moeten werken?

En als je die groep aanzet, geven de monitors van een "pop" geluid?
En als je de groep uitzet ook?

Als je een gehele groep aanzet en uitzet gebeurt precies hetzelfde als wanneer je enkel de monitors op een stekkerblok aan en uitzet denk ik hoor. Of zie ik iets over het hoofd?

[EDIT]
Ja. Daar komt de 'Elektronische netschakelaar' info vandaan. Maar ik zal de vraag daar ook eens gaan stellen. Al gaat het hier vaak sneller 8)

Heb je toevallig een linkje naar die info, ik kan via de zoekfunctie op dat forum zo snel niets vinden.

En als je die groep aanzet, geven de monitors van een "pop" geluid?
En als je de groep uitzet ook?

Als je een gehele groep aanzet en uitzet gebeurt precies hetzelfde als wanneer je enkel de monitors op een stekkerblok aan en uitzet denk ik hoor. Of zie ik iets over het hoofd?

Wat betreft de groep: Ja, al is het wat lastig te horen, want de groepenkast zit in een gang buiten de studio.

Wat betreft de tweede vraag: ja, dat klopt.

Maar blijkbaar ben ik niet erg duidelijk in mijn uitleg, of we maken het nodeloos ingewikkeld ;)

Stekkerblokken, ook die voor de monitors zijn weggewerkt achter racks e.d.. Het is onpraktisch om de stekkers voor die MFB's steeds weer in de blokken te gaan prikken bij gebruik, en er weer uit te halen wanneer werk gedaan. Ook heb je dan dus steeds die plop/ tikken.

Een knopje achterop een monitor werkt veel makkelijker. Ik vermoed toch dat die netschakelaars enkel bij signaal de monitors zouden moeten inschakelen, en ze na een poosje geen signaal weer zouden moeten uitschakelen...?

Link: http://www.mfbfreaks.com/hifi-apparatuur/mfb-boxen/22rh544/ Het staat bij beschrijving

Nou, net de manual die ook op de MFB site blijkt te staan doorgenomen, en het raadsel is opgelost geloof ik.

Er staat in dat deze monitors naast een netschakelaar (!) ook een automatische aan- uit schakelaar (binnen een seconde na signaal AAN, na twee minuten geen signaal weer automatisch UIT) hebben.

Achterin de handleiding staat een plaatje van de achterkant van de 544 monitor. Wat blijkt: de 544's die hier staan hebben een hele andere achterkant, zonder de twee schakelaars, en er zit onder meer ook een draaiknop minder op. Merkwaardig... Misschien is dit een hele vroege versie ofzo... Al zou je dan toch verwachten dat toch die netschakelaar er wel op zou zitten.

Nou, net de manual die ook op de MFB site blijkt te staan doorgenomen, en het raadsel is opgelost geloof ik.

Er staat in dat deze monitors naast een netschakelaar (!) ook een automatische aan- uit schakelaar (binnen een seconde na signaal AAN, na twee minuten geen signaal weer automatisch UIT) hebben.

Achterin de handleiding staat een plaatje van de achterkant van de 544 monitor. Wat blijkt: de 544's die hier staan hebben een hele andere achterkant, zonder de twee schakelaars, en er zit onder meer ook een draaiknop minder op. Merkwaardig... Misschien is dit een hele vroege versie ofzo... Al zou je dan toch verwachten dat toch die netschakelaar er wel op zou zitten.

Ik heb hier ook verschillende versies staan.
Onder andere een set waar gewoon een aan en uit schakelaar op zit en waar je het automatisch aan- en uitschakelen uit kunt zetten. Maar ik heb hier ook een set waar die schakelaars niet op zitten.
Kwestie van verschillende series denk ik.

Ik heb hier ook verschillende versies staan.
Onder andere een set waar gewoon een aan en uit schakelaar op zit en waar je het automatisch aan- en uitschakelen uit kunt zetten. Maar ik heb hier ook een set waar die schakelaars niet op zitten.
Kwestie van verschillende series denk ik.

Dan zou jij toch antwoord moeten kunnen geven op de vraag over het aan- en uitzetten van exemplaren zonder de twee schakelaars...?

Dan zou jij toch antwoord moeten kunnen geven op de vraag over het aan- en uitzetten van exemplaren zonder de twee schakelaars...?

Dat antwoord is al gegeven lijkt me.
Als er geen aan- en uitschakelaar op zit, dan is de spanning er af halen de enige optie.
Aan de andere kant kun je er ook voor kiezen om de speakers aan te laten staan en de automatische schakelaar het werk te laten doen.

De latere versies hebben inderdaad geen netschakelaar of knop voor automatische in/uitschakelautomaat meer. Was een bezuiniging van Philips ofzoiets.
Bijkomend voordeel is dat deze latere versies een betere middentoner en tweeter (silkdome ipv paper/polycarbonaat) hebben dan de vroegere versies, die zeker voor monitoring doeleinden geen overbodige luxe is ;)

De versterkers van de speakers horen na 3 a 5 minuten geen signaal vanzelf op standby te gaan. Valt te horen aan het klikje van het relais, en ook het ledje gaat zwakker branden. Is te vergelijken met een TV op standby zetten waar dan het rode LEDje nog brand. Stroomverbruik schijnt dan echter nog wel zo'n 5watt per 544 te zijn (dat boeide niet zo in de 70's/80's).

Ik heb ze zelf ook, en meestal heb ik geen geduld om te wachten tot de versterkers uitschakelen. Dus schakel ik ze inderdaad met plop uit. Maar dat gaat al jaren goed, die dingen zijn praktisch onverwoestbaar :)

Hoe bevielen de 544's eigenlijk? Voor mij in ieder geval zeer goed, alleen is de plaatsing een lastige opgave met deze speakers. De diepste lage tonen komen er zeer zuiver uit, maar om dat ook zo te laten klinken in de kamer is een tweede..

544_04.JPG
deze zul je bedoelen

Laatst gewijzigd:
Aha, het zijn dus latere verbeterde versies waar op andere vlakken weer op bezuinigd is.
Ik vind het een rare beslissing om de aan/ uit knop eraf te halen. Het zijn trouwens precies dezelfde achterkanten als op de foto.

Ik ga straks nog eens luisteren of ik dat relais klikje kan horen. Ik zag de ledjes gisteren niet dimmen... Die 5 W. verbruik in stand-by mode zijn het probleem natuurlijk niet; ik dacht dat het om een veel hoger stroomverbruik ging.

Die MFB's staan hier niet 'vrij' opgesteld, maar op een grote werktafel naast een modular set. Ik kan er geen erg objectieve mening over geven. Ik ben niet thuis met modulars en door de plaatsing voel ik het laag nu wel heel erg duidelijk, ook letterlijk op het tafelblad trouwens 8)

Ik ben al snel de Genelecs die hier ook staan weer gaan gebruiken; die heb ik zelf ook, die ken ik veel beter, en daar hangt hier ook bijna alle gear aan.

De latere versies hebben inderdaad geen netschakelaar of knop voor automatische in/uitschakelautomaat meer. Was een bezuiniging van Philips ofzoiets.
Bijkomend voordeel is dat deze latere versies een betere middentoner en tweeter (silkdome ipv paper/polycarbonaat) hebben dan de vroegere versies, die zeker voor monitoring doeleinden geen overbodige luxe is ;)

De versterkers van de speakers horen na 3 a 5 minuten geen signaal vanzelf op standby te gaan. Valt te horen aan het klikje van het relais, en ook het ledje gaat zwakker branden. Is te vergelijken met een TV op standby zetten waar dan het rode LEDje nog brand. Stroomverbruik schijnt dan echter nog wel zo'n 5watt per 544 te zijn (dat boeide niet zo in de 70's/80's).

Ik heb ze zelf ook, en meestal heb ik geen geduld om te wachten tot de versterkers uitschakelen. Dus schakel ik ze inderdaad met plop uit. Maar dat gaat al jaren goed, die dingen zijn praktisch onverwoestbaar :)

Hoe bevielen de 544's eigenlijk? Voor mij in ieder geval zeer goed, alleen is de plaatsing een lastige opgave met deze speakers. De diepste lage tonen komen er zeer zuiver uit, maar om dat ook zo te laten klinken in de kamer is een tweede..

544_04.JPG
deze zul je bedoelen

Het komt voor dat ze niet afschakelen, soms kan een heel kleine aardlus in de verte daar bijv. de boosdoener voor zijn, of gewoon versleten componenten. Sowieso is het aan te raden de MFB-feedback potmeter aan de binnenkant af te stellen (anders boemerig laag), en de elco's te vervangen.

En (waarschijnelijk) een serie daarna hebben ze er 2 ledjes in gezet, 1 groene voor stand-by met een rode die aangaat als de versterkers ingeschakeld zijn, en die hebben tulp aansluitingen ipv DIN.

Op deze set zitten ook (female) tulp aansluitingen; als ik het me goed herinner heeft de verkoper, van het MFB forum, ze er voor hem op gezet.

Back